ILPB2/415-443/10-2/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-443/10-2/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 22 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2010 r. Pani Y S. złożyła do Izby Skarbowej w Warszawie Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu. Pismem z dnia 25 marca 2010 r. nr IPIA/071-24/10-2/MM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - działając na podstawie art. 170 § 1 Ordynacji podatkowej, stosownie do § 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1632) - przesłał zgodnie z właściwością wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Tut. Organ informuje, iż z dniem 1 stycznia 2009 r. weszło w życie ww. rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Powyższa zmiana dotyczy podatników posiadających miejsce zamieszkania lub siedzibę na terenie województwa łódzkiego, dla których od 1 stycznia 2009 r. interpretacje indywidualne w imieniu Ministra Finansów wydawane będą przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Stosownie do powyższego, organem właściwym do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie w związku z wnioskiem jest Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 16 lutego 2009 r. pomiędzy X - właścicielką spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego położonego w budynku wielomieszkaniowym oraz Y i Z, małżonkami - najemcami komunalnego lokalu mieszkalnego została zawarta umowa sprzedaży w celu uzyskania w zamian prawa najmu do lokalu komunalnego. Na mocy przedmiotowej umowy X oświadczyła, że sprzedaje Y i Z, za cenę w kwocie 100 000,00 zł, należące do niej spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w celu uzyskania w zamian prawa najmu do lokalu mieszkalnego. Y i Z oświadczyli, iż powyższe prawo do lokalu z wkładem budowlanym kupują i nabycia tego dokonują na prawach wspólności ustawowej.

Strony oświadczyły, że wskazana wyżej cena sprzedaży nie zostanie wypłacona sprzedającej, ponieważ w miejsce zapłacenia tejże ceny Y i Z pozostawiają Z lokal mieszkalny, na który to lokal została w dniu 16 marca 2009 r. zawarta umowa najmu pomiędzy X, a Zakładem Gospodarki Mieszkaniowej.

Y i Z chcieliby sprzedać nabyty w lutym 2009 r. lokal mieszkalny za cenę 110 000, 00 zł przed upływem 5 lat od daty nabycia. Wskazana kwota wynika z tego, że mieszkanie jest niewyremontowane, znajduje się w wielomieszkaniowym budynku na parterze, a sprzedającym zależy na szybkim dokonaniu transakcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedający zapłacą 19% podatek dochodowy od sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz jak obliczyć podstawę opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawczyni, odpowiedź na pytanie, czy sprzedający zapłacą podatek dochodowy od sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu jest twierdząca.

W opinii Zainteresowanej, mając na uwadze powołane przepisy ustawy należy przyjąć, iż sprzedający zapłacą 19% podatek dochodowy od sprzedaży nieruchomości. Nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło w lutym 2009 r. W przypadku sprzedaży mieszkania w 2010 r. (czyli przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie) sprzedający będą zobowiązani do zapłaty podatku dochodowego.

Ustalony zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, przychód ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego wyniósłby 110 000,00 zł.

Zgodnie z art. 22 ust. 6c koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), stanowią udokumentowane koszty nabycia. Jak wynika z zawartej w lutym 2009 r. umowy sprzedaży, Y i Z nabyli spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego za cenę w kwocie 100 000,00 zł.

Zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych.

Zdaniem Zainteresowanej, podstawę opodatkowania stanowiłby zatem dochód, który zgodnie z przedstawionym we wniosku zdarzeniem przyszłym wyniósłby 10 000,00 zł. Mając na uwadze powyższe, sprzedający byliby zobowiązani do uiszczenia 19% podatku dochodowego od kwoty 10 000,00 zł.

Końcowo, Wnioskodawczyni podaje, iż obliczenia zostały dokonane z pominięciem innych kosztów, które mogłyby wystąpić.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że będące przedmiotem sprzedaży spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu Zainteresowana nabyła wraz z mężem dnia 16 lutego 2009 r. Zatem, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Natomiast podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (30e ust. 2 ww. ustawy).

Z kolei, w myśl art. 19 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej. Przepis art. 14 ust. 1 zdanie drugie stosuje się odpowiednio.

Wartość rynkową, o której mowa w ust. 1, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia (art. 19 ust. 3 ww. ustawy).

Ponadto, wskazać należy, iż zgodnie z art. 19 ust. 4 tej ustawy, jeżeli wartość wyrażona w cenie określonej w umowie odpłatnego zbycia znacznie odbiega od wartości rynkowej nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej wezwie strony umowy do zmiany tej wartości lub wskazania przyczyn uzasadniających podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej. W razie nieudzielenia odpowiedzi, niedokonania zmiany wartości lub niewskazania przyczyn, które uzasadniają podanie ceny znacznie odbiegającej od wartości rynkowej, organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej określi wartość z uwzględnieniem opinii biegłego lub biegłych. Jeżeli wartość ustalona w ten sposób odbiega co najmniej o 33% od wartości wyrażonej w cenie, koszty opinii biegłego lub biegłych ponosi zbywający.

Stosownie do art. 22 ust. 6c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowana w 2009 r. nabyła wraz z mężem spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Cena określona w umowie sprzedaży opiewała na kwotę 100 000, 00 zł. Obecnie Wnioskodawczyni zamierza dokonać odpłatnego zbycia ww. prawa do lokalu przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie za cenę 110 000 zł.

Reasumując, w oparciu o przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz wyżej przywołane przepisy prawa, stwierdzić należy, iż Wnioskodawczyni dokonując odpłatnego zbycia przedmiotowego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego zobowiązana będzie do zapłaty 19% podatku dochodowego od osób fizycznych.

Podstawą obliczenia podatku, będzie dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia ww. prawa do lokalu określonym zgodnie z art. 19a kosztami uzyskania przychodu zdefiniowanymi w drodze sporządzonego w 2009 r. aktu notarialnego w postaci ceny sprzedaży odpowiadającej wartości spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Wydając interpretację w trybie ww. przepisu organ nie oblicza wysokości należnego podatku z tytuły sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. W związku z tym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie ustosunkował się do przedstawionych przez Wnioskodawczynię obliczeń.

Ponadto, wskazać należy, iż z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Wnioskodawczynię - jednego ze współwłaścicieli sprzedanego prawa do spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego ze współwłaścicieli - męża Wnioskodawczyni.

Mąż Zainteresowanej chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinien wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl