ILPB2/415-444/09-6/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 lipca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-444/09-6/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) uzupełnionym w dniu 7 lipca 2009 r. oraz w dniu 16 lipca 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi odsetkowej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi odsetkowej.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym, wezwano Zainteresowaną do uzupełnienia opisanego we wniosku stanu faktycznego.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 6 lipca 2009 r., skutecznie doręczono w dniu 9 lipca 2009 r., natomiast w dniu 16 lipca 2009 r. do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni informuje, że ani u Niej ani u Jej męża nie zaistniały żadne negatywne przesłanki, w myśl art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. nie korzystali z tzw. starych ulg mieszkaniowych, a kredyt budowlano-hipoteczny udzielony przez bank w całości, łącznie ze spłatą pozostałego kredytu w wys. 14.023,65 zł udzielonego przez inny bank - wykorzystano na jeden cel mieszkaniowy, tj. przebudowę (przystosowanie) części budynku niemieszkalnego (budynek gospodarczy) i pomieszczeń niemieszkalnych (strych) na cele mieszkalne. Wnioskodawczyni oświadcza, że budynek wolnostojący, będący własnością Zainteresowanej i Jej małżonka w momencie przystąpienia do prac, tj. w lutym 2002 r. wymagał całkowitej przebudowy (przystosowania) powierzchni niemieszkalnej i gospodarczej na cele mieszkaniowe. Budynek mieszkalny nie spełniał żadnych wymaganych standardów określonych w prawie budowlanym. Prace inwestycyjne Wnioskodawczyni i Jej małżonek rozpoczęli w lutym 2002 r. z własnych środków oraz posiłkując się kredytem zaciągniętym w pierwszym banku. Własne środki plus otrzymane z kredytu wystarczyły na prace w części mieszkalnej. Pod koniec 2002 r. Wnioskodawczyni i Jej małżonek zaczęli starać się o kredyt budowlany na przebudowę i adaptację części niemieszkalnej, a tym samym skorzystanie z ulgi odsetkowej. W tym celu został opracowany projekt budowlany, określający jakie prace będą wykonane na całości obiektu. Była to również podstawa dla banku jako zabezpieczenie, co zostanie wykonane - do rozliczenia I i II transzy kredytu. Warunkiem przyznania kredytu było też uregulowanie pozostałej kwoty kredytu w pierwszym banku, tj. kwoty 14.023,65 zł.

W dniu 15 października 2002 r. Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem złożyli wniosek na pozwolenie na budowę z zapisem modernizacji budynku mieszkalnego (modernizacja wg załączonego projektu budowlanego obejmowała całość prac łącznie z adaptacją części niemieszkalnych).

W dniu 23 października 2002 r. wydano decyzję - pozwolenie na budowę z zapisem modernizacji budynku mieszkalnego (obejmującego całość, tj. część mieszkalną, gospodarczą i adaptację strychu zgodnie z projektem budowlanym).

W dniu 16 grudnia 2002 r. Wnioskodawczyni i Jej małżonek otrzymali I transzę kredytu. Po jej rozliczeniu zgodnie z warunkami umowy kredytowej otrzymali II transzę w dniu 22 maja 2003 r.

W dniu 12 listopada 2003 r. dodatkowo złożyli wniosek na akceptację zmian (budowa wiatrołapu) do przebudowywanego budynku wraz z projektem budowlanym.

W dniu 10 grudnia 2003 r. wydano decyzję na budowę wiatrołapu do modernizowanego budynku.

W dniu 22 grudnia 2003 r. zostało złożone zawiadomienie o zakończeniu budowy (inwestycja nie wymagała pozwolenia na użytkowanie), a całość prac przeprowadzono przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym uzyskano pozwolenie na budowę w rozumieniu prawa budowlanego.

Budynek po modernizacji polegającej na przebudowie części mieszkalnej i całej gospodarczej - tj. kapitalnej modernizacji parteru, przebudowy poddasza i budynku gospodarczego na cele mieszkalne oraz budowy wiatrołapu (o pow. 6,35 m#178;) budynek jako całość przybrał formę samodzielnego domku jednorodzinnego, spełniającego wymagania określone w przepisach prawa budowlanego. W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Zainteresowana informuje, że w dniu zakupu dom stanowił jednolitą zabudowę zwartą składającą się z pomieszczenia mieszkalnego (1 izba), pomieszczenia gospodarczego (kuchnia), poddasza niemieszkalnego (strychu) oraz ze stajni z osobnym wejściem. Po przebudowie na cele mieszkalne dom stanowi lokal mieszkalny składający się z pokoju gościnnego, kuchni, pomieszczenia łazienkowego i trzech pokoi położonych na piętrze. W jednolitej zabudowie znajduje się dodatkowo garaż - pomieszczenie warsztatowe z osobnym wjazdem, dobudowanym piętrem stanowiącym sypialnię części mieszkalnej budynku. Wnioskodawczyni wskazuje na definicję budynku, zawartą art. 3 ust. 2 prawa budowlanego, zgodnie z którą przez budynek należy rozumieć taki obiekt, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Następnie Wnioskodawczyni powołuje art. 3 ust. 1 pkt 2a prawa budowlanego, zgodnie z którym budynek mieszkalny jednorodzinny to budynek wolnostojący (...) służący zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjną samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie, nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego (...). Lokalem mieszkaniowym jest natomiast wydzielona trwałymi ścianami w obrębie budynku izba lub zespół izb przeznaczonych na stały pobyt ludzi, które wraz z pomieszczeniami pomocniczymi służą zaspakajaniu ich potrzeb mieszkaniowych. Powyższa definicja zawarta została w ustawie z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 1994 r. Nr 85, poz. 388 z późn. zm.). Budynek stanowi jeden z elementów obiektu budowlanego, ujętego w art. 3 ust. 1 ww. ustawy. Dla ustalenia, czy przebudowa spełnia wymagania zawarte w ustawie o podatku dochodowym, zdaniem Wnioskodawczyni, należy jeszcze wyjaśnić znaczenie pojęć: budowa, roboty budowlane i przebudowa. Tak więc, zgodnie z art. 59 ust. 6 przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Z kolei roboty budowlane (art. 59 ust. 7) to budowa lub prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego. Przez przebudowę należy rozumieć wykonywanie robót budowlanych, w wyniku których następuje zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego obiektu budowlanego (art. 59 ust. 7a). Zgodnie z przepisami prawa budowlanego wystarczające jest potwierdzenie, że w wyniku robót budowlanych powstał samodzielny lokal mieszkalny. Wnioskodawczyni stwierdziła, że w chwili obecnej, po zakończeniu wszelkich robót budowlanych budynek domu jednorodzinnego stanowi budynek mieszkalny w rozumieniu przepisów prawa budowlanego składający się z lokalu mieszkalnego w rozumieniu przepisów prawa o własności lokali.

Ponadto Zainteresowana informuje, że po rozpatrzeniu wniosku z 15 października 2002 r., o którym mowa wyżej, zgodnie z prawem budowlanym zatwierdzono projekt budowlany obejmujący wszelkie prace dotyczące przebudowy (przystosowania) całego budynku (mieszkalnego i niemieszkalnego) na cele lokalu mieszkalnego i wydano pozwolenie na budowę. Odnośnie kwestii spłaconego pierwszego kredytu, który był udzielony w dniu 11 lipca 2002 r., Wnioskodawczyni wyjaśnia, iż był to kredyt gotówkowy w złotych, denominowany w walucie wymienialnej na cele konsumpcyjne dla osoby fizycznej, który został przeznaczony na rozpoczęte prace, związane z przebudową (przystosowaniem) całego budynku na cele mieszkalne, mające na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych. Drugi kredyt otrzymano już z zapisem zgodnym z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zainteresowana poinformowała, że realizowana inwestycja pochłonęła całość udzielonych kredytów, jak również środki własne, tzw. oszczędności.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy od udzielonego kredytu w kwocie:

- I transza 66.671,12 zł

- II transza 60.765,11 zł

w tym spłata 14.023,65 zł - kredyt w innym banku na rozpoczęte prace na tej samej inwestycji przysługuje Wnioskodawczyni prawo do odliczenia odsetek na podstawie faktycznie zapłaconych, udokumentowanych dowodem wystawionym przez bank, czy też w całej wysokości.

2.

Czy w wysokości pomniejszonej o spłatę kredytu w innym banku, tj. o kwotę 14.023,65 zł.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wykonane prace zgodne z projektem budowlanym (tj. zamiana starych budynków mieszkalno-gospodarczych i ich przystosowanie na części mieszkalne) mieszczą się w treści art. 26b ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

* z kredytu sfinansowano prace na kwotę 127.436,23 zł

* spłata kredytu w innym banku 14.023,65 zł

* część odsetek nie podlegających odliczeniu 14.023,65 zł/ 127.436,23 zł x 100 = 11,00%

W związku z powyższym Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo do odliczania odsetek w części pomniejszonej o 11%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588), w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r. podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt (pożyczka), o którym mowa w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r., prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek:

1.

od kredytu mieszkaniowego,

2.

od kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego,

3.

od każdego kolejnego kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w pkt 1 lub 2

- do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt mieszkaniowy zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Stosownie do treści art. 26b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

1.

budową budynku mieszkalnego, albo

2.

wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo

3.

zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo

4.

nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.

Stosownie do art. 26b ust. 2 ustawy, odliczenie o którym mowa wyżej, stosuje się jeżeli:

1.

kredyt (pożyczka) został udzielony podatnikowi po dniu 1 stycznia 2002 r.,

2.

kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo - kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust. 1,

3.

inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu - określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,

4.

inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynku mieszkalnego, którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., a ponadto w przypadku inwestycji, o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo pkt 4 - zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku,

5.

do zeznania o którym mowa w art. 45, składanego za rok w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, podatnik dołączy oświadczenie na formularzu PIT-2K o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku,

6.

odsetki o których mowa w ust. 1:

a)

zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2,

b)

nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone odsetki zwiększały podstawę obliczenia podatku,

c)

nie zostały odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,

7.

podatnik lub jego małżonek nie korzystał lub nie korzysta z odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, przeznaczonych między innymi na:

a)

zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,

b)

budowę budynku mieszkalnego,

c)

wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,

d)

zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,

e)

nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,

f)

przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia lokali,

g)

systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z art. 26b ust. 3 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli przyznany kredyt wykorzystywany jest na inwestycję mieszkaniową oraz nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu, odliczeniu nie podlegają odsetki od tej części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie tego gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu w łącznych wydatkach mieszkaniowych.

W przepisie art. 26b ust. 4 pkt 1-2 cytowanej ustawy ustawodawca zawarł ograniczenie odliczania do odsetek naliczonych za okres począwszy od dnia 1 stycznia 2002 r. i zapłaconych od tego dnia i tylko od tej części kredytu, która nie przekracza kwoty stanowiącej iloczyn 70 m#178; powierzchni użytkowej i wskaźnika przeliczeniowego 1 m#178; powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczenia premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy, określonej na rok zakończenia inwestycji.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa także terminy dokonywania odliczenia z tytułu spłaty odsetek od kredytu (pożyczki). Tak, więc zgodnie z art. 26b ust. 5 ww. ustawy pierwszego odliczenia odsetek można dokonać dopiero w zeznaniu podatkowym składanym za rok podatkowy, w którym inwestycja została zakończona.

Odsetki zapłacone przed rokiem podatkowym, w którym została zakończona inwestycja mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku również za rok podatkowy, w którym podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki (art. 26 ust. 6 ww. ustawy) oraz w roku podatkowym bezpośrednio następującym po roku, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył odsetki; w tym przypadku odliczeniu podlega wyłącznie różnica między sumą odsetek przypadających do odliczenia a kwotą odsetek faktycznie odliczonych w roku, w którym podatnik dokonał pierwszego odliczenia (art. 26 ust. 7 ww. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że 2002 r. Wnioskodawczyni razem ze Swoim mężem zaciągnęli kredyt w banku na cel przebudowy i adaptacji części niemieszkalnej na cele mieszkalne. Warunkiem przyznania kredytu było m.in. uregulowanie pozostałej kwoty kredytu, zaciągniętego wcześnie w innym banku, tj. kwoty 14.023,65 zł. Zainteresowana wyjaśnia, że kredyt zaciągnięty w pierwszym banku, był kredytem gotówkowym w złotych, denominowany w walucie wymienialnej na cele konsumpcyjne dla osoby fizycznej, który został przeznaczony na rozpoczęte prace, związane z przebudową (przystosowaniem) całego budynku na cele mieszkalne. Drugi kredyt Wnioskodawczyni wraz ze małżonkiem otrzymali już na cel zgodny z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W dniu zakupu dom stanowił jednolitą zabudowę zwartą składającą się z pomieszczenia mieszkalnego (1 izba), pomieszczenia gospodarczego (kuchnia), poddasza niemieszkalnego (strychu) oraz ze stajni z osobnym wejściem. Modernizacja budynku polegała na przebudowie części mieszkalnej i całej gospodarczej. Zgodnie z prawem budowlanym zatwierdzono projekt budowlany obejmujący wszelkie prace dotyczące przebudowy (przystosowania) całego budynku (mieszkalnego i niemieszkalnego) na cele lokalu mieszkalnego i wydano pozwolenie na budowę. W listopadzie 2003 r. dodatkowo Zainteresowana wraz z mężem złożyli wniosek na akceptację zmian (budowa wiatrołapu) do przebudowywanego budynku wraz z projektem budowy. Po przebudowie na cele mieszkalne dom stanowi lokal mieszkalny składający się z pokoju gościnnego, kuchni, pomieszczenia łazienkowego i trzech pokoi położonych na piętrze. W jednolitej zabudowie znajduje się dodatkowo garaż - pomieszczenie warsztatowe z osobnym wjazdem, dobudowanym piętrem stanowiącym sypialnię części mieszkalnej budynku. W chwili obecnej budynek domu jednorodzinnego stanowi budynek mieszkalny w rozumieniu przepisów prawa budowlanego składający się z lokalu mieszkalnego w rozumieniu przepisów prawa o własności lokali. W dniu 22 grudnia 2003 r. zostało złożone zawiadomienie o zakończeniu budowy (inwestycja nie wymagała pozwolenia na użytkowanie).

Wyżej cytowane przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określają szereg warunków, które należy spełnić, aby możliwe było skorzystanie z odliczeń w ramach tzw. ulgi odsetkowej. W treści art. 26b ust. 1 pkt 4 ustawy wyraźnie wskazano, że odliczenie odsetek przysługuje w sytuacji, nadbudowy lub przebudowy budynku na cele mieszkalne lub przebudowy (przystosowania) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.

Z przedstawionego przez Wnioskodawczynię stanu faktycznego wynika, że nie został spełniony powyższy warunek, gdyż w wyniku przebudowy (przystosowania) pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne nie powstało samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.

Natomiast wydatki związane z przebudową części mieszkalnej nie podlegają również odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej, gdyż wydatki te nie były związane z nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne, tylko z przebudową (przystosowaniem), a taki rodzaj wydatków, zgodnie z art. 26b ust. 1 pkt 4) ww. ustawy, dotyczy tylko budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego.

Ponadto odsetki od pierwszego zaciągniętego kredytu nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej, gdyż z umowy kredytu wynika, że został on zaciągnięty na cele konsumpcyjne, a nie budowlane, tak więc nie został spełniony warunek, określony w art. 26b ust. 2 pkt 2 ww. ustawy.

W związku z powyższym przedstawione we wniosku wydatki związane z przedmiotową inwestycją nie podlegają odliczeniu w ramach ulgi odsetkowej.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Ponadto, w związku z tym, iż wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego został złożony przez jednego ze współwłaścicieli przedmiotowej nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego z nich tj. męża Zainteresowanej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl