ILPB2/415-474/10-4/ES
Pismo z dnia 20 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-474/10-4/ES
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 1 kwietnia 2010 r. (data wpływu 6 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 8 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do uzyskania zwrotu poniesionych wydatków na zakup materiałów do prac budowlano-remontowych - jest:
* prawidłowe w odniesieniu do materiałów budowlanych wymienionych w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r.,
* nieprawidłowe w odniesieniu do materiałów budowlanych nie wymienionych w ww. załączniku.
UZASADNIENIE
W dniu 6 kwietnia 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zwrotu osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym w zakresie prawa do uzyskania zwrotu poniesionych wydatków na zakup materiałów do prac budowlano-remontowych.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz w art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 24 czerwca 2010 r. nr ILPB2/415-474/10-2/ES, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia tego wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Wezwanie wysłano w dniu 24 czerwca 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 30 czerwca 2010 r.), natomiast w dniu 8 lipca 2010 r. (data nadania 6 lipca 2010 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
W listopadzie 2009 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem zakupiła mieszkanie od developera o powierzchni całkowitej 83 m#178; (zakup poprzez kredyt hipoteczny w banku). Zainteresowana wyjaśniła, że mieszkanie zostanie oddane do użytku w maju 2010 r. Ponieważ mieszkanie jest w stanie developerskim (surowym) niezbędne jest dokonanie w nim w roku 2010 prac remontowo-budowlanych.
Prace budowlane polegać będą m.in. na:
* postawieniu ścianek działowych,
* położeniu tynków,
* właściwym wyprowadzeniu przewodów elektrycznych itp.
Natomiast prace remontowe polegać będą na:
* położeniu gładzi oraz płytek ceramicznych,
* pomalowaniu ścian oraz wykonaniu stałej zabudowy - szaf wnękowych, stałej zabudowy kuchni, itp.
Wnioskodawczyni dodała, iż wszystkie prace wykonane będą przez firmy remontowe oraz firmy meblarskie, które wystawią na powyższe prace faktury VAT.
W uzupełnieniu przedmiotowego wniosku Zainteresowana przedstawiła co następuje.
Wnioskodawczyni poinformowała, że faktury wystawiane są na nazwisko i imię Jej małżonka lub na imiona i nazwisko małżonków, na adres wskazany w części B.3. przedmiotowego wniosku.
Zainteresowana wskazała rodzaje materiałów budowlanych zakupionych na remont mieszkania:
* płyta kartonowo-gipsowa -26.68.10-90.23,
* zaprawa murarska - 26.64.10-00.90,
* kleje - 26.24.10 00.41,
* fugi do glazury - 24.30.22-53.90,
* armatura łazienkowa - 29.13.12-33,
* grzejniki elektryczne - 28.22.11-50.20,
* oprawki (oświetlenie sufitowe) - 31.50.25-12.90,
* kable miedziane - 31.30.13-75.21,
* kable - 31.20.27-70.00, 31.30.13-75.13,
* kable elektryczne - 31.30.13-70.90,
* bezpieczniki - 31.20.22-30.94,
* puszki podtynkowe - 31.20.27-60,11,
* puszki natynkowe, skrzynka rozdzielnicy - 31.20.31-70.22,
* rury PCV + osprzęt - 25.21.22-70,
* rury PP - 25.21,21-55.11,
* kanały elektryczne - 25.21.10-70.30,
* kanał odwodnienia - 28.75.27-37.29,
* płytki podłogowe - 26.30.10-74.31,
* płytki ścienne betonowe - 26.61.11-50.42,
* impregnat do płytek ściennych - 24.66.47-50.00,
* farby - 24.30.11-50,
* panele podłogowe - 20.30.12-19.1,
* listwy przypodłogowe + łączniki - 25.23.15-50,
* folia izolacyjna - 26.82.16-30.9,
* kratki wentylacyjne - 25.23. 15-50.91,
* silikon sanitarny - 24.30.22-53.20,
* stelaż do mocowania armatury - 25.23.12,
* ceramika łazienkowa - 26.22.10.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy można dokonać odliczenia różnicy w podatku VAT między 22% a 7% na zakupione do prac budowlano-remontowych materiały.
Zdaniem Wnioskodawczyni, wszystkie materiały zakupione do remontu z 22% VAT-em podlegają odliczeniu o różnicę w VAT, o ile będą na stałe zamontowane w mieszkaniu.
Zatem w ocenie Zainteresowanej zakup:
* płyt kartonowo-gipsowych,
* klejów,
* zapraw,
* płytek ceramicznych,
* paneli (przyklejonych do podłóg),
* fug,
* umywalek (przytwierdzonych do blatów),
* armatury łazienkowej,
* zabudowy kuchni oraz szaf w stałej zabudowie,
umożliwia dokonanie odpisu różnicy w VAT między 22% a 7%.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:
* prawidłowe w odniesieniu do materiałów budowlanych wymienionych w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r.,
* nieprawidłowe w odniesieniu do materiałów budowlanych nie wymienionych w ww. załączniku.
Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) reguluje zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.
W myśl art. 3 ust. 1 ww. ustawy, osoba fizyczna ma prawo do zwrotu części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych w związku z:
budową budynku mieszkalnego;
nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach;
remontem budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy zwrot, o którym mowa w art. 3 ust. 1, dokonywany jest na wniosek osoby fizycznej złożony w urzędzie skarbowym.
Artykuł 5 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż jeżeli osoba fizyczna pozostaje w związku małżeńskim, wniosek może być złożony wspólnie z małżonkiem lub odrębnie przez każdego z małżonków. Jeżeli małżonkowie składają odrębne wnioski, do różnych urzędów skarbowych, są jednocześnie obowiązani zawiadomić o złożeniu wniosku urząd skarbowy właściwy dla złożenia wniosku przez małżonka.
Prawo do zwrotu, o którym mowa w art. 3 ust. 1, przysługuje, pod warunkiem że osoba fizyczna lub jej małżonek nie dokonywali czynności, o których mowa w art. 3 ust. 1, jako podatnicy podatku od towarów i usług, w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem (art. 4 ust. 1 tej ustawy).
Zgodnie z art. 3 ust. 4 ww. ustawy dokumentem stanowiącym podstawę do obliczenia kwoty zwrotu części wydatków, o których mowa w ust. 1, jest faktura wystawiona dla osoby fizycznej.
Z kolei zgodnie z § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 112, poz. 1337 z późn. zm.), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:
imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11;
numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT";
dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;
nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
miarę i ilość sprzedanych towarów lub zakres wykonanych usług;
cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
wartość towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
stawki podatku
sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu;
kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
kwotę należności ogółem wraz z należnym podatkiem.
Obowiązujące przepisy nie zawierają zakazu wystawiania faktur na więcej niż jednego podatnika.
Zatem nabywcą towaru czy usługi może być więcej niż jedna osoba, zaś dane zawarte w fakturze VAT muszą umożliwiać jednoznaczną identyfikację stron transakcji zarówno po stronie nabywcy, jak i sprzedawcy.
Ponadto, na podstawie art. 3 ust. 8 ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, Minister właściwy do spraw budownictwa, gospodarki przestrzennej i mieszkaniowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych ogłasza, w drodze obwieszczenia, wykaz materiałów budowlanych uwzględniający materiały budowlane, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT. Wykaz ten stanowi załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r. (Dz. Urz. MTiB z 2006 r. Nr 1, poz. 1). Zawiera on w swej treści szczegółowe zestawienie materiałów budowlanych wymienionych z nazwy i symbolu ale przewiduje również w swej specyfikacji materiały budowlane, które bez względu na symbol PKWiU podlegają rozliczeniu.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż w 2009 r. Wnioskodawczyni wraz z mężem zakupiła mieszkanie od developera. Mieszkanie to zostanie oddane do użytku w maju 2010 r. Ponieważ mieszkanie jest w stanie surowym niezbędne jest dokonanie w nim w 2010 r. prac remontowo-budowlanych. Zainteresowana poniosła wydatki tytułem prac budowlanych w zakresie: postawienia ścianek działowych, położenia tynków, właściwego wyprowadzenia przewodów elektrycznych, położenia gładzi oraz płytek ceramicznych, pomalowania ścian oraz wykonania stałej zabudowy - szaf wnękowych, stałej zabudowy kuchni, itp. Wnioskodawczyni zaznaczyła, że faktury wystawiane są na nazwisko i imię Jej małżonka lub na imiona i nazwisko małżonków.
W odpowiedzi na wezwanie Zainteresowana uzupełniła przedmiotowy wniosek o wykaz poniesionych wydatków na materiały w związku z pracami remontowo-budowlanymi w mieszkaniu.
Mając na względzie wykaz materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT 22%, stanowiący załącznik do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r., należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni może otrzymać zwrot różnicy w podatku VAT między 22% a 7% na zakupione do prac budowlano-remontowych materiały wskazane poniżej:
* płyta kartonowo-gipsowa -26.68.10-90.23,
* zaprawa murarska - 26.64.10-00.90,
* armatura łazienkowa - 29.13.12-33,
* grzejniki nieelektryczne - 28.22.11-50.20,
* oprawki (oświetlenie sufitowe) - 31.50.25-12.90,
* kable - 31.30.13-75.13,
* puszki natynkowe, skrzynka rozdzielnicy - 31.20.31-70.22,
* rury PCV + osprzęt - 25.21.22-70,
* rury PP - 25.21,21-55.11,
* kanał odwodnienia - 28.75.27-37.29,
* płytki podłogowe - 26.30.10-74.31,
* płytki ścienne betonowe - 26.61.11-50.42,
* panele podłogowe - 20.30.12-19.1,
* listwy przypodłogowe + łączniki - 25.23.15-50,
* folia izolacyjna - 26.82.16-30.9,
* kratki wentylacyjne - 25.23. 15-50.91,
* silikon sanitarny - 24.30.22-53.20,
* stelaż do mocowania armatury - 25.23.12,
* ceramika łazienkowa - 26.22.10,
Nie można natomiast uzyskać zwrotu różnicy w podatku VAT w odniesieniu do zakupionych do prac budowlano-remontowych materiałów wymienionych poniżej:
* kleje - 26.24.10 00.41,
* fugi do glazury - 24.30.22-53.90,
* grzejniki elektryczne,
* kable miedziane - 31.30.13-75.21,
* kable - 31.20.27-70.00,
* kable elektryczne - 31.30.13-70.90,
* bezpieczniki - 31.20.22-30.94,
* puszki podtynkowe - 31.20.27-60,11,
* kanały elektryczne - 25.21.10-70.30,
* impregnat do płytek ściennych - 24.66.47-50.00,
* farby - 24.30.11-50,
bowiem nie zostały wymienione w ww. załączniku.
Reasumując stwierdzić należy, że można uzyskać zwrot różnicy w podatku VAT między 22% a 7% na te zakupione do prac budowlano-remontowych materiały, które zostały wymienione w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z dnia 30 grudnia 2005 r.
Natomiast, jeżeli Wnioskodawczyni chce uzyskać zwrot różnicy w podatku VAT między 22% a 7% z faktur wystawionych tylko na imię i nazwisko Jej męża - to jest Ona zobowiązana złożyć wniosek wspólnie z mężem.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, został złożony przez jednego ze współwłaścicieli nieruchomości zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego z nich, tj. małżonka Wnioskodawczyni.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.