ILPB2/415-345/09-2/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 czerwca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-345/09-2/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 9 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wykazania w zeznaniu rocznym otrzymanego zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku wykazania w zeznaniu rocznym otrzymanego zwrotu kosztów wymiany stolarki okiennej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jako najemca, w 2006 r. dokonała wymiany stolarki okiennej w lokalu komunalnym, którego właścicielem jest Zarząd Zasobu Komunalnego jednostki budżetowej (zwany dalej Wynajmującym). W tym przypadku obowiązek wymiany okien w lokalu oddanym do używania na podstawie umowy najmu spoczywał na Wynajmującym.

Zainteresowana nie skorzystała z odliczeń od dochodu (przychodu) lub podatku z tytułu poniesionych wydatków na własne potrzeby mieszkaniowe, przeznaczone na remont i modernizację zajmowanego na podstawie tytułu prawnego lokalu mieszkalnego.

Z przedmiotowego lokalu Wnioskodawczyni w dniu 24 czerwca 2008 r. została wykwaterowana do lokalu zamiennego w związku z rozwiązaniem umowy najmu przez Wynajmującego.

Po tej dacie w 2008 r. Wynajmujący na podstawie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego z dnia 21 czerwca 2001 r. (Dz. U. z 2001 r. Nr 71, poz. 733 z późn. zm.) oraz otrzymanej faktury dokonał częściowego zwrotu kosztów poniesionych na wymianę stolarki okiennej lokalu komunalnego w wysokości 2 060,36 zł. (dwa tysiące sześćdziesiąt złotych trzydzieści sześć groszy).

W listopadzie 2008 r. Wynajmujący przesłał do Urzędu Skarbowego i do Wnioskodawczyni informację o przychodach z innych źródeł PIT-8C na kwotę 2 060,36 zł. (dwa tysiące sześćdziesiąt złotych trzydzieści sześć groszy).

Za rodzaj przychodu uznano zwrot za wymianę stolarki okiennej, a za podstawę prawną - art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W dniu 20 stycznia 2009 r. Zainteresowana złożyła skargę do Wynajmującego na bezpodstawne złożenie informacji o przychodach z innych źródeł: PIT-8C za 2008 r. oraz wnioskowała o skorygowanie deklaracji przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyny korekty, zgodnie z art. 81 Ordynacji Podatkowej.

Wnioskodawczyni nie zgadzała się ze stanowiskiem Wynajmującego, albowiem przedmiotowa wypłata częściowego zwrotu kosztów dotycząca lokalu komunalnego, nie mieści się w pojęciu przychodu z innych źródeł, określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Pogląd ten podziela Ministerstwo Finansów w Piśmie DD3/033/41/MCA/08/607 Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych z dnia 20 sierpnia 2008 r. opublikowane w Biuletynie Skarbowym Ministerstwa Finansów nr 1/2008 r. str. 14, które stanowi wykładnię i interpretację prawną zagadnienia przychodu z innych źródeł dotyczącą wymiany stolarki okiennej lokalu komunalnego.

W odpowiedzi Wynajmujący podtrzymał wcześniej zajęte stanowisko uznając złożoną skargę za bezzasadną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w opisanym stanie faktycznym, gdy obowiązek wymiany okien w lokalu komunalnym oddanym do używania na podstawie umowy najmu spoczywa na Wynajmującym, zwrot najemcy poniesionych przez niego nakładów związanych z tą wymianą stanowi przychód z innych źródeł określony w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

2.

W konsekwencji, czy Wnioskodawczyni jako najemca jest zobowiązana do wykazania i opodatkowania w zeznaniu rocznym otrzymanej refundacji, a Wynajmujący ma prawną podstawę do złożenia informacji PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przedmiotowa wypłata częściowego zwrotu kosztów wymiany okien dotycząca lokalu komunalnego nie mieści się w pojęciu przychodu z innych źródeł określonego w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Rozgraniczyć należy ustawy i przepisy dotyczące lokali zakładowych oraz komunalnych, a odmiennych dla spółdzielni mieszkaniowych i ich członków w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku, gdy obowiązek wymiany okien w lokalu oddanym do używania na podstawie umowy najmu spoczywa na wynajmującym, to zwrot najemcy poniesionych przez niego nakładów związanych z tą wymianą, nie stanowi przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji najemca nie jest zobowiązany do wykazania i opodatkowania w zeznaniu podatkowym otrzymanej refundacji.

Wynajmujący wystawił informację PIT-8C, nie będąc do tego zobowiązanym. Najem lokali komunalnych następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.). Stosownie do art. 6a ust. 3 pkt 3 lit. b) tej ustawy, do obowiązków wynajmującego należy w szczególności dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy, a zwłaszcza wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków. Również na gruncie przepisów kodeksu cywilnego w odniesieniu do najmu lokali zakładowych wymiana stolarki okiennej obciąża wynajmującego (art. 662, art. 663, art. 680, art. 681 k.c.).

Mając na uwadze powyższe regulacje, w ocenie Ministerstwa Finansów - Pismo DD3/033/41/MCA/08/607 Zastępcy Dyrektora Departamentu Podatków Dochodowych z dnia 20 sierpnia 2008 r., opublikowane w Biuletynie Skarbowym Ministerstwa Finansów nr 1/2008 r. str. 14, które stanowi wykładnię i interpretację prawną u najemcy lokalu komunalnego oraz zakładowego, zwrot kosztów wymiany stolarki okiennej w tych lokalach w czasie trwania umowy najmu nie generuje dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 powołanej wyżej ustawy do źródeł przychodów zalicza się między innymi inne źródła.

Z kolei, zgodnie z postanowieniami art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlega uzyskany w roku podatkowym dochód stanowiący dla osób fizycznych (podatników) przysporzenie majątkowe.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jako najemca uzyskała od właściciela lokalu komunalnego częściowy zwrot kosztów poniesionych na wymianę stolarki okiennej w przedmiotowym lokalu. Wypłaconą Zainteresowanej kwotę właściciel lokalu zaklasyfikował jako przychód z innych źródeł i wystawił Wnioskodawczyni informację PIT- 8C.

Najem lokali komunalnych następuje w trybie i na zasadach określonych w ustawie z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 z późn. zm.).

Stosownie do art. 6a ust. 3 pkt 3 lit. b) tej ustawy, do obowiązków wynajmującego (właściciela) należy w szczególności dokonywanie napraw lokalu, napraw lub wymiany instalacji i elementów wyposażenia technicznego w zakresie nieobciążającym najemcy, a zwłaszcza wymiany pieców grzewczych, stolarki okiennej i drzwiowej oraz podłóg, posadzek i wykładzin podłogowych, a także tynków.

Również na gruncie przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) w odniesieniu do najmu lokali zakładowych, wymiana stolarki okiennej obciąża wynajmującego (właściciela). Wynika to z postanowień art. 662, art. 663, art. 680 i art. 681 tej ustawy.

Z przedstawionych regulacji wynika, iż obowiązek wymiany okien w lokalu oddanym do używania na podstawie umowy najmu obciąża zarówno właściciela mieszkania zakładowego, jak i mieszkania komunalnego, a nie najemcę takiego lokalu. Stąd, jeżeli najemca podczas trwania umowy najmu, z własnych środków sfinansuje wymianę okien, a następnie otrzyma od właściciela zwrot tych wydatków, będzie to okoliczność neutralna podatkowo. Kwota refundacji nie będzie stanowiła dla najemcy przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym na właścicielu lokalu, który dokonał częściowego zwrotu poniesionych wydatków remontowych nie ciąży obowiązek sporządzenia i przekazania podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu informacji PIT-8C o wysokości uzyskanego przychodu, w terminie i na zasadach określonych w art. 42a ustawy, bowiem jak wykazano powyżej zwrot częściowych kosztów wymiany stolarki okiennej najemcy nie stanowi dla niego przychodu podlegającego opodatkowaniu.

Zatem otrzymana przez Wnioskodawczynię kwota zwrotu poniesionych wydatków z tytułu wymiany stolarki okiennej nie stanowi dla Niej przychodu w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym Zainteresowana nie ma obowiązku wykazywania jej w zeznaniu rocznym, natomiast właściciel lokalu nie jest zobowiązany do wystawienia informacji PIT-8C.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl