ILPB2/415-379/13-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-379/13-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 kwietnia 2013 r. (data wpływu 17 kwietnia 2013 r.), uzupełnionym o brakującą opłatę w dniu 9 lipca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy wobec osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w związku z przekazywaniem nagród - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy wobec pracowników/osób fizycznych klientów Spółki, oraz wobec klientów Spółki będących osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą, w związku z przekazywaniem nagród a także dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków Wnioskodawcy wobec klientów Spółki będących Spółkami z o.o., w związku z przekazywaniem im nagród.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14f § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 4 lipca 2013 r. nr ILPB2/415-379/13-2/ES ILPB4/423-121/13-2/ŁM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia - w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania - braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Zainteresowanego nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłane w dniu 4 lipca 2013 r. zostało skuteczne doręczone w dniu 8 lipca 2013 r., natomiast w dniu 9 lipca 2013 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność produkcyjno-handlową w zakresie komponentów piekarniczo cukierniczych. Towary i produkty są sprzedawane do piekarni, dużych sieci handlowych i hurtowni w całej Polsce. W ramach rosnącej konkurencji konieczne jest prowadzenie działań handlowych, zmierzających do osiągnięcia przewagi nad innymi firmami w branży.

Jedną z metod, które stosuje Spółka dla intensyfikacji sprzedaży jest Promocja skierowana do:

1. Pracowników Klientów Spółki (osób fizycznych w żaden sposób nie powiązanych stosunkiem pracy z Wnioskodawcą) oraz

2. Klientów Spółki:

* Spółek - są to spółki mające osobowość prawną - Spółki z o.o. podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych,

* Osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Zasady promocji określa Regulamin Promocji zawierający informacje dotyczące czasu trwania promocji, wskazujący organizatora i uczestników oraz produkty biorące udział w promocji, zasady promocji i przyznawania nagród. Warunkiem wzięcia udziału w Promocji jest zaakceptowanie przez Klientów lub pracowników Klientów planów zakupowych dotyczących określonego okresu. Opiekunowie handlowi uzgadniają wielkość celów indywidualnych dla Klientów lub ich pracowników w odniesieniu do sprzedaży produktów Wnioskodawcy w okresie trwania promocji. Każdy pracownik Klienta lub Klient, który w okresie trwania promocji zrealizuje w 100% swój plan indywidualny otrzymuje nagrodę w postaci bonów X w wartości określonej w Regulaminie Promocji.

Nagrody są przekazywane osobom fizycznym (pracownikom Klientów Wnioskodawcy), lub Klientom Spółki - spółkom z o.o. lub osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą.

Promocja miała miejsce w 3 kwartale 2012 r., Spółka planuje również podobne promocje w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy prawidłowym jest rozliczanie przekazanych osobom fizycznym - pracownikom Klientów biorącym udział w promocji, bonów na podstawie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, co oznacza, że jeżeli odbiorcą bonów jest osoba fizyczna - sporządza się potwierdzenie odbioru nagrody, które zawiera dane osoby fizycznej niezbędne do wystawienia informacji PIT-8C. Na podstawie tego potwierdzenia, Wnioskodawca wystawia informację PIT- 8C za rok, w którym odbyło się przekazanie nagrody.

Potwierdzenie przekazania zawiera datę przekazania oraz informację: "Wartość otrzymanych bonów towarowych stanowi u osoby fizycznej przychód, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Po zakończeniu roku podatkowego podmiot dokonujący przekazania świadczenia w myśl art. 42a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wystawia roczną informację PIT-8C, w której wykazuje wartość przekazanych bonów towarowych".

2. Czy w sytuacji przekazania nagrody Klientowi Spółki (Klientami są spółki mające osobowość prawną - Spółki z o.o. podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą podlegające opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych) - w stosunku do wskazanych podmiotów Wnioskodawca posiada status płatnika w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych lub ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na cytowane wyżej pytanie drugie, w części odnoszącej się do podatku dochodowego od osób fizycznych. W odniesieniu do pytania pierwszego została wydana interpretacja indywidualna dnia 17 lipca 2013 r. nr ILPB2/415-379/13-3/ES.

Natomiast, w odniesieniu do pytania nr 2, w części odnoszącej się do podatku dochodowego od osób prawnych wniosek został załatwiony odrębnym pismem.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania drugiego, w części odnoszącej się do podatku dochodowego od osób fizycznych - nagrody stanowią dla Klientów Spółki, Osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (źródło: pozarolnicza działalność gospodarcza w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W związku z powyższym Wnioskodawca uznaje, że w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych Wnioskodawca nie posiada statusu płatnika w związku z przekazaniem nagród.

Jeżeli odbiorcą bonów jest Klient Spółki - osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, potwierdzenie odbioru nagrody zawiera pieczątkę Klienta, imię i nazwisko osoby przyjmującej bony, datę przekazania i podpis osoby przyjmującej bony w imieniu Klienta.

Potwierdzenie przekazania zawiera informację: "Jeśli odbiorcami przekazanych bonów w akcji promocyjnej są firmy (spółki z o.o.) i osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą to otrzymane nagrody stanowią przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (źródło: pozarolnicza działalność gospodarcza w związku z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) lub przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych".

W tej sytuacji Wnioskodawca nie sporządza informacji PIT-8C bez względu na wartość tego świadczenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 ww. ustawy odrębnym źródłem przychodu jest m.in. pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).

Z kolei art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ww. ustawy przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą z tytułu otrzymania nagrody (bonów X) uzyskuje przychód, który należy zakwalifikować do źródła przychodu wymienionego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, tj. do pozarolniczej działalności gospodarczej.

Tak więc osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą otrzymująca nagrodę jest zobowiązana doliczyć wartość otrzymanej nagrody do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej i opodatkować uzyskany z tego tytułu przychód wraz z innymi uzyskanymi z pozarolniczej działalności gospodarczej przychodami stosownie do wybranej formy opodatkowania.

Reasumując należy stwierdzić, iż Wnioskodawca w sytuacji przekazania przez Niego nagrody Klientowi Spółki będącemu osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (podlegającą opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych) nie będzie występował wobec tego Klienta w roli płatnika.

Ponadto tut. Organ wyjaśnia, iż w niniejszej interpretacji nie ustosunkowano się stwierdzeń Wnioskodawcy odnośnie sporządzenia przez Niego dokumentu potwierdzenia odbioru nagrody, jak również formy i treści tego dokumentu, bowiem przepis art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa nakłada na organ podatkowy obowiązek udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Zatem rozstrzygniecie powyższej kwestii (nie regulowanych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie mieści się w zakresie kompetencji tut. Organu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl