ILPB2/415-360/14-2/WS
Pismo z dnia 16 czerwca 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-360/14-2/WS
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie prawa do zwrotu części wydatków od zakupów materiałów budowlanych jest:
* nieprawidłowe - w odniesieniu do pytania nr 1,
* bezprzedmiotowe - w odniesieniu do pytania nr 2.
UZASADNIENIE
W dniu 19 marca 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi w zakresie prawa do zwrotu części wydatków od zakupów materiałów budowlanych.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego uzyskane zostało w listopadzie 2013 r. W ramach wyżej wymienionej inwestycji nie złożono wniosku o zwrot VAT w 2013 r. Ze względu na wprowadzenie istotnych zmian w projekcie zostanie wydana w 2014 r. decyzja wprowadzająca zmiany do pozwolenia na budowę z listopada 2013 r. Wszystkie koszty związane z wyżej wymienioną inwestycją zostaną poniesione po 1 marca 2014 r. Wnioskodawczyni posiada troje dzieci. Jeden z małżonków, który jest współinwestorem i który będzie występował z wnioskiem o zwrot VAT-u na materiały budowlane ma poniżej 35 lat. Projekt obejmuje dom jednorodzinny z poddaszem nieużytkowym (część poddasza), które będzie można zaadoptować w przyszłości na poddasze użytkowe. Powierzchnia użytkowa domu odliczając część poddasza nieużytkowego, garaż oraz kotłownie, które nie uznaje się za pomieszczenia użytkowe, nie przekracza 110 m2. Do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków Wnioskodawczyni nie była właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego, jak również osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny, a także nie była właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny - z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 1304).
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.
1. Czy wydana w 2014 r. decyzja wprowadzająca istotne zmiany do pozwolenia na budowę z 2013 r. będzie spełniała warunki określone w art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.
2. Czy inwestycja wybudowana na podstawie projektu jak w załącznikach z poddaszem w części nieużytkowym lecz z możliwością zaadoptowania w przyszłości na użytkowe spełnia wymagania określone w art. 20 ust. 3 pkt 3 ustawy dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.
Zdaniem Wnioskodawczyni:
Ad. 1.
Inwestycja będzie budowana na podstawie decyzji wydanej po dniu 1 stycznia 2014 r. wprowadzającej istotne zmiany do pozwolenia na budowę z 2013 r., w związku z czy w zakresie pytania pierwszego Wnioskodawczyni uważa, że wyżej wymieniona decyzja powinna być traktowana na równi z pozwoleniem na budowę, a tym samym zostanie spełniony warunek określony w art. 20 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 1304).
Ad. 2.
W zakresie pytania drugiego Wnioskodawczyni uważa, że spełnia wymagania określone w art. 20 ust. 3 pkt 3 litera b) ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 1304).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:
* nieprawidłowe - w odniesieniu do pytania nr 1,
* bezprzedmiotowe - w odniesieniu do pytania nr 2.
Zgodnie z art. 38 i art. 39 ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. z 2013 r. poz. 1304 z późn. zm.) - z dniem 1 stycznia 2014 r. straciła moc ustawa z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. Nr 177, poz. 1468 z późn. zm.) regulująca zasady zwrotu osobom fizycznym części wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych przez te osoby w związku z budową i remontem budynku mieszkalnego lub jego części.
Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi - osoba fizyczna, która po dniu 1 stycznia 2014 r. poniosła wydatki na zakup materiałów budowlanych, ma prawo ubiegać się o zwrot części tych wydatków, zwany dalej "zwrotem wydatków".
W myśl art. 20 ust. 3 ww. ustawy, o zwrot wydatków można się ubiegać, jeżeli:
wydatki zostały poniesione w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych w związku z:
budową domu jednorodzinnego albo
nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;
przedsięwzięcie, o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.;
powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza odpowiednio:
75 m2 i 100 m2,
85 m2 i 110 m2 - w przypadku gdy osoba fizyczna w dniu wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w pkt 2, wychowywała przynajmniej troje dzieci spełniających warunki, o których mowa w art. 7 ust. 2;
osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, nie ukończyła 36 lat;
do dnia złożenia wniosku o zwrot wydatków osoba fizyczna nie była:
właścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, którego przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,
właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny
- z wyłączeniem domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o którym mowa w pkt 1.
Zgodnie z art. 21 ww. ustawy - zwrot wydatków dotyczy wydatków poniesionych na zakup materiałów budowlanych, które do dnia 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od dnia 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT, udokumentowanych fakturami wystawionymi dla osoby fizycznej od dnia wydania pozwolenia na budowę, o którym mowa w art. 20 ust. 3 pkt 2, do dnia 30 września 2018 r.
Z powyższych przepisów wynika zatem, że jeżeli osoba fizyczna od 1 stycznia 2014 r. poniesie w celu zaspokojenia własnych potrzeb mieszkaniowych wydatki na zakup materiałów budowlanych w związku z budową domu jednorodzinnego, to po spełnieniu warunków dotyczących zwrotu przewidzianych ustawą o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi może ubiegać się o zwrot części poniesionych wydatków.
Analizując warunki określone w ustawie o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi do zwrotu podatku VAT od zakupów materiałów budowlanych należy zaznaczyć, że jednym z nich jest to, aby przedsięwzięcie było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.
W złożonym wniosku Zainteresowana wskazała, że pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego uzyskane zostało w listopadzie 2013 r. Ze względu na wprowadzenie istotnych zmian w projekcie zostanie wydana w 2014 r. decyzja wprowadzająca zmiany do pozwolenia na budowę z listopada 2013 r.
Należy podkreślić, że jakakolwiek zmiana w pozwoleniu na budowę nie może być traktowana przez inwestora jako nowe pozwolenie na budowę, skoro każda zmiana jasno stanowi o pozostawieniu w mocy innych, poza zmienionymi, punktów pozwolenia na budowę. Pierwotne pozwolenie nie zostaje przez kolejne zmiany cofnięte i do niego należy się zawsze odwoływać ustalając datę wydania pozwolenia na budowę. Do pozwolenia na budowę i daty jego wydania odwołał się też ustawodawca w art. 20 ust. 3 ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.
Skoro zatem Wnioskodawczyni otrzymała pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego w listopadzie 2013 r., to w konsekwencji Wnioskodawczyni nie ma uprawnień do skorzystania z prawa do zwrotu podatku VAT od zakupów materiałów budowlanych na mocy ustawy o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi.
Z uwagi na to że stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 uznane zostało za nieprawidłowe, odpowiedź na pytanie nr 2 stała się bezprzedmiotowa.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.