ILPB2/415-506/14-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 lipca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-506/14-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujące: stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Na podstawie ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (tekst jedn.: z 2009 r. Dz. U. Nr 84, poz. 712 z późn. zm.) - art. 5 ust. 5, w dniu 9 lipca 2010 r. pomiędzy Europejskim Bankiem Inwestycyjnym a Województwem została podpisana Umowa o finansowaniu Funduszu Powierniczego J.

J. - to skrót od angielskiej nazwy, co oznacza wspólne europejskie wsparcie na rzecz trwałych inwestycji w obszarach miejskich. Inicjatywa ta jest instrumentem inżynierii finansowej opracowanym przez Komisję Europejską, Europejski Bank Inwestycyjny (EBI) oraz Bank Rozwoju Rady Europy (CEB).

Fundusz J. pozwala na wykorzystanie funduszy strukturalnych UE w systemie zwrotnym, czyli oferuje odnawialne instrumenty finansowe (pożyczki, gwarancje), dając możliwość lepszego wykorzystania środków funduszy strukturalnych i pozyskania udziału instytucji finansowych, banków i przedsiębiorców, między innymi dzięki partnerstwu publiczno-prywatnemu.

Uchwałą Zarządu Województwa z dnia 19 października 2010 r. Zainteresowana została powołana na Członka Rady Inwestycyjnej Funduszu Powierniczego J. dla województwa.

Rada Inwestycyjna Inicjatywy J. dla województwa jest ciałem monitorującym postęp realizacji Inicjatywy i została powołana na mocy uchwały Zarządu Województwa. Jej działalność jest finansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Instytucja Zarządzająca RPO 2007-2013 stoi na stanowisku, że w przypadku członków Rady Inwestycyjnej nie mają zastosowania przepisy regulaminu pracowniczego urzędników UE, wprowadzonych Rozporządzeniem Nr 31 (EEC), 11 (EAEC) (Dz. U. 45 z dnia 14 września 1962 r., str. 1385). Kwoty wypłacane członkom Rady Inwestycyjnej Inicjatywy J. dla województwa przez Europejski Bank Inwestycyjny pochodzą ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, a więc nie mają również zastosowania przepisy Rozporządzenia Rady (EWG, EURATOM, EWWIS) nr 260/68 z dnia 29 lutego 1968 r. ustanawiającego warunki i procedurę stosowania podatku na rzecz Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. WE L 056 z dnia 4 marca 1968 r. z późn. zm.).

Zgodnie z Regulaminem Rady Inwestycyjnej Funduszu Powierniczego J. dla województwa, każdy Członek Rady jest uprawniony do otrzymywania zwrotu kosztów poniesionych podczas wykonywania swoich obowiązków. Ponadto, Członkowie Rady Inwestycyjnej, niezatrudnieni przez Urząd Marszałkowski otrzymują wynagrodzenie za stacjonarne posiedzenie Rady Inwestycyjnej. Ponieważ Wnioskodawczyni nie jest pracownikiem Urzędu Marszałkowskiego, zapłata wynagrodzenia dla Zainteresowanej za udział w posiedzeniach Rady Inwestycyjnej Funduszu Powierniczego J. dla województwa oraz zwrot kosztów podróży następuje na podstawie przedłożonych przez Wnioskodawczynię do EBI rachunków. Płatnikiem, od którego Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie jest Europejski Bank Inwestycyjny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymywane przez Wnioskodawczynię wynagrodzenie za udział w posiedzeniach Rady Inwestycyjnej Funduszu Powierniczego J. dla województwa oraz zwrot kosztów podróży - płatne na rachunek walutowy za pośrednictwem EBI na podstawie przedłożonych przez Wnioskodawczynię do EBI rachunków finansowane ze środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wynagrodzenie otrzymywane za udział w posiedzeniach Rady Inwestycyjnej Funduszu Powierniczego J. dla województwa oraz zwrot kosztów podróży - płatne na rachunek walutowy za pośrednictwem EBI na podstawie przedłożonych przez Zainteresowaną do EBI rachunków - finansowane ze środków pochodzących z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 - nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zgodnie z którym wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionych: stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 9 ust. 2 ww. ustawy).

W myśl art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Jednakże na mocy przywołanego przez Wnioskodawczynię art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. - wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240, z późn. zm.).

Zwolnieniem określonym w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęci są uczestnicy projektu. Przez uczestników projektu, o których mowa w przywołanym wyżej przepisie, należy rozumieć osoby, dla których faktycznie przeznaczona jest pomoc udzielona w ramach projektu. Zwolnieniem objęci są zatem ostateczni odbiorcy świadczenia.

Natomiast zwolnienie wymienione w tym przepisie nie dotyczy osób obsługujących projekty (np. kadra zarządzająca, pion administracyjny, finansowy, monitoring projektu). Będą one opodatkowane podatkiem dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie są one uczestnikami projektu tylko wykonawcami projektu.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni - jako Członek Rady Inwestycyjnej Funduszu Powierniczego J. dla województwa - jest uprawniona do otrzymywania zwrotu kosztów poniesionych podczas wykonywania swoich obowiązków. Ponadto, jako Członek Rady Inwestycyjnej, niezatrudniony przez Urząd Marszałkowski, otrzymuje wynagrodzenie za stacjonarne posiedzenia Rady Inwestycyjnej. Ponieważ Wnioskodawczyni nie jest pracownikiem Urzędu Marszałkowskiego, zapłata wynagrodzenia dla Zainteresowanej za udział w posiedzeniach Rady Inwestycyjnej Funduszu Powierniczego J. dla województwa oraz zwrot kosztów podróży następuje na podstawie przedłożonych przez Wnioskodawczynię do EBI rachunków. Płatnikiem, od którego Wnioskodawczyni otrzymuje wynagrodzenie jest Europejski Bank Inwestycyjny. Rada Inwestycyjna Inicjatywy J. dla województwa jest ciałem monitorującym postęp realizacji Inicjatywy i została powołana na mocy uchwały Zarządu Województwa. Jej działalność jest finansowana ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Biorąc powyższe pod uwagę, należy stwierdzić, że skoro na gruncie niniejszej sprawy - jak wynika z opisu przedstawionego we wniosku - Zainteresowana nie jest uczestnikiem projektu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - ponieważ jako Członek Rady Inwestycyjnej Funduszu Powierniczego J. dla województwa należy jedynie do kręgu osób obsługujących to przedsięwzięcie - to otrzymane przez Wnioskodawczynię przedmiotowe: wynagrodzenia za udział w posiedzeniach oraz zwroty kosztów podróży nie korzystają ze zwolnienia od podatku uregulowanego w tymże przepisie. W konsekwencji, na gruncie analizowanej sprawy rzeczone kwoty stanowią dla Zainteresowanej przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy wskazać, że z uwagi na fakt obowiązywania przywołanego przez Zainteresowaną zwolnienia przedmiotowego dopiero od dnia 1 stycznia 2010 r., kwoty otrzymane przed tą datą nie mogą korzystać z tegoż zwolnienia, ponieważ wówczas przepis konstytuujący to zwolnienie nie obowiązywał.

Interpretacja dotyczy:

* zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl