ILPB2/415-394/14-3/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-394/14-3/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2013 r. (data wpływu 30 grudnia 2013 r.), uzupełniony pismem z dnia 24 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania otrzymanej od fundacji pomocy materialnej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. Pani złożyła do Urzędu Skarbowego wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych otrzymanej od fundacji pomocy materialnej. Pismem z dnia 24 grudnia 2013 r. nr (...) Naczelnik Urzędu Skarbowego, działający na podstawie art. 17 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, przekazał wniosek do rozpatrzenia Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wyjaśnić bowiem należy, że zgodnie ze znowelizowanym art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa, z dniem 1 lipca 2007 r. organem właściwym do dokonywania interpretacji przepisów prawa podatkowego został Minister Finansów. Natomiast, stosownie do art. 14b § 6 Ordynacji podatkowej Minister Finansów upoważnił - w drodze ww. rozporządzenia - dyrektorów pięciu izb skarbowych do wydawania interpretacji indywidualnych w jego imieniu i w ustalonym zakresie, określając jednocześnie właściwość rzeczową i miejscową upoważnionych organów.

W analizowanym przypadku, właściwym miejscowo organem podatkowym do wydania pisemnej interpretacji od dnia 1 lipca 2007 r. jest - w związku z § 6 ww. rozporządzenia - Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 i § 4 oraz art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z 14 marca 2014 r. nr ILPB2/436-8/14-2/MK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 14 marca 2014 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 19 marca 2014 r.), w dniu 28 marca 2014 r. (data nadania 24 marca 2014 r.) do tut. Organu wpłynęło uzupełnienie wniosku.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Na podstawie porozumienia zawartego 16 września 2013 r. Wnioskodawczyni jest podopieczną (beneficjentem) Fundacji X. (...) Bezpośrednia pomoc niepełnosprawnym (KRS nr (...)) i posiada w tej Fundacji indywidualne subkonto. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Subkonto służy m.in. do otrzymywania wpłat środków pieniężnych pochodzących z darowizn otrzymywanych przez Fundację od osób fizycznych i osób prawnych kierowanych bezpośrednio do beneficjenta. Zgodnie z porozumieniem środki gromadzone na rzecz beneficjenta są księgowane na jego subkoncie i przeznaczane na jego potrzeby i będą wydatkowane wg jego życzenia pod warunkiem zgodności z celami statutowymi Fundacji. Celem statutowym fundacji jest m.in. pomoc w finansowaniu leczenia oraz rehabilitacji społecznej i zawodowej osób poważnie i przewlekle chorych. Wnioskodawczyni choruje na chorobę przewlekłą: cukrzycę typu I, nie ma orzeczenia o niepełnosprawności. W listopadzie br. Fundacja... przekazała Fundacji X. darowiznę "z przeznaczeniem na leczenie podopiecznej #8722; Wnioskodawczyni, co jest zgodne z celami statutowymi Fundacji X" (Wnioskodawczyni nie jest stroną tej umowy więc nie posiada tego dokumentu), kwota ta została zaksięgowana na jej subkoncie. Z kwoty tej Fundacja X potrąciła opłatę manipulacyjną w wysokości 3%, pozostała część zostanie przeznaczona na wydatki związane z leczeniem. W związku z ww. darowizną przekazaną przez Fundację. Wnioskodawczyni wystąpiła do Fundacji X z następującymi wnioskami:

1. W dniu 6 grudnia 20I3 r. z wnioskiem o dofinansowanie zakupu systemu (...) i sensorów do niego (system wspomagający leczenie cukrzycy), ponieważ są to dla niej bardzo kosztowne sprzęty i samodzielne ich sfinansowanie stanowi problem. W dniu 13 grudnia 2013 r. Fundacja X zrealizowała wniosek i przelała kwotę 5.100,06 zł za (...) i sensory bezpośrednio na konto sprzedawcy.

2. W dniu 9 grudnia 2013 r. z wnioskiem o dofinansowanie wypożyczenia systemu (...) i zakupu i sensora. Kwota 400 zł za wypożyczenie systemu (...) zapłacona przez Wnioskodawczynię I9 września 2013 r. została zaliczona przez sprzedawcę na poczet ceny zakupu systemu (...) dokonanego w dniu 6 grudnia 20I3 r. Za wypożyczenie systemu i sensor Wnioskodawczyni zapłaciła sprzedawcy 19 września 20I3 r. i wniosek do Fundacji X dotyczy refinansowania tego wydatku i przelania pieniędzy na moje konto. Wniosek nie został jeszcze zrealizowany, ponieważ Fundacja X poprosiła o uzupełnienie dokumentacji (do wniosku został załączony paragon, a wymagana jest faktura).

W przyszłości Wnioskodawczyni zamierza korzystać ze środków zgromadzonych na swoim subkoncie w Fundacji X wnioskując o dofinansowanie zakupu sensorów do systemu (...) (są to elementy, które się zużywają i trzeba je na bieżąco wymieniać). W związku z tym Wnioskodawczyni będzie wnioskować o dokonanie płatności bezpośrednio na konto sprzedawcy przez Fundację lub o zwrot poniesionych przez nią wydatków na moje konto bankowe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy środki pieniężne otrzymane od Fundacji X są dochodem w rozumieniu ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 1991 r. Nr 80, poz. 350 z późn. zm.), który na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 79 tej ustawy, jest zwolniony z opodatkowania.

Zdaniem Wnioskodawczyni uznając, że środki przekazane przez Fundację X stanowią dochód (art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), podlegają one opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Fundacja X przekazała środki na zakup urządzenia do monitorowania poziomu glukozy, które jest bardzo pomocne w leczeniu cukrzycy, przez co wpływa na poprawę funkcjonowania Wnioskodawczyni w życiu zawodowym i społecznym. Ze względu na wysoką cenę urządzenia i duże koszty jego eksploatacji, bez dofinansowania ze strony Fundacji nie kupiłaby tego sprzętu, dlatego dochód ten należy - w przekonaniu Wnioskodawczyni #8722; uznać za pomoc społeczną. Dofinansowanie to wpłynęło na poprawę jej warunków materialnych i bytowych. Przekazanie środków na zakup urządzenia jest zgodne z celami statutowymi Fundacji, którymi są m.in.: pomoc w finansowaniu rehabilitacji społecznej osób niepełnosprawnych i poważnie, przewlekle chorych oraz udzielanie pomocy finansowej osobom niepełnosprawnym i poważnie, przewlekle chorym. Stąd w sprawie zastosowanie znajduje zwolnienie wynikające z art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z przywołanym przepisem wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej. Dlatego Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna płacić podatku od środków przekazanych przez Fundację X na zakup systemu (...) i sensorów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Katalog źródeł przychodów, z których pochodzą dochody (przychody) podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, zawiera art. 10 ust. 1 ww. ustawy, gdzie m.in. w pkt 9 wymienia się inne źródła.

Przepis art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Użycie w tym przepisie słowa "w szczególności" oznacza, że jest to wyliczenie przykładowe.

W rozumieniu powyższych przepisów, przekazanie beneficjentowi przez Fundację świadczeń finansowej i rzeczowej pomocy będzie stanowiło dla beneficjenta przychód "z innych źródeł".

Jednakże należy mieć na uwadze, że organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność w zakresie pomocy społecznej. Ponieważ ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji "pomocy społecznej" należy odnieść się w tym zakresie do przepisów ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 182 z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 2 ust. 1 tej ustawy pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

Pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi (art. 2 ust. 2 ww. ustawy).

Organy administracji rządowej i samorządowej, zwane dalej "organami", mogą zlecać realizację zadania z zakresu pomocy społecznej, udzielając dotacji na finansowanie lub dofinansowanie realizacji zleconego zadania organizacjom pozarządowym, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz podmiotom wymienionym w art. 3 ust. 3 tej ustawy, prowadzącym działalność w zakresie pomocy społecznej, zwanych dalej "podmiotami uprawnionymi" (art. 25 ust. 1 ww. ustawy). Zlecenie realizacji zadania z zakresu pomocy społecznej odbywa się po uprzednim przeprowadzeniu konkursu ofert (art. 25 ust. 4 cyt. ustawy).

Z powołanych wyżej norm wynika, że również organizacje pozarządowe mogą prowadzić działalność z zakresu pomocy społecznej.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 79 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są świadczenia z pomocy społecznej.

Wobec tego wartość świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej przez organizacje społeczne i pozarządowe może korzystać z ww. zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych o ile statut organizacji społecznej (pozarządowej) przewiduje udzielanie pomocy społecznej oraz istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje i pomoc ta realizowana jest w ramach zadań zleconych przez organy administracji rządowej i samorządowej.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że zgodnie ze Statutem Fundacji celem Fundacji jest m.in. pomoc w finansowaniu leczenia oraz rehabilitacji społecznej i zawodowej osób poważnie i przewlekle chorych. Wnioskodawczyni, na podstawie zawartego 16 września 2013 r. z Fundacją porozumienia została jej podopieczną i posiada w niej indywidualne subkonto. Fundacja jest organizacją pożytku publicznego. Subkonto służy m.in. do otrzymywania wpłat środków pieniężnych pochodzących z darowizn otrzymywanych przez Fundację od osób fizycznych i osób prawnych kierowanych bezpośrednio do beneficjenta. Zgodnie z porozumieniem środki gromadzone na rzecz beneficjenta są księgowane na jego subkoncie i przeznaczane na jego potrzeby i będą wydatkowane wg jego życzenia pod warunkiem zgodności z celami statutowymi Fundacji.

Decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania danej czynności podatkiem dochodowym od osób fizycznych, w przypadku realizacji nieodpłatnych świadczeń przez daną fundację, ma kwalifikacja formy prawnej świadczonej pomocy, a zatem treść konkretnej umowy wiążącej strony oraz treść statutu fundacji. W szczególności zaś kluczowe znaczenie ma to, czy czynności, w ramach których fundacja dokonuje świadczeń pieniężnych (rzeczowych), mają charakter prawny darowizny, czy też stanowią świadczenie nieodpłatne wynikające z innego stosunku prawnego. W sytuacji gdy strony nie zawarły umowy darowizny w rozumieniu art. 888 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. #8722; Kodeks cywilny (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 121), a statut (fundacji) nie przewiduje udzielania pomocy społecznej oraz nie istnieją jasno określone kryteria komu pomoc ta przysługuje, wówczas zgodnie z ww. przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych świadczenia na rzecz beneficjentów są przychodami "z innych źródeł", podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem i nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni zawarła z Fundacją swego rodzaju porozumienie ramowe, na podstawie którego stała się podopieczną Fundacji, a przez to osobą uprawnioną do korzystania ze środków pieniężnych zgromadzonych na indywidualnym subkoncie. Zdeponowane środki są następnie wydatkowane wg życzenia Wnioskodawczyni, jednak pod warunkiem, że odpowiadają celom statutowym Fundacji, do których należy m.in. pomoc w finansowaniu leczenia oraz rehabilitacji społecznej i zawodowej osób poważnie i przewlekle chorych.

Tym samym zwolnienie wynikające z powołanego wyżej przepisu art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy nie ma zastosowanie do świadczeń otrzymanych przez Wnioskodawczynię, opisanych we wniosku.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że wartość świadczeń otrzymanych od Fundacji w ramach wykonywania statutowych celów z zakresu realizacji zadań w ramach pomocy w finansowaniu leczenia oraz rehabilitacji społecznej i zawodowej osób poważnie i przewlekle chorych nie korzysta ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 79 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Ponadto, informuje się, że w zakresie podatku od spadków i darowizn, w dniu 10 kwietnia 2014 r. wydano postanowienie o umorzeniu postępowania nr ILPB2/415-394/14 -3/MK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl