ILPB2/415-319/08-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 lipca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-319/08-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 23 kwietnia 2008 r. (data wpływu - 24 kwietnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności wykonywanej osobiście - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów z działalności wykonywanej osobiście.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca uzyskuje dochody z tytułu współpracy z firmami z USA, której istotą jest jednorazowe umieszczenie kodu programu w językach HTML/PHP/JavaScript na Jego prywatnych, hobbystycznych stronach internetowych znajdujących się na serwerach w USA. Współpraca ta odbywa się na zasadzie udziału w programach partnerskich oferowanych przez te firmy mające swoją siedzibę w USA.

Zainteresowany dodaje, że warunkiem rozpoczęcia współpracy jest akceptacja warunków umowy w formie elektronicznej. Umowa ta w przypadku każdej z firm zawiera warunki i zasady uczestnictwa w programie, obowiązki stron, zasady rozwiązywania i wypowiedzenia umowy oraz określa zasady płatności. W przypadku nie zaakceptowania warunków umowy udział w programie nie jest możliwy. Po akceptacji umów i jednorazowym umieszczeniu kodu, na stronach internetowych Zainteresowanego wyświetlane są reklamy firm, z którymi w ten sposób On współpracuje. Wysokość dochodów z wyświetlania reklam na stronach internetowych Wnioskodawcy uzależniona jest od liczby odwiedzin strony internetowej, co również wynika z zapisów wspomnianych wyżej umów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rozliczanie ww. dochodów jako działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym opłacanie zaliczek w ciągu roku oraz uwzględnienie kosztów uzyskania przychodu w wysokości 20% jest prawidłowe.

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywane przez Niego czynności należy zakwalifikować jako działalność wykonywaną osobiście (art. 10 ust. 1 pkt 8, art. 13 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Swoje stanowisko w tej kwestii uzasadnia w następujący sposób.

Nie prowadzi On działalności gospodarczej ani w Polsce ani w USA. Wykonywane przez Niego czynności w ramach współpracy z firmami w USA traktuje jako wykonywanie usługi na rzecz kontrahenta. Czynność niezbędna do wykonania tejże usługi jest wykonywana przez Zainteresowanego osobiście. Dodatkowo mając na uwadze definicję działalności gospodarczej w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej stwierdza, że wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie podlegają tej definicji, gdyż nie są wykonywane w sposób zorganizowany i ciągły - umieszczenie kodu programu na stronie internetowej warunkujący rozpoczęcie współpracy ma charakter jednorazowy. W związku z tym otrzymywane w ten sposób dochody rozlicza On w następujący sposób:

* do 20 dnia każdego miesiąca następującego po miesiącu, w którym otrzymał dochód z USA, wpłaca na konto urzędu skarbowego zaliczkę na podatek w kwocie 19% uzyskanych dochodów, (dotyczy okresu od stycznia do listopada),

* należną zaliczkę za grudzień oblicza i wpłaca wraz z rocznym zeznaniem PIT-36 w terminie złożenia tego zeznania,

* jako koszty uzyskania przychodu stosuje stawkę 20% obowiązującą dla przychodów określonych w art. 13 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującą umową między Polską a USA w rozliczeniu dochodów uzyskanych w USA przez obywateli Polski stosuje się metodę proporcjonalną (w myśl art. 27, ust. 9 i 9a, art. 30b, ust. 5a, 5b, art. 30c, ust. 4, 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) i taką też stosuje rozliczając podatek roczny. Zainteresowany składając zeznanie roczne PIT-36 dodatkowo składa formularz PIT Z/G dotyczący dochodów zagranicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie tut. organ wskazuje, że przedstawiając własne stanowisko w złożonym wniosku, Zainteresowany powołał art. 13 pkt 8a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do którego należy zakwalifikować wykonywane przez Niego czynności jako działalność wykonywaną osobiście. Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tut. organ zrozumiał, iż Wnioskodawca miał na uwadze art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy). Cytowany przepis stosownie do art. 4a ustawy, stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Działalność, jaką prowadzi Wnioskodawca, czyli udostępnianie miejsca na reklamy na własnych stronach internetowych, należy traktować jako świadczenie usług na rzecz kontrahenta. W tym przypadku są to amerykańskie firmy. Jednocześnie Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że dochód, który Wnioskodawca uzyskuje ze Stanów Zjednoczonych jest dochodem uzyskiwanym z tytułu działalności wykonywanej osobiście. Oznacza to, że dochód ten podlega opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 15 polsko-amerykańskiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Stosownie do art. 15 ust. 1 umowy z dnia 8 października 1974 r. zawartej między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 1976 r. Nr 31, poz. 178), dochód osiągnięty przez osobę mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie z wykonywania wolnego zawodu lub innej samodzielnej działalności może być opodatkowany przez to Umawiające się Państwo. Poza wyjątkiem przewidzianym w ustępie 2 (nie mającym zastosowania w niniejszej sprawie), taki dochód będzie zwolniony od opodatkowania przez drugie Umawiające się Państwo.

Zatem, w sytuacji opisanej we wniosku, dochody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu działalności wykonywanej osobiście na rzecz podmiotów amerykańskich - podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Polsce.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 2 i 3 wyżej powołanej ustawy, źródłami przychodów są odpowiednio działalność wykonywana osobiście oraz pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5a pkt 6, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Jak stanowi art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy, za przychody z działalności wykonywanej osobiście uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Na podstawie art. 44 ust. 1a pkt 3 ustawy podatnicy osiągający dochody bez pośrednictwa płatników z tytułów określonych w art. 13 pkt 2, 4 i 6-9, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 1, są obowiązani bez wezwania wpłacać w ciągu roku podatkowego zaliczki na podatek dochodowy według zasad określonych w ust. 3a. Zgodnie z tym przepisem podatnicy są obowiązani w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dochód był uzyskany, a za grudzień - w terminie złożenia zeznania podatkowego, wpłacać zaliczki miesięczne, stosując do uzyskanego dochodu najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Za dochód, o którym mowa w zdaniu pierwszym, uważa się uzyskane w ciągu miesiąca przychody po odliczeniu miesięcznych kosztów uzyskania w wysokości określonej w art. 22 ust. 2 lub 9 oraz zapłaconych w danym miesiącu składek, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2. Przy obliczaniu zaliczki podatnik może stosować wyższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Zgodnie z art. 45 ust. 1 ustawy podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8. Podatnicy, którzy niezależnie od liczby źródeł przychodów, uzyskali przychody m.in. ze źródeł przychodów położonych za granicą oraz od których samodzielnie byli obowiązani opłacać zaliczki na podatek, składają zeznanie na formularzu PIT-36. W tym samym terminie, stosownie do art. 45 ust. 4 pkt 1 ustawy, podatnicy są obowiązani wpłacić różnicę między podatkiem należnym wynikającym z zeznania a sumą należnych za dany rok zaliczek, w tym również zaliczek pobranych przez płatników.

Reasumując, przychody uzyskane z tytułu wykonywania usług polegających na udostępnianiu miejsca na reklamy na własnych stronach internetowych, stanowią w myśl art. 13 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychody z działalności wykonywanej osobiście, tj. ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl