ILPB2/415-335/13-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lipca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-335/13-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2013 r. (data wpływu 4 kwietnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Gmina w okresie od 1 kwietnia 2009 r. do 30 czerwca 2009 r. uczestniczyła w charakterze Partnera Projektu: "Wyrównywanie szans edukacyjnych...", polegającym na wypłacie stypendiów dla studentów, finansowanych ze środków Unii Europejskiej (75%) i budżetu państwa (25%) w ramach Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego. W ramach projektu każdemu studentowi wypłacono stypendium za rok akademicki 2008/2009 w łącznej wysokości 3.500,00 zł (10 miesięcy x 350,00 zł). Wśród wskazówek dotyczących wypłaty stypendiów, przekazanych przez Urząd Marszałkowski Województwa (instytucja nadzorująca wdrażanie programu stypendialnego na poziomie województwa) Wnioskodawca otrzymał pismo Ministra Finansów w sprawie kwestii związanych z opodatkowaniem stypendiów w ramach Działania 2.2 ZPORR, z którego wynikało, że jeśli podatnik (stypendysta) nie złożył oświadczenia PIT-2C, to otrzymane stypendium w całości podlega opodatkowaniu.

W związku z powyższym wypłata ww. stypendiów w czerwcu 2009 r. dokonana została jednorazowo na konta bankowe studentów, w następujący sposób:

* w stosunku do studentów, którzy złożyli oświadczenie PIT-2C nie potrącono podatku,

* w stosunku do studentów, którzy nie złożyli oświadczenia PIT-2C z łącznej kwoty stypendium 3.500,00 zł, potrącono i odprowadzono do Urzędu Skarbowego podatek w wysokości 630,00 zł.

W dniu 14 grudnia 2012 r. wpłynęło pismo z Urzędu Marszałkowskiego Województwa wskazujące na potrzebę dokonania korekty wypłaty stypendiów, zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego sygn. akt II FSK 80/11 z dnia 14 sierpnia 2012 r. Wyrok ten oddala skargę kasacyjną Dyrektora Izby Skarbowej od wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w z dnia 28 września 2010 r. sygn, akt I SA/Go 603/10 w sprawie ze skargi Starosty na interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 23 kwietnia 2010 r. nr ILPB1/415-168/10-2/AMN w przedmiocie przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych.

Za podstawę skargi kasacyjnej wskazano naruszenie prawa materialnego poprzez jego niewłaściwą wykładnię tj. art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a u.p.d.o.f. i uznanie, że stypendia dla studentów wypłacane w ramach ZPORR Działanie 2.2, w części finansowanej ze środków pochodzących z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.

W uzasadnieniu wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego stwierdzono, że sposób wypłaty środków finansowych pochodzących z bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej, to jest prefinansowanie czy też refinansowanie, jest kwestią techniczną pozostającą bez wpływu na instytucję zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych, o której mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 u.p.d.o.f. Za decydujące Sąd uznał ustalenie podmiotu, który finalnie ponosi ciężar finansowania programu.

W wyniku rozmowy telefonicznej w dniu 19 grudnia 2012 r. z pracownikiem Urzędu Marszałkowskiego ustalono wstrzymanie wykonania zaleceń odnośnie korekty wypłaty stypendiów do momentu skonsultowania potrzeby i zakresu korekty z obsługą prawną Urzędu Marszałkowskiego. Efektem konsultacji jest e-mail z dnia 4 lutego 2013 r., w którym poinformowno, że w odniesieniu do powiatów uczestniczących w ww. projekcie nie istnieje żadna wiążąca interpretacja w sprawie opodatkowania stypendiów dla studentów, gdyż o taką Urząd Marszałkowski Województwa nie występował. W treści e-maila stwierdzono, że za prawidłowy należy uznać sposób opodatkowania stypendiów przez Starostwo, które w przypadku studentów, którzy nie złożyli PIT-2C pobrali podatek dochodowy tylko z części stypendium wypłaconego z budżetu państwa, stanowiącym 25% przyznanej kwoty stypendium. Ponadto wskazano, aby złożyć korektę deklaracji PIT-8C, poprzez wystąpienie do właściwego Urzędu Skarbowego z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty, a następnie dokonać zwrotu studentom nienależnie pobranych kwot podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy prawidłowy był sposób opodatkowania stypendiów unijnych wypłaconych studentom przez Gminę w 2009 r. w ramach Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

2.

Czy prawidłowe są zalecenia Urzędu Marszałkowskiego Województwa odnośnie potrzeby złożenia korekty deklaracji PIT-8C w stosunku do stypendiów wypłaconych w 2009 r. w ramach Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, poprzez wystąpienie z wnioskiem do właściwego Urzędu Skarbowego o stwierdzenie nadpłaty podatku, a następnie zwrot studentom nienależnie pobranych kwot podatku.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina uważa, że zgodnie z pismem Ministra Finansów w sprawie kwestii związanych z opodatkowaniem stypendiów unijnych dla studentów w ramach Działania 2.2 Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, w stosunku do studentów, którzy bezpośrednio przed wypłatą stypendium nie złożyli oświadczenia PIT-2C, należało potrącić podatek z łącznej kwoty wypłaconego stypendium tj. 3.500,00 zł, i odprowadzić do właściwego Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym nieuzasadniona jest korekta deklaracji PIT-8C w stosunku do stypendiów wypłaconych w 2009 r. w ramach Działania 2.2 ZPORR.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem, wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi być spełnienie łącznie obu przesłanek, tj.:

* bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych w ww. przepisie w tym gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy przekazanej na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

* podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

Podkreślić należy, iż z przepisu tego wynika również przesłanka negatywna - nie podlegają zwolnieniu dochody osób, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Przy analizowaniu warunku określonego pod lit. a cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ważne jest, aby w danej sytuacji faktycznej zostało zachowane kryterium pochodzenia środków pieniężnych, co oznacza, że ze zwolnienia z podatku dochodowego korzystają dochody podatnika, które zostały sfinansowane ze środków bezzwrotnej pomocy.

W zakresie pierwszej ww. przesłanki należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w roku 2009 Gmina uczestniczyła w charakterze Partnera projektu "Wyrównywanie szans edukacyjnych...", polegającym na wypłacie stypendiów dla studentów, finansowanych ze środków Unii Europejskiej (75%) i budżetu państwa (25%) w ramach Działania 2.2 "Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne" Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego.

Zatem, wypłacane stypendia w części finansowanej bezpośrednio ze środków pochodzących z Unii Europejskiej spełniają przesłankę określoną w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednakże dla zastosowania zwolnienia konieczne jest spełnienie również drugiej przesłanki niezbędnej do zastosowania zwolnienia określonego w treści przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten wymaga, by podatnik realizował cel programu bezpośrednio, a zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem. Oznacza to, że nie każda osoba realizująca (faktycznie) program będzie korzystała z tego zwolnienia. Powołany przepis ustawy podatkowej nie posługuje się przy tym określeniem beneficjent dla wyznaczenia kręgu podmiotów wskazanych w art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy.

Celem ogólnym Działania 2.2 Wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez programy stypendialne Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego, w ramach którego Wnioskodawca wypłacał stypendia, jest podniesienie dostępu do kształcenia na poziomie ponadgimnazjalnym i wyższym dla uczniów pochodzących z obszarów wiejskich i studentów pochodzących z obszarów zagrożonych marginalizacją (w tym w szczególności obszarów wiejskich i obszarów restrukturyzacji przemysłów).

Zatem, stypendysta uczestniczy w realizacji programu, jednakże nie można uznać, że realizuje ten cel bezpośrednio, mimo iż w pewnym stopniu przyczynia się do realizacji jego celu.

Wobec powyższej analizy w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie została spełniona przesłanka wynikająca z lit. b ww. artykułu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. To jednoznacznie przesądza o braku podstaw do zwolnienia, bowiem w świetle unormowania omawianego przepisu niespełnienie jednej z przesłanek skutkuje niemożnością skorzystania ze zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są stypendia dla uczniów i studentów, których wysokość i zasady udzielania zostały określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, oraz stypendia dla uczniów i studentów przyznane przez organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, na podstawie regulaminów zatwierdzonych przez organy statutowe udostępnianych do publicznej wiadomości za pomocą internetu, środków masowego przekazu lub wykładanych (wywieszanych) dla zainteresowanych w pomieszczeniach ogólnie dostępnych - do wysokości nieprzekraczającej miesięcznie kwoty 380 zł, z zastrzeżeniem ust. 10.

Stosownie do art. 21 ust. 10 wymienionej ustawy zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 40b stosuje się, jeżeli podatnik przed pierwszą wypłatą świadczenia złoży płatnikowi oświadczenie według ustalonego wzoru, że nie uzyskuje równocześnie innych dochodów podlegających opodatkowaniu, z wyjątkiem renty rodzinnej oraz dochodów określonych w art. 29-30b i art. 30e. Podatnik jest obowiązany zawiadomić płatnika o zmianie stanu faktycznego wynikającego z oświadczenia, przed wypłatą stypendium za miesiąc, w którym zaszła zmiana.

Ww. oświadczenie składa się na druku PIT-2C.

Z powyższego wynika, że zastosowanie zwolnienia przedmiotowego na podstawie wskazanego art. 21 ust. 1 pkt 40b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jest możliwe jedynie po złożeniu oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 10 ustawy.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż wypłata stypendiów w czerwcu 2009 r. dokonana została jednorazowo na konta bankowe studentów, w następujący sposób:

* w stosunku do studentów, którzy złożyli oświadczenie PIT-2C nie potrącono podatku,

* w stosunku do studentów, którzy nie złożyli oświadczenia PIT-2C z łącznej kwoty stypendium 3.500,00 zł, potrącono i odprowadzono do Urzędu Skarbowego podatek w wysokości 630,00 zł.

Zatem postępowanie Wnioskodawcy - płatnika, polegające na pobieraniu zaliczek na podatek dochodowy od stypendium, w sytuacji gdy studenci nie złożyli oświadczenia PIT-2C, należy uznać za prawidłowe. Wnioskodawca postąpił właściwie również nie pobierając zaliczek na podatek w przypadku studentów, którzy złożyli oświadczenie PIT-2C, w związku z tym, że kwota stypendium nie przekroczyła 380 zł miesięcznie (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 40b).

W związku z powyższym w sytuacji przedstawionej we wniosku nie ma podstaw, aby dokonywać korekty deklaracji w stosunku do stypendiów wypłacanych przez Wnioskodawcę w roku 2009.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Dąbrowskiego 13, 66-400 Gorzów Wielkopolski po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl