ILPB2/415-505/10-4/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-505/10-4/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 kwietnia 2010 r. (data wpływu 15 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 30 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 kwietna 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 21 czerwca 2010 r. nr ILPB2/415-505/10-2/WS, wezwano Wnioskodawcę do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 21 czerwca 2010 r., skutecznie doręczono dnia 23 czerwca 2010 r., zaś w dniu 30 czerwca 2010 r. do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data nadania 29 czerwca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Instytutem naukowo-badawczym finansowanym ze środków publicznych. Instytut jest jednym z wielu beneficjentów grantu przyznanego w ramach 7 Programu Ramowego. Jest to projekt badawczo-szkoleniowy x mający na celu wsparcie na rzecz kształcenia i rozwoju kariery naukowców. W ramach powyższego grantu Zainteresowany ma zamiar zatrudnić - na postawie umowy o pracę - młodego naukowca, cudzoziemca, do bezpośredniej realizacji prac, na które przeznaczone są środki unijne.

Środki finansowe przeznaczone na powyższy projekt są kierowane przez Komisję Europejską m.in. do Wnioskodawcy, a następnie do bezpośredniego beneficjenta, tj. osoby realizującej projekt. Wynagrodzenie naukowca zatrudnionego przez Wnioskodawcę będzie sfinansowane ze środków zagranicznej, bezzwrotnej pomocy, zgromadzonych na odrębnym rachunku.

Na wynagrodzenie omawianego pracownika składają się następujące pozycje (wszystkie ujęte w oddzielnych punktach w umowie o pracę):

* płaca zasadnicza,

* premia,

* comiesięczny dodatek relokacyjny,

* 1 raz na 12 m-cy zwrot kosztów podróży,

* jednorazowy dodatek na "rozwój kariery zawodowej".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy całkowite dochody pracownika w powyżej opisanej sytuacji będą zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, opisana wyżej sytuacja jednoznacznie kwalifikuje się do uznania dochodów przyszłego pracownika jako wolnych od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych spełnione są wszelkie warunki jakie potrzebne są do zastosowania przedmiotowego zwolnienia ponieważ:

* dochody podatnika będą pochodzić ze środków 7 Programu Ramowego, który ma charakter bezzwrotnej pomocy na rozwój badań naukowych, finansowanych przez Unię Europejską,

* beneficjentem ww. pomocy będzie młody naukowiec (prawdopodobnie z Hiszpanii) bezpośrednio realizujący cel uprzednio wymienionego projektu badawczo-szkoleniowego,

* całkowite wynagrodzenie będzie wypłacane z konta, na którym będą gromadzone wyłącznie środki finansowe z UE, przeznaczone na realizację wspomnianego wyżej projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Stosownie natomiast do art. 3 ust. 2a ww. ustawy osoby fizyczne, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej miejsca zamieszkania, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów (przychodów) osiąganych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (ograniczony obowiązek podatkowy).

Powołane przepisy - w myśl art. 4a ww. ustawy - stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zamierza zatrudnić na podstawie umowy o pracę młodego naukowca cudzoziemca. Z uwagi na to, iż Zainteresowany nie wskazał nazwy państwa, w którym zatrudniona osoba będzie posiadała miejsce zamieszkania (określił tylko, że osoba ta będzie prawdopodobnie z Hiszpanii), należy odwołać się do Modelowej Konwencji OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku.

Zgodnie z art. 15 Modelowej Konwencji, z zastrzeżeniem postanowień art. 16, 18 i 19, pensje, płace i inne podobne wynagrodzenia, które osoba mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie otrzymuje za pracę najemną, podlegają opodatkowaniu tylko w tym państwie, chyba że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca jest tam wykonywana, to otrzymywane za nią wynagrodzenie może być opodatkowane w tym drugim państwie.

Z powyższego przepisu wynika, iż kryterium rozstrzygającym w którym państwie wynagrodzenie będzie opodatkowane, jest miejsce wykonywania pracy.

W związku z powyższym, w sytuacji gdy wynagrodzenie otrzymywane przez pracownika będzie opodatkowane w Polsce, zastosowanie znajdą poniższe przepisy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W związku z powyższym warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie, oraz

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zatrudni osobę na podstawie umowy o pracę do bezpośredniej realizacji prac, na które przeznaczone są środki unijne. Wynagrodzenie dla tej osoby wypłacane będzie ze środków zagranicznej, bezzwrotnej pomocy, zgromadzonych na odrębnym rachunku.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż wypłacone przez Wnioskodawcę wynagrodzenie, o ile zgodnie z odpowiednią umową międzynarodową będzie podlegało opodatkowaniu w Polsce, korzystać będzie ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl