ILPB2/415-485/09-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-485/09-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko spółki z ograniczona odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2009 r. (data wpływu 11 maja 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 maja 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w związku z czym pismem z dnia 8 lipca 2009 r., znak: ILPB2/415-485/09-2/AJ wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia tego wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 13 lipca 2009 r. Natomiast odpowiedź na nie została nadana w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego w dniu 14 lipca 2009 r. (data wpływu 16 lipca 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego zawarła umowę z wojewódzkim urzędem pracy jako instytucją wdrażającą (instytucją pośredniczącą II stopnia) o dofinansowanie projektu szkoleniowego.

Dla sprawnej realizacji projektu Zainteresowany powołał zespół projektowy w składzie:

1.

Koordynator projektu - pełni funkcję kierownika dla wszystkich pracowników zatrudnionych do realizacji projektu. Do jego zadań należy między innymi:

nbspnbsp - wytyczanie zadań podległym pracownikom w ramach projektu i bieżącej kontroli ich realizacji,

nbspnbsp - odpowiedzialność za prawidłowe prowadzenie gospodarki finansowo-księgowej,

nbspnbsp - nadzór nad realizacją szkoleń,

nbspnbsp - analiza informacji zwrotnych od BO (uczestnik szkolenia) dotyczących efektywności i jakości kształcenia,

nbspnbsp - sporządzanie raportów z realizacji projektu,

nbspnbsp - ścisłe wykonywanie zaleceń wskazanych przez Instytucję Zarządzającą dotyczących realizacji projektu,

nbspnbsp - inne związane.

2.

Pracownik ds. obsługi finansowo-księgowej - pracownik księgujący wydatki oraz prowadzący pełną obsługę księgową projektu. Do jego zadań należy między innymi:

nbspnbsp - księgowanie dokumentów,

nbspnbsp - tworzenie zestawień i raportów finansowych,

nbspnbsp - sporządzanie wniosków o płatność,

nbspnbsp - udział w rozliczeniu projektu zgodnie z harmonogramem,

nbspnbsp - inne związane.

3.

Specjalista ds. szkolenia i promocji projektu. Do jego zadań należy między innymi:

nbspnbsp - opieka merytoryczna nad BO,

nbspnbsp - opracowywanie miesięcznych rozkładów zajęć,

nbspnbsp - pełnienie funkcji opiekuna grup szkoleniowych,

nbspnbsp - tworzenie merytorycznej części sprawozdań z realizacji projektu w części dotyczącej szkolenia,

nbspnbsp - inne związane.

4.

Pracownik administracyjno-biurowy. Do jego zadań należy między innymi:

nbspnbsp - - prowadzenie biura projektu,

nbspnbsp - obsługa administracyjna BO,

nbspnbsp - przygotowanie i prowadzenie dokumentacji wynikającej z realizacji,

nbspnbsp - informacja BO o korzystaniu z pomocy PO k.z.,

nbspnbsp - tworzenie technicznej części sprawozdań z realizacji projektu,

nbspnbsp - dokonywanie niezbędnych zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu,

nbspnbsp - inne związane.

Wnioskodawca zatrudnił też:

1.

Doradcę zawodowego, z zadaniami: diagnozowania predyspozycji zawodowych BO, prowadzenia usług doradczych w wyborze zawodu i zdobycia nowych umiejętności i kwalifikacji, tworzeniu IPD dla BO, indywidualnej oceny postępów dokonanych przez BO, bieżących konsultacji z BO.

2.

Trenera umiejętności społecznych do przeprowadzenia warsztatów z zakresu technik aktywnego poszukiwania pracy.

Dodatkowo zatrudnieni będą wykładowcy w celu realizacji projektu.

Kadrę zarządzającą, Wnioskodawca zatrudnił na umowę zlecenia, natomiast wykładowców na umowę o dzieło.

Wszystkie wynagrodzenia są wypłacane ze środków unijnych.

Wnioskodawca wskazał, że środki z Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki, z których Zainteresowany realizuje projekt dotyczą okresu 2007-2013 (w Spółce wniosek będzie realizowany w okresie 2009-03-01 do 2010-07-31).

Zainteresowany wskazał również, iż pełna nazwa projektu realizowanego przez Spółkę brzmi " (...)".

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca musi naliczać i odprowadzać podatek dochodowy od osób zarządzających Projektem.

2.

Czy Zainteresowany musi naliczać i odprowadzać podatek dochodowy od wykładowców.

Zdaniem Wnioskodawcy, zapytanie dotyczy podatku dochodowego od uzyskanych przez te osoby dochodów w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych art. 21 § 1 pkt 46, gdyż zgodnie z tym przepisem płatnicy pracujący przy wykonywaniu zadań unijnych korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego jeśli spełnią określone w tym przepisie warunki.

Zainteresowany uważa, że skoro podatnik otrzymuje dochody, które pochodzą z bezzwrotnej pomocy i jednocześnie realizuje on cel programu ze środków bezzwrotnej pomocy, to te dochody są zwolnione od opodatkowania.

Tym samym dochody osób zatrudnionych do kadry zarządzającej są zwolnione z opodatkowania, gdyż bezpośrednio realizują projekt, natomiast wynagrodzenie wykładowców podlega opodatkowaniu, jako osób pośrednio realizujących projekt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy

- wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z powyższego wynika więc, że zwolnione z opodatkowania są dochody, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki, a mianowicie:

* dochody te są sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy, pochodzących od rządów państwa obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych,

* podatnik uzyskujący te dochody bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

System przepływów finansowych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki uregulowany został m.in. w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.), w ustawie z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. Nr 227, poz. 1658 z późn. zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 7 września 2007 r. w sprawie wydatków związanych z realizacją programów operacyjnych (Dz. U. Nr 175, poz. 1232).

Zgodnie ze wskazanymi aktami prawnymi środki Europejskiego Funduszu Społecznego, przekazywane przez Komisję Europejską jako zaliczki, płatności okresowe oraz płatności salda końcowego, wpływają na wyodrębniony rachunek bankowy prowadzony w euro, a następnie, po ich przewalutowaniu na złotówki, przekazywane są na centralny rachunek dochodów budżetu państwa na podstawie dyspozycji Ministra Finansów i stanowią dochód budżetu państwa. Środki takie są następnie wydatkowane jako tzw. dotacje rozwojowe, którymi - stosownie do art. 106 ust. 2 pkt 3a ustawy o finansach publicznych - są podlegające szczególnym zasadom rozliczania wydatki budżetu państwa, przeznaczone na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, czyli środków pochodzących z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybołówstwa.

Natomiast stosownie do szczegółowych zasad finansowania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, określonych w Szczegółowym Opisie Priorytetów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007 - 2013, zatwierdzonym przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, środki na finansowanie projektu w ramach Programu przekazywane będą z budżetu państwa, w formie dotacji rozwojowej. Dotacja ta przekazywana jest w wysokości co najmniej 85% środków publicznych w ramach danego projektu. W przypadku programów regionalnych środki planowane są w części budżetowej Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Natomiast środki na realizację projektów samorząd województwa, pełniący rolę Instytucji Pośredniczącej w ramach poszczególnych priorytetów komponentu regionalnego, otrzymuje jako zaliczkę w formie dotacji rozwojowej. Ostatecznie środki na realizację projektów beneficjenci otrzymują od Instytucji Pośredniczących jako zaliczki w formie dotacji rozwojowej na podstawie umowy o dofinansowanie realizacji projektu.

Taki stan prawny sprawia, że środki na finansowanie wydatków ponoszonych przy realizacji projektów w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki nie mogą zostać uznane za pochodzące bezpośrednio ze źródeł bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych, jak również środki krajowe przeznaczone na realizację programów operacyjnych są natomiast wydatkami budżetu jako "dotacje rozwojowe".

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki finansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego zawarł umowę z wojewódzkim urzędem pracy jako instytucją pośredniczącą II stopnia o dofinansowanie projektu szkoleniowego.

Zainteresowany do realizacji ww. projektu Wnioskodawca powołał zespół projektowy w składzie: Koordynatora projektu, pracownika ds. obsługi finansowo-księgowej, specjalistę ds. szkolenia i promocji projektu, pracownika administracyjno-biurowego.

Zainteresowany zatrudnił również: doradcę zawodowego, trenera umiejętności społecznych, wykładowców (na umowę o dzieło) oraz kadrę zarządzającą (na umowę zlecenia).

Zainteresowany wskazał, iż wszystkie wynagrodzenia są wypłacane ze środków unijnych.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone wyżej przepisy, należy stwierdzić, iż źródłem finansowania wynagrodzeń będą wyłącznie środki krajowe a nie środki bezzwrotnej pomocy, o których stanowi art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tym samym, bezprzedmiotowa staje się analiza czynności wykonywanych przez poszczególne osoby pod kątem bezpośredniej realizacji celu programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b) ww. ustawy. Obie te przesłanki dla zastosowania omawianego zwolnienia od podatku dochodowego muszą być bowiem spełnione łącznie.

Reasumując, wynagrodzenia osób zarządzających i wykładowców w związku z realizacją projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego nie znajduje zastosowania przepis art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do kadry zarządzającej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl