ILPB2/415-442/10-8/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-442/10-8/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 marca 2010 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie 29 marca 2010 r.), uzupełniony pismami: z dnia 14 czerwca 2010 r. (data wpływu 17 czerwca 2010 r.), z dnia 1 lipca 2010 r. (data wpływu 1 lipca 2010 r.) i z dnia 14 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie rozliczenia osoby samotnie wychowującej dziecko - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 marca 2010 r. Pani złożyła do Urzędu Skarbowego wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży mieszkania.

Pismem z dnia 23 marca 2010 r. nr PD-II/412-214/10/64867/PA Naczelnik Urzędu Skarbowego, na podstawie art.: 15 § 1, 17 § 1, 170 w zw. z zapisem art.: 14a-14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) przekazał wniosek Pani do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów.

Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił - w drodze ww. rozporządzenia - dyrektorów czterech izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r., jest - w związku z § 6 ww. rozporządzenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3, art. 14b § 4 oraz w art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 2 czerwca 2010 r. nr ILPB2/415-442/10-2/ES, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy - Ordynacja podatkowa, wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia tego wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 2 czerwca 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 8 czerwca 2010 r.), zaś w dniu 17 czerwca 2010 r. (data nadania - 14 czerwca 2010 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowana uzupełniła ww. wniosek.

Jednocześnie tut. Organ informuje, iż w piśmie stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 2 czerwca 2010 r. Zainteresowana rozszerzyła zakres przedmiotu wniosku o nowe zagadnienie dotyczące rozliczenia osoby samotnie wychowującej dziecko. Wnioskodawczyni przedstawiła dodatkowe pytanie podatkowe i zaprezentowała stosownie do zadanego pytania nr 4 własne stanowisko. Jednakże Zainteresowana nie przedstawiła w sposób wyczerpujący stanu faktycznego w kwestii tego zakresu oraz nie uiściła dodatkowej opłaty w wysokości 40 zł.

Wobec powyższego odrębnym pismem z dnia 8 lipca 2010 r. nr ILPB2/415-442/10-6/ES, na podstawie art. 169 § 1 Ordynacji podatkowej ponownie wezwano Zainteresowaną do usunięcia ww. braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie wysłano w dniu 8 lipca 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 12 lipca 2010 r.), natomiast w dniu 19 lipca 2010 r. (data nadania 14 lipca 2010 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowana uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu x 2009 r. Wnioskodawczyni odziedziczyła spadek w formie 3/4 udziałów w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego po zmarłej w 2008 r. ciotce. Pozostałą część spadku czyli 1/4 udziałów w mieszkaniu odziedziczyli inni spadkobiercy.

Ponadto Zainteresowana wyjaśniła, że został naliczony Jej podatek od spadku w wysokości 12 705 zł, który jest rozłożony na raty.

Wnioskodawczyni poinformowała również, iż w 2010 r. planowana jest sprzedaż mieszkania, z którego przychód zostanie podzielony zgodnie z przysługującym spadkiem.

Zainteresowana nadmieniła, że jest matką samotnie wychowującą syna.

W piśmie z dnia 14 lipca 2010 r. Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek o następujące informacje.

Syn Zainteresowanej urodził się x 2000 r. i od września 2010 r. będzie uczęszczał do 4 klasy szkoły podstawowej. Ponadto Wnioskodawczyni wyjaśniła, że syn nie otrzymuje żadnego zasiłku, dodatku pielęgnacyjnego, renty socjalnej oraz nie uzyskuje żadnego dochodu podlegającego opodatkowaniu. Zainteresowana jest zatrudniona na umowę o pracę i rozlicza się z podatku dochodowego od osób fizycznych jako matka samotnie wychowująca dziecko. Wnioskodawczyni otrzymuje na dziecko alimenty w wysokości 450 zł miesięcznie zasądzone przez sąd.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaki PIT Wnioskodawczyni jest zobowiązana złożyć w urzędzie skarbowym.

2.

W jakim terminie Zainteresowana ma obowiązek rozliczyć się z uzyskanego przychodu ze sprzedaży mieszkania.

3.

Czy podatek od spadku w wysokości 12 705 zł zostanie Wnioskodawczyni odliczony od podatku dochodowego od osób fizycznych, jaki zobowiązana jest zapłacić od uzyskanego ze sprzedaży tego mieszkania przychodu.

4.

Czy Zainteresowana może rozliczyć się jako matka samotnie wychowująca dziecko.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 4, natomiast wniosek w przedmiocie podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, tj. w odniesieniu do pytań: nr 1, nr 2 i nr 3 został rozpatrzony odrębnym rozstrzygnięciem w dniu 8 lipca 2010 r. nr ILPB2/415-442/10-5/ES.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w części dotyczącej pytania nr 4, powinna Ona mieć możliwość rozliczenia się z pieniędzy ze sprzedaży mieszkania (3/4 udziałów) jako matka samotnie wychowująca dziecko.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do zagadnienia dotyczącego rozliczenia osoby samotnie wychowującej dziecko uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), od osób samotnie wychowujących w roku podatkowym dzieci:

1.

małoletnie,

2.

bez względu na ich wiek, które zgodnie z odrębnymi przepisami otrzymywały zasiłek (dodatek) pielęgnacyjny lub rentę socjalną,

3.

do ukończenia 25 roku życia uczące się w szkołach, o których mowa w przepisach o systemie oświaty, przepisach o szkolnictwie wyższym lub w przepisach regulujących system oświatowy lub szkolnictwo wyższe obowiązujących w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie, jeżeli w roku podatkowym nie uzyskały dochodów podlegających opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 27 lub art. 30b w łącznej wysokości przekraczającej kwotę stanowiącą iloraz kwoty zmniejszającej podatek oraz stawki podatku, określonych w pierwszym przedziale skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, z wyjątkiem renty rodzinnej

- podatek może być określony, z zastrzeżeniem ust. 8, na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym, w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci, z uwzględnieniem art. 7; z tym że do sumy tych dochodów nie wlicza się dochodów (przychodów) opodatkowanych w sposób zryczałtowany na zasadach określonych w tej ustawie.

Stosownie do art. 6 ust. 5 ww. ustawy za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się jednego z rodziców albo opiekuna prawnego, jeżeli osoba ta jest panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem albo osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów. Za osobę samotnie wychowującą dzieci uważa się również osobę pozostającą w związku małżeńskim, jeżeli jej małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności.

Zgodnie z art. 6 ust. 8 powołanej ustawy sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania w sytuacji, gdy chociażby do jednego z małżonków, osoby samotnie wychowującej dzieci lub do jej dziecka mają zastosowanie przepisy art. 30c lub ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub ustawy z dnia 24 sierpnia 2006 r. o podatku tonażowym.

Ponadto art. 6 ust. 10 omawianej ustawy stanowi, iż sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2 i 4, nie ma zastosowania do podatników, którzy wniosek, wyrażony w zeznaniu podatkowym, określony w ust. 2 i 4, złożą po terminie, o którym mowa w art. 45 ust. 1 ustawy.

Cytowane przepisy wprowadzają wyjątek od zasady dokonywania indywidualnego rozliczenia zobowiązania podatkowego podatników poprzez ustalenie preferencyjnego sposobu rozliczenia. W konsekwencji, aby móc rozliczyć się jako osoba samotnie wychowująca dziecko należy spełniać wszystkie warunki określone w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z opisu zdarzenia przyszłego zaprezentowanego we wniosku wynika, że Zainteresowana nabyła w 2009 r. spadek po zmarłej, w 2008 r. ciotce w postaci 3/4 udziałów w spółdzielczym własnościowym prawie do lokalu mieszkalnego. Został Jej naliczony podatek od spadku w wysokości 12 705 zł, który został rozłożony na raty. Ponadto Wnioskodawczyni poinformowała, iż w 2010 r. planowana jest sprzedaż mieszkania, z którego przychód zostanie podzielony zgodnie z przysługującym spadkiem.

Zainteresowana zamierza rozliczyć ten przychód jako osoba samotnie wychowująca małoletniego syna. Zaznaczyła Ona, iż syn nie otrzymuje żadnego zasiłku, dodatku pielęgnacyjnego, renty socjalnej oraz nie uzyskuje żadnego dochodu podlegającego opodatkowaniu. Dodała, że otrzymuje na dziecko alimenty w wysokości 450 zł miesięcznie zasądzone przez sąd.

Należy jedna wyjaśnić, iż do dochodów osiąganych tytułem zatrudnienia na umowę o pracę ma zastosowanie art. 27 ust. 1 ww. ustawy, natomiast do dochodów uzyskanych tytułem odpłatnego zbycia nieruchomości stosować należy regulację prawną zawartą w art. 30e ust. 1 i ust. 4 tej ustawy stanowiącą, iż od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie. Z kolei art. 30e ust. 5 ww. ustawy stanowi, iż dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawczyni ma prawo do rozliczenia podatku na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących w roku podatkowym dziecko, na podstawie art. 6 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ale wyłącznie w odniesieniu do dochodów uzyskanych z tytułu umowy o pracę.

Natomiast w kwestii rozliczenia dochodu uzyskanego ze zbycia mieszkania przepisy ww. ustawy nie dają Zainteresowanej prawa do obliczenia podatku od tego dochodu na zasadach preferencyjnych, czyli przewidzianych dla osób samotnie wychowujących w roku podatkowym dziecko.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowaną i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl