ILPB2/415-312/10-3/TR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-312/10-3/TR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2010 r. (data wpływu: 21 stycznia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 lutego 2010 r. (data wpływu: 19 lutego 2010 r.), pismem z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu: 22 lutego 2010 r.) oraz pismem z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu: 24 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest:

* prawidłowe - w części dotyczącej budynku mieszkalnego,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej gruntu.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2010 r. został złożony ww. wniosek dotyczący podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W związku z wątpliwościami co do statusu przedmiotowego wniosku, pismem z dnia 11 lutego 2010 r., nr ILPB2/415-246/09-6/TR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do skonkretyzowania, czy ww. pismo należy traktować jako nowy wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 11 lutego 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 15 lutego 2010 r.), zaś w dniu 19 lutego 2010 r. (data nadania: 18 lutego 2010 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, z której wynika, iż ww. pismo jest wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

Ponadto Zainteresowana uzupełniła przedmiotowy wniosek pismem z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu: 22 lutego 2010 r.) oraz pismem z dnia 23 marca 2010 r. (data wpływu: 24 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W ramach umowy darowizny sporządzonej w formie aktu notarialnego w dniu 16 maja 2007 r. Wnioskodawczyni otrzymała od rodziców (I grupa podatkowa) nieruchomość - budynek mieszkalny wraz z działką, gruntem o powierzchni 0,0617 ha (dalej: "Nieruchomość"). w związku z zawartą w dniu 16 maja 2007 r. umową darowizny nieruchomości Wnioskodawczyni skorzystała ze zwolnienia na podstawie art. 16 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

W Nieruchomości Zainteresowana mieszkała i była zameldowana na pobyt stały w okresie od 31 stycznia 1991 r. do 13 lipca 2007 r., czyli na okres dłuższy niż 12 miesięcy.

Wnioskodawczyni nie ma finansowych możliwości samodzielnego utrzymania Nieruchomości. Ponadto, rozpoczęła poszukiwania pracy w innym mieście, z uwagi na fakt, iż w mieście dotychczasowego zamieszkania nie istniały faktyczne możliwości znalezienia pracy w Jej zawodzie. Okoliczności te zmusiły Zainteresowaną do zmiany warunków mieszkaniowych.

W dniu 1 września 2008 r. Wnioskodawczyni sprzedała Nieruchomość w drodze umowy sporządzonej w formie aktu notarialnego. Odpłatne zbycie Nieruchomości nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej, a przychód z tej sprzedaży jest przychodem, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży Nieruchomości w całości przeznaczyła na zakup i wyposażenie mieszkania (dalej: "Mieszkanie"). Mieszkanie Zainteresowana kupiła w drodze umowy sporządzonej w formie aktu notarialnego w dniu 8 września 2008 r.. Od momentu darowizny do sprzedaży Nieruchomości minęło 12 miesięcy. Co więcej, Wnioskodawczyni była zameldowana w Nieruchomości ponad 12 miesięcy (od 1991 r. do 2007 r.).

Wnioskodawczyni złożyła w terminie do dnia 30 kwietnia 2009 r. (tekst jedn. wraz z zeznaniem rocznym za rok, w którym nastąpiło odpłatne zbycie Nieruchomości) we właściwym urzędzie skarbowym, oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. u z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionych okolicznościach Wnioskodawczyni jest zwolniona od zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia całej zabudowanej Nieruchomości (gruntu, działki o powierzchni 0,0617 ha wraz z budynkiem mieszkalnym) na podstawie art. 21 ust. 1 punkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu przed dniem 1 stycznia 2009 r....

Zdaniem Wnioskodawczyni, mając na uwadze przytoczone wyżej okoliczności, jest Ona zwolniona od zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych od przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia całej zabudowanej nieruchomości - działki, gruntu wraz z budynkiem mieszkalnym (Nieruchomości) na podstawie art. 21 ust. 1 punkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu przed dniem 1 stycznia 2009 r..

Swoje stanowisko Zainteresowana opiera na poniższych przesłankach:

Zgodnie z art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu przed dniem 1 stycznia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a)-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Wnioskodawczyni była zameldowana na pobyt stały w Nieruchomości przez okres dłuższy niż 12 miesięcy, jeszcze przed nabyciem własności Nieruchomości w drodze darowizny, w okresie od 31 stycznia 1991 r. do 13 lipca 2007 r..

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego w Warszawie (III SA/Wa 1387/07) okres zameldowania w nieruchomości nie może być krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, co jednoznacznie wskazuje, iż przepis ten nie określa daty, od której termin rozpoczyna bieg, ani daty jego upływu. Nie ma więc podstaw do przyjęcia, iż bieg terminu zameldowania rozpoczyna się od daty nabycia lokalu. Przepis stanowi jedynie, że okres zameldowania musi wynosić co najmniej 12 miesięcy w okresie poprzedzającym datę jego zbycia.

Okres 12 miesięcy liczy się od daty zbycia wstecz. Nie jest konieczne, aby przez cały ten okres podatnik był właścicielem nieruchomości. Na przykład zatem ze zwolnienia może korzystać przychód ze sprzedaży mieszkania uzyskany przez dziecko-spadkobiercę, które zameldowane było w lokalu przez wiele lat, zaś pomiędzy dniem nabycia prawa spółdzielczego do lokalu a dniem zbycia nie upłynęło 12 miesięcy (Komentarz do art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 00.14.176), A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, Lex, 2009).

Podobne jest stanowisko sądów administracyjnych: tak przykładowo WSA w Warszawie w wyroku z dnia 23 stycznia 2008 r. (III SA/Wa 2015/07), czy tez WSA w Rzeszowie w wyroku z dnia 26 lutego 2008 r. (I SA/Rz 852/07).

Ponadto żaden przepis prawa nie uzależnia również obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu.

Wnioskodawczyni w 2007 r. stała się właścicielką całej zabudowanej Nieruchomości.

W przypadku nabywania budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych stanowiących odrębną własność podatnik nabywa także własność albo prawo wieczystego użytkowania - lub udział w tych prawach - gruntu, na którym te budynki lub lokale się w nich znajdujące są posadowione (Komentarz do art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 00.14.175), A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT, Komentarz, Lex, 2009).

Wprawdzie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym pomiędzy 1 stycznia 2007 r. a 31 grudnia 2008 r. stanowił, że od podatku wolne były (i nadal są - zob. teza poprzednia) przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed data. zbycia.

Jednak należy przyjąć, że także nabycie prawa własności gruntu, na którym te budynki lub lokale się w nich znajdujące są posadowione daje prawo do zwolnienia podatkowego.

Wniosek powyższy można wywieść na podstawie ogólnych reguł wykładni - skoro bowiem od podatku zwolnione było nabycie całego prawa, to tym bardziej od podatku powinno być zwolnione nabycie także części tego (Komentarz do art. 21 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. 00.14.176), A. Bartosiewicz, R. Kubacki, PIT. Komentarz, Lex, 2009).

Co więcej, zarówno umowa darowizny Nieruchomości z dnia 16 maja 2007 r., jak i umowa sprzedaży Nieruchomości z 1 września 2008 r. dotyczyły całej zabudowanej Nieruchomości stanowiącej działkę o powierzchni 0.0617 ha wraz z budynkiem mieszkalnym znajdującym się na niej.

Zdaniem Wnioskodawczyni, przychód uzyskany przez Nią ze sprzedaży Nieruchomości korzysta ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, które dotyczy całej zabudowanej nieruchomości (działki, gruntu wraz z budynkiem mieszkalnym).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w części dotyczącej budynku mieszkalnego,

* nieprawidłowe - w części dotyczącej gruntu.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z dniem 1 stycznia 2009 r. uległy zmianie zasady opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Jednak w myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r..

Jak wskazano we wniosku, Wnioskodawczyni nabyła w 2007 r. w drodze darowizny budynek mieszkalny wraz z gruntem.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie zastosowanie znajdują przepisy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r..

W myśl art. 30e ust. 1 w zw. z ust. 4 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19 % podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Zgodnie jednak z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 cyt. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a) - d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy zmieniającej, zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatników uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, którzy złożą w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ust. 1 tejże ustawy, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. (oświadczenie o spełnieniu warunków do skorzystania z ulgi meldunkowej).

Jak wynika z powołanych przepisów, warunkiem zwolnienia od podatku dochodowego przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 cyt. ustawy, jest zameldowanie podatnika w zbywanym budynku lub lokalu na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Przepis ten nie określa daty, od której należy liczyć okres zameldowania, nie uzależnia zameldowania, a tym samym prawa do zwolnienia, od posiadania tytułu własności do nieruchomości lub lokalu, lecz stanowi, że istotny jest fakt zameldowania podatnika na pobyt stały w zbywanym lokalu, czy też budynku, przez wyżej wskazany okres.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawczyni w 2007 r. stała się właścicielem budynku mieszkalnego wraz z gruntem. w ww. budynku mieszkalnym, który sprzedała w 2008 r., zameldowana była na pobyt stały od dnia 31 stycznia 1991 r. do dnia 13 lipca 2007 r.. Tak więc został spełniony warunek zameldowania na pobyt stały przez okres minimum 12 miesięcy przed datą zbycia lokalu. Sprzedaż przedmiotowego budynku mieszkalnego nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej. Ponadto Wnioskodawczyni złożyła w terminie do dnia 30 kwietnia 2009 r. w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według Jej miejsca zamieszkania, oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy.

Z uwagi na fakt, iż Zainteresowana spełniła wymóg dwunastomiesięcznego okresu zameldowania na pobyt stały, o którym mowa w ww. art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód osiągnięty z tytułu sprzedaży przedmiotowego budynku mieszkalnego korzysta ze wskazanego zwolnienia.

Natomiast w odniesieniu do przychodu osiągniętego z tytułu sprzedaży trwale z tym budynkiem związanego gruntu, tut. Organ stwierdza co następuje.

Z analizy wcześniej przytoczonych przepisów wynika, że zakres przedmiotowy art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie jest tożsamy z zakresem przedmiotowym zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zwolnienie to ma zatem zastosowanie wyłącznie do przychodów uzyskanych z tytułu zbycia rzeczy i praw w nim wymienionych, a nie wszystkich, o których mowa jest w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c).

W związku z tym nie dotyczy ono przychodu uzyskanego z tytułu zbycia, między innymi gruntu.

Jednocześnie tut. Organ pragnie wyjaśnić, iż rozpatrując ulgi i zwolnienia podatkowe należy jednoznacznie podkreślić, że nie stanowią one standardu prawnego, lecz są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania. Stąd też korzystanie z każdej preferencji podatkowej, w tym zwolnień podatkowych, wymaga spełnienia warunków określonych w odpowiednich przepisach stanowiących ich podstawę prawną.

Reasumując należy stwierdzić, że zwolnieniu z opodatkowania-w oparciu o ww. art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - podlega jedynie przychód uzyskany przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży przedmiotowego budynku mieszkalnego w konsekwencji na Zainteresowanej nie będzie ciążył obowiązek zapłaty podatku z tego tytułu.

Powyższe zwolnienie nie ma natomiast zastosowania do uzyskanej kwoty z tytułu sprzedaży związanego z przedmiotowym budynkiem mieszkalnym gruntu. Osiągnięty z tego tytułu przychód podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 19% - zgodnie z ww. art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - i zapłacie w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

W odniesieniu do powołanego przez Wnioskodawczynię wyroku, tut. Organ informuje, że został on wydany w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl