ILPB2/415-429/07-4/PW - Możliwość zastosowania ulgi meldunkowej do przychodu uzyskanego ze sprzedaży budynku mieszkalnego wraz z gruntem, na którym wybudowano ten budynek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-429/07-4/PW Możliwość zastosowania ulgi meldunkowej do przychodu uzyskanego ze sprzedaży budynku mieszkalnego wraz z gruntem, na którym wybudowano ten budynek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani L. S. przedstawione we wniosku z dnia 10 grudnia 2007 r. (data wpływu 27 grudnia 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 grudnia 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 19 marca 2008 r. nr ILPB2/415-429/07-2/PW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku poprzez doprecyzowanie przedstawionego w nim stanu faktycznego.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 25 marca 2008 r., a w dniu 29 marca 2008 r. (data wpływu do Biura KIP w Lesznie 31 marca 2008 r.) wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 18 sierpnia 2006 r., na mocy postanowienia Sądu Rejonowego w X, Wnioskodawczyni, jako jeden z pięciu spadkobierców nabyła spadek po matce zmarłej w dniu 6 stycznia 2003 r. Spadkobiercy nabyli spadek w częściach równych. Dnia 21 czerwca 2007 r., w wyniku zawartej przed sądem ugody, nastąpił dział spadku.

W konsekwencji dokonanego działu, czterej spadkobiercy nabyli majątek o wartości odpowiadającej ich udziałom w masie spadkowej, powiększony o część spadku, której zrzekł się piąty ze spadkobierców. Dział spadku nastąpił bez obowiązku dokonania spłaty na rzecz któregokolwiek z uczestników postępowania spadkowego.

W następstwie dokonanego działu spadku, Wnioskodawczyni otrzymała nieruchomość gruntową wraz z wzniesionym na niej budynkiem mieszkalnym. Otrzymany przez Zainteresowaną, w wyniku działu spadku majątek odpowiadał wartości przysługującego Jej udziału w masie spadkowej, powiększonej o 1/4 udziału przysługującego temu spadkobiercy, który zrzekł się udziału w spadku.

W przedmiotowym budynku Wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały w okresie od dnia 15 marca 1953 r. do dnia 23 września 1976 r.

Wyżej opisaną nieruchomość Zainteresowana sprzedała w dniu 9 listopada 2007 r., a dnia 20 listopada 2007 r. złożyła w urzędzie skarbowym oświadczenie, iż spełnia warunki do zwolnienia z opodatkowania uzyskanego z tego tytułu przychodu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z zameldowaniem w zbytej w dniu 9 listopada 2007 r. nieruchomości przez okres powyżej 23 lat, lecz nie w momencie sprzedaży, uzyskana z tego tytułu kwota będzie wolna od podatku dochodowego, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych umożliwia zwolnienie od opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia m.in. budynku mieszkalnego pod trzema warunkami, które muszą być spełnione łącznie:

1.

nieruchomość musi być nabyta i zbyta po 1 stycznia 2007 r.,

2.

podatnik, który ją zbył musiał być w niej zameldowany na pobyt stały przed datą zbycia przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy,

3.

w terminie 14 dni od daty zbycia podatnik złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia z opodatkowania uzyskanych przychodów, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika.

W ocenie Wnioskodawczyni, ustawodawca nie uzależnił ww. zwolnienia od konieczności zameldowania w momencie dokonania transakcji zbycia nieruchomości. Wynika z tego, zdaniem Zainteresowanej, iż przedział czasowy, w którym podatnik powinien być zameldowany w zbytej nieruchomości został kreślony jako okres od momentu urodzenia danej osoby do momentu zbycia nieruchomości. W tym okresie Wnioskodawczyni była zameldowana w zbytym budynku na pobyt stały od dnia urodzenia do dnia 23 września 1976 r. (tj.. ponad 23 lata), w związku z tym, w Jej ocenie przychód uzyskany ze zbycia przedmiotowej nieruchomości podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-

jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni nabyła w drodze dziedziczenia nieruchomość zabudowaną budynkiem mieszkalnym. Otwarcie spadku nastąpiło w dniu 6 stycznia 2003 r., natomiast dział spadku został dokonany w dniu 21 czerwca 2007 r. Wartość otrzymanego przez Zainteresowaną, w następstwie działu spadku, majątku przekracza wartość udziału przysługującego Jej w masie spadkowej.

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wprowadzona ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniła zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 tej noweli, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w ww. ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przez dniem 1 stycznia 2007 r.

Oznacza to, iż nowe zasady opodatkowania mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych dopiero od dnia 1 stycznia 2007 r. Natomiast do nieruchomości i praw nabytych przed tym dniem (do dnia 31 grudnia 2006 r.) należy stosować zasady opodatkowania obowiązujące przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Spadek jest instytucją regulowaną przepisami zawartymi w księdze czwartej ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), zwanej dalej k.c.

Artykuł 924 Kodeksu cywilnego stanowi, że spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy.

Natomiast zgodnie z art. 925, spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku.

Mając na uwadze ww. regulacje prawne stwierdzić należy, iż skoro spadek, stanowiący ogół majątkowych praw i obowiązków zmarłego (art. 922 § 1 k.c.) otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy (art. 924 k.c.) i według tej daty spadkobierca nabywa spadek (art. 925 k.c.), za dzień nabycia w drodze spadku należy rozumieć dzień otwarcia spadku.

Jednakże nabycie nieruchomości i praw majątkowych w drodze spadku nie jest tożsame z nabyciem tych rzeczy, czy praw dokonanym w drodze działu spadku. Datą nabycia nieruchomości i praw, w części przekraczającej wartość przysługującego spadkobiercy udziału w masie spadkowej, jest dzień dokonania działu spadku.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż do nabycia nieruchomości zabudowanej, w części odpowiadającej przysługującemu Wnioskodawczyni udziałowi w masie spadkowej, doszło w dniu 6 stycznia 2003 r.

Zatem do przychodu uzyskanego przez Zainteresowaną ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w ww. części będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r.

Stosownie do art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w całości, jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości w części odpowiadającej przysługującemu Jej udziałowi w masie spadkowej będzie zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast do przychodu uzyskanego przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, w części przekraczającej wartość przysługującego Jej udziału w masie spadkowej będą miały zastosowanie przepisy ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z treścią art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku.

Podlegający opodatkowaniu dochód należy ustalić zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy. W myśl tego przepisu dochodem, uzyskanym z odpłatnego zbycia nieruchomości, jest różnica pomiędzy przychodem uzyskanym z jej zbycia, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększona o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanej nieruchomości.

Stosownie do przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 tej ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

-

jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Jak wynika z powołanych przepisów ustawy, warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy, jest zameldowanie podatnika w zbywanym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przepis ten nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu czy też budynku przez wyżej wskazany okres.

W tej sytuacji zasadne jest, iż do 12-miesięcznego okresu zameldowania podatnika na pobyt stały wlicza się okres zameldowania zarówno przed 1 stycznia 2007 r., jak i przed datą nabycia nieruchomości lub prawa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni była zameldowana w zbywanym budynku na pobyt stały od dnia 15 marca 1953 r. do dnia 23 września 1976 r., a więc przez okres dłuższy niż 12 miesięcy. Dodatkowo złożyła Ona w terminie oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oznacza to, że spełnione zostały warunki do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, a więc przychód ze sprzedaży części budynku nabytego w drodze działu spadku korzystał będzie ze zwolnienia z opodatkowania.

Jednakże tut. organ pragnie podkreślić, że z analizy powyższych przepisów wynika, iż zakres przedmiotowy art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie jest tożsamy z zakresem przedmiotowym zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to ma zatem zastosowanie wyłącznie do przychodów uzyskanych z tytułu zbycia rzeczy i praw w nim wymienionych, a nie wszystkich, o których mowa jest w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c). W związku z tym nie dotyczy ono przychodu uzyskanego z tytułu zbycia, między innymi, nieruchomości w postaci gruntu.

W związku z tym, mając na uwadze wyżej przytoczone przepisy, należy stwierdzić, iż zwolnieniu z opodatkowania, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, będzie podlegał jedynie przychód uzyskany ze sprzedaży budynku mieszkalnego.

Powyższy przepis nie będzie miał natomiast zastosowania do uzyskanej przez Wnioskodawcę kwoty z tytułu sprzedaży nieruchomości (gruntu), na której wzniesiony jest przedmiotowy budynek. Uzyskany z tego tytułu dochód będzie podlegał opodatkowaniu 19 % zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30e ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl