ILPB2/415-449/09-3/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-449/09-3/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 kwietnia 2009 r. (data wpływu 4 maja 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca działa od stycznia 2009 r. jako operator platformy internetowej i stwarza uczestnikom tej platformy możliwość zawierania umów pożyczki. Działalność Wnioskodawcy polega na udostępnieniu portalu internetowego dla osób fizycznych zamierzających zaciągnąć pożyczkę (zwanymi dalej pożyczkobiorcą) i osób gotowych pożyczyć pieniądze (zwanymi dalej inwestorem) za odpowiednim wynagrodzeniem, ustalonym samodzielnie przez te osoby.

Cel ten realizowany jest przez Zainteresowanego poprzez:

* gromadzenie ofert potencjalnych pożyczkobiorców i inwestorów (pożyczkodawców),

* weryfikację danych osób logujących się do portalu,

* ocenianie zdolności kredytowych potencjalnych pożyczkobiorców,

* umożliwienie zawarcie umowy pożyczki za pośrednictwem portalu,

* umożliwienie bezpiecznego przekazywania pieniędzy pomiędzy inwestorem a pożyczkobiorcą.

W celu przechowywania środków pieniężnych użytkowników portalu oraz zapewnienia bezpiecznego obrotu bezgotówkowego pomiędzy tymi użytkownikami (inwestorami i pożyczkobiorcami) Wnioskodawca otworzył odrębny (nie wchodzący w skład Jego aktywów), nie oprocentowany rachunek bankowy i stanowiące przedmiot pożyczki środki pieniężne są przekazywane za pośrednictwem tego rachunku bankowego, pomiędzy dwoma utworzonymi dla konkretnych stron umowy pożyczki - indywidualnymi, wirtualnymi subkontami bankowymi, przysługującymi wyłącznie tym osobom fizycznym. Podkreślenia wymaga fakt, że subkonto inwestora zarządzane jest wyłącznie przez niego samego. Transakcje na tym subkoncie przebiegają automatycznie, a wykonuje je inwestor przy pomocy unikatowego numeru PIN, znanego tylko i wyłącznie inwestorowi. Inwestor przekazuje pieniądze na swoje subkonto, a po zawarciu umowy pożyczki określona kwota zostaje przekazana na wirtualne subkonto pożyczkobiorcy. Przy zastosowaniu takiej procedury, uczestnicy platformy internetowej mają pewność, że nikt nie zadysponuje ich pieniędzmi.

Wnioskodawca nie jest stroną umów pożyczki, zawieranych na Jego platformie internetowej. Stronami umów pożyczkowych mogą być wyłącznie osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej w zakresie usług pośrednictwa finansowego. Strony umowy pożyczkowej logują się do portalu z indywidualnym oznaczeniem nadawanym przez system, który przechowuje w sposób niedostępny dla innych użytkowników autentyczne dane osobowe.

Rozliczenia pomiędzy pożyczkobiorcą a inwestorem dokonywane są bezpośrednio przez strony umowy pożyczki przy pomocy przypisanych dla nich indywidualnych wirtualnych subkont bankowych. W analogiczny sposób następuje zwrot pożyczki i przekazanie odsetek inwestorowi, który samodzielnie dysponuje swoim subkontem internetowym i bez udziału Wnioskodawcy może dokonać wypłaty sobie kwot będących na jego subkoncie bankowym, w tym również przekazanych przez pożyczkobiorcę odsetek, będących wynagrodzeniem za udzielenie pożyczki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z pobraniem przez inwestora odsetek od pożyczki, z przypisanego mu wirtualnego subkonta bankowego prowadzonego na rachunku bankowym Wnioskodawcy, powstaje dla Zainteresowanego obowiązek płatnika podatku dochodowego od zysków kapitałowych, określony w art. 41 ust. 4 ustawy o PIT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa, płatnik to osoba fizyczna, prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia, pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Art. 41 ust. 1 ustawy o PIT stanowi, że osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać.... Natomiast art. 41 ust. 4 ustawy o PIT stanowi, że płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1. W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca nie jest podmiotem "dokonującym wypłaty" odsetek inwestorowi, o którym mowa w art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa oraz art. 41 ust. 1 ustawy o PIT. Wprawdzie Zainteresowany udostępnia uczestnikom platformy internetowej (stronom umowy pożyczki) indywidualne wirtualne subkonta bankowe, to decyzje na tych wirtualnych subkontach podejmują strony umowy pożyczki, a inwestor samodzielnie dysponuje swoim wirtualnym subkontem bankowym, przy pomocy unikatowego numeru PIN, znanego tylko jemu.

Istotną cechą szczególną zastosowanej konstrukcji rozliczania umów pożyczek jest zapewnienie uczestnikom portalu internetowego bezpiecznego obrotu bezgotówkowego pomiędzy tymi użytkownikami oraz pewności, że nikt nie zadysponuje ich pieniędzmi zgromadzonymi na ich indywidualnych subkontach bankowych. Wynagrodzenia dla inwestora w postaci oprocentowania kwoty pożyczki ustalane jest przez strony umowy pożyczki, oraz przekazywane bezpośrednio przez pożyczkobiorcę z jego wirtualnego subkonta na subkonto inwestora. Inwestor natomiast ma prawo do swobodnego i dowolnego zarządzania zgromadzonymi środkami pieniężnymi na swoim wirtualnym subkoncie bankowym. Inwestor nie jest biernym uczestnikiem portalu internetowego tylko bierze czynny udział w zarządzaniu swoimi pieniędzmi. Tylko on podejmuje decyzję, czy otrzymane od pożyczkobiorcy kwoty wypłacić sobie. Zatem brak jest swobody w dysponowaniu przez Wnioskodawcę środkami znajdującymi na wirtualnych subkontach użytkowników. Działalność Zainteresowanego w tym zakresie ogranicza się bowiem do kontroli poprawności formalnej, zgodnie z ustalonymi zasadami bezpiecznego obrotu bezgotówkowego pomiędzy tymi użytkownikami przepływu gotówki, a decyzje merytoryczne podejmują sami uczestnicy platformy internetowej.

Reasumując, skoro Wnioskodawca nie wypłaca inwestorom ani zwrotu udzielonych pożyczek, ani odsetek (wynagrodzenia za udzielenie pożyczki), to w świetle art. 8 ustawy - Ordynacja podatkowa oraz art. 41 ust. 1 ustawy o PIT nie jest płatnikiem podatku, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o PIT. Obowiązek wyliczenia należnego podatku dochodowego od zysków kapitałowych, zdaniem Wnioskodawcy, spoczywa bezpośrednio na podatniku, który winien wyliczyć należny podatek i przekazać go na rachunek właściwego urzędu skarbowego - o czym, każdy uczestnik platformy internetowej jest informowany, zapoznając się z regulaminem korzystania z platformy internetowej.

Równocześnie Wnioskodawca zaznacza, że inne portale internetowe działające w Polsce od ponad roku, które w podobny sposób ułatwiają ich uczestnikom pożyczanie sobie pieniędzy, również nie są płatnikami podatku, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o PIT. Obowiązek ten spoczywa bowiem bezpośrednio na podatnikach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a)-c).

Przychody z kapitałów pieniężnych uregulowane są między innymi w art. 17 ww. ustawy.

Zgodnie z ust. 1 pkt 1 tego przepisu, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się między innymi odsetki od pożyczek.

Artykuł 30a ust. 1 pkt 1 ww. ustawy stanowi, że od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek od pożyczek, z wyjątkiem gdy udzielanie pożyczek jest przedmiotem działalności gospodarczej, pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 19%, z zastrzeżeniem art. 52a tej ustawy.

Z kolei, na mocy art. 41 ust. 4 ww. ustawy, w przypadku dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30a ust. 1, płatnicy, o których mowa w ust. 1 tego przepisu (tj. m.in. osoby prawne i ich jednostki organizacyjne) są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca nie dokonuje wypłat z tytułu odsetek od pożyczek. Zainteresowany udostępnia jedynie portal internetowy dla osób fizycznych zamierzających zaciągnąć pożyczkę i osób gotowych pożyczyć pieniądze. Rozliczenia dokonywane są bezpośrednio przez strony umowy pożyczki, którą nie jest Wnioskodawca.

Mając na uwadze ww. uregulowania prawne oraz przedstawiony opis zdarzenia przyszłego, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie jest płatnikiem w rozumieniu art. 41 ust. 4 ww. ustawy. Nie ciąży więc na Nim obowiązek poboru zryczałtowanego podatku dochodowego, w związku z tym, iż nie jest On podmiotem dokonującym wypłat (świadczeń) lub stawiającym do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułu odsetek od pożyczek.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl