ILPB2/415-516/10-2/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-516/10-2/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu nakładów poniesionych przez osobę fizyczną na budowę sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zwrotu nakładów poniesionych przez osobę fizyczną na budowę sieci wodociągowej oraz kanalizacji sanitarnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W 2003 r. Zainteresowana wraz z mężem rozpoczęła budowę domu jednorodzinnego na działce budowlanej nr 131/6. Ww. teren nie był podłączony do sieci wodno-kanalizacyjnej. Wnioskodawczyni nadmienia, że dostarczenie wody oraz odprowadzanie ścieków jest obowiązkiem gminy, co wynika z zapisów ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym odprowadzaniu ścieków.

Kiedy Zainteresowana zwróciła się do gminy z wnioskiem o podłączenie ww. działki do instalacji wodno-kanalizacyjnej uzyskała odpowiedź, że urząd nie dysponuje w tym momencie środkami na takie cele. Wnioskodawczyni musiała zatem podjąć decyzję o przeprowadzeniu inwestycji, polegającej na położeniu sieci wodociągowej o długości 62,5 m oraz sieci kanalizacji sanitarnej o długości 105 m. Małżonkowie wykonali na własny koszt projekt budowlany na ww. sieci i uzyskali stosowne pozwolenia na wykonanie tych urządzeń. Ponadto, Zainteresowana wskazuje, iż inwestycję sfinansowano z własnych środków bez partycypacji w kosztach ze strony gminy.

Wnioskodawczyni podkreśla, iż wybudowane sieci znajdują się w całości na terenach państwowych, czyli należących do gminy. Dnia 2 grudnia 2003 r. został wykonany protokół odbioru technicznego sieci wodno-kanalizacyjnej przez komisję do tego powołaną. Odbiór techniczny został dokonany bez uwag i zastrzeżeń. Od tej chwili Zainteresowana czyniła starania o przekazanie nieodpłatne ww. sieci oraz o zwrot poniesionych przez Nich kosztów.

Wnioskodawczyni zaznacza, że jednym z warunków odbioru końcowego budowy domu przez uprawniony organ, jest podłączenie nieruchomości do sieci wodno-kanalizacyjnej, więc inwestycja nie miała na celu zarobkowania, ale zamieszkanie we własnym dom. W czasie rozmów, końcowych negocjacji z gminą, poinformowano Zainteresowaną, że z umowy musi wynikać, że przekazanie sieci gminie nastąpi odpłatnie. Zapewniono Wnioskodawczynię oraz Jej małżonka, że otrzymane środki stanowiące zwrot poniesionych przez Nich kosztów, a w umowie zostaną określone jako wynagrodzenie - nie będą stanowiły dochodu i nie będą opodatkowane podatkiem dochodowym. Pod koniec lutego 2010 r. Zainteresowana otrzymała PIT-8C wystawiony przez ww. gminę.

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż w rozumieniu przepisów o innych dochodach musiała faktyczny zwrot poniesionych kosztów uwzględnić w rozliczeniu rocznym i odprowadzić od niego podatek. Zainteresowana nadmieniła, iż nie jest majętna. Jest to dla Niej duże obciążenie, ponieważ kwota, którą musiała zapłacić stanowi miesięczne wynagrodzenie. Po prawie 7 latach oczekiwania na własne pieniądze musi jeszcze raz zapłacić od nich podatek.

Ponadto, Wnioskodawczyni wskazuje, iż kwotę zwrotu poniesionych kosztów ustaliła gmina bez możliwości negocjacji. Zainteresowana uważa, że ww. gmina powinna sama zapłacić ten podatek, ponieważ jest właścicielem ww. sieci. Końcowo, Wnioskodawczyni nadmienia, że zapewniono Ją przy świadkach, że nie poniesie żadnych podatkowych kosztów. Zainteresowana prosi o zwolnienie z obowiązku zapłaty podatku, który już raz został zapłacony.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy gmina miała prawo potraktować zwrot kosztów jako wynagrodzenie za sieć wodno-kanalizacyjną, oraz czy Wnioskodawczyni jest zobowiązana do odprowadzenia od tej kwoty podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, środki, którymi zostały pokryte koszty położenia sieci wodno-kanalizacyjnej zostały przez Nią zarobione, zaś podatek dochodowy od nich - zapłacony. Działania gminy doprowadziły do powtórnego objęcia podatkiem dochodowym tych samych środków. W opinii Zainteresowanej, takie działanie nie ma podstawy prawnej. Wnioskodawczyni pragnie nadmienić, iż przedmiotową inwestycję prowadziła wspólnie z mężem. Wspólnie również rozliczyli się Oni z podatku dochodowego za rok 2009 na PIT-37, zapłacili należny podatek. Zainteresowana uważa, że środki które gmina "oddała" małżonkom są zwolnione z podatku, stanowią koszty gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania "w szczególności", wskazuje, iż definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w art. 20 ust. 1 ustawy. O przychodzie podatkowym z innych źródeł będziemy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

W myśl art. 42a ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Jednocześnie jak wynika z przepisu art. 9 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dochodem ze źródła przychodów jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Zapis art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia lub zachowania źródła przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż zwrot nakładów inwestycyjnych z tytułu wybudowania przez Wnioskodawczynię i Jej męża sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej, nastąpił zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 czerwca 2001 r. o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzaniu ścieków (Dz. U. Nr 72, poz. 747). Ustawa ta stanowi m.in., że osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne, mogą je przekazywać odpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. Odbiór techniczny ww. wymienionej inwestycji został dokonany w 2003 r. przez specjalnie do tego powołaną komisję. Pomiędzy gminą a Wnioskodawczynią i Jej mężem została zawarta umowa, w myśl której przekazanie inwestycji nastąpiło odpłatnie. W 2010 r. z tytułu wypłaty ww. zwrotu kosztów budowy, gmina wystawiła Zainteresowanej PIT-8C.

Wskazać należy, iż osoby, które wybudowały z własnych środków urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne mogą te urządzenia przekazywać odpłatnie lub nieodpłatnie gminie lub przedsiębiorstwu wodociągowo-kanalizacyjnemu, na warunkach uzgodnionych w umowie. Rozliczenie pomiędzy przedsiębiorstwem wodociągowo-kanalizacyjnym a podmiotem, który przekazał infrastrukturę techniczną, powinno być dokonane na podstawie umowy, uwzględniającej zasady ekwiwalentności wzajemnych świadczeń.

Rodzaje przychodów, które podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zostały enumeratywnie wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 1-9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychód uzyskany z tytułu przekazania inwestycji budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej przez osoby (Wnioskodawczynię i Jej męża), która tę sieć (jej część, odcinek) wybudowały i poniosły koszty wybudowania, nie mieści się w katalogu źródeł określonych w art. 10 ust. 1 pkt 1-8. Dla przychodów nie mieszczących się w katalogu źródeł określonych w pkt 1-8 art. 10 ust. 1 ustawodawca wprowadził źródło przychodu "inne źródła" wymienione w pkt 9 art. 10 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym. Stąd ww. przychód uzyskany z tytułu przekazania części sieci wodociągowej należy zaliczyć do źródeł wymienionych w pkt 9 art. 10 ust. 1 ustawy.

Reasumując, wskazać należy, iż świadczenie pieniężne, stanowiące rezultat rozliczeń pomiędzy Wnioskodawczynią a gminą, spowoduje powstanie korzyści majątkowych po stronie Wnioskodawczyni. W związku z powyższym przychód z tytułu zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych jest podlegającym opodatkowaniu przychodem z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym na wypłacającym świadczenie pieniężne, tj. gminie ciąży - wynikający z treści art. 42a ww. ustawy - obowiązek sporządzenia informacji o wysokości przychodów (PIT-8C). Zatem zasadnym było wystawienie przez gminę PIT-8C.

Ponadto, tut. Organ pragnie wskazać, iż opodatkowaniu podlega wyłącznie dochód stanowiący nadwyżkę otrzymanego przez Zainteresowaną przychodu tytułem odpłatnego przekazania gminie instalacji wodno-kanalizacyjnej nad kosztami uzyskania przychodu, o których mowa w wyżej cytowanym przepisie art. 22 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej Minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Wnioskodawczynię zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla Jej męża.

Mąż Zainteresowanej chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl