ILPB2/415-253/11-6/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-253/11-6/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 3 marca 2011 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 25 maja 2011 r. (data wpływu 30 maja 2011 r.) oraz z dnia 16 czerwca 2011 r. (data wpływu 20 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 18 maja 2011 r., nr ILPB2/415-253/11-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 18 maja 2011 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 23 maja 2011 r.), natomiast w dniu 30 maja 2011 r. (data nadania 25 maja 2011 r.) do tut. Organu wpłynęło pismo stanowiące odpowiedź na wezwanie.

W piśmie tym Wnioskodawca, odpowiadając na pytanie, czy w wyniku sprzedaży w 2010 r. przedmiotowej nieruchomości zabudowanej budynkiem mieszkalnym, stodołą, oborą i budynkami gospodarczymi - nieruchomość ta utraciła charakter rolny - wyraził się w sposób nieprecyzyjny.

Zainteresowany wskazał bowiem, iż "W wyniku sprzedaży w 2010 r. ww. nieruchomości, pozostała ta część zabudowana oborą, stodołą, i budynkami gospodarczymi, nie utraciła charakter rolny".

Zatem Wnioskodawca nie określił wprost czy sprzedana działka zabudowana budynkiem mieszkalnym w wyniku sprzedaży utraciła charakter rolny.

W związku z powyższym tut. Organ ponownie wezwał Zainteresowanego pismem z dnia 6 czerwca 2011 r. nr ILPB2/415-253/11-4/ES do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, w myśl art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, poprzez wskazanie czy wydzielona działka (o pow. 828 m 2) zabudowana budynkiem mieszkalnym w wyniku sprzedaży w 2010 r. utraciła charakter rolny.

Drugie wezwanie wysłano w dniu 6 czerwca 2011 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 10 czerwca 2011 r.), natomiast w dniu 20 czerwca 2011 r. (data nadania 16 czerwca 2011 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na to wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest rolnikiem. W 2008 r. na terenie sąsiedniej gminy dokupił grunty rolne składające się z dwóch działek: działka nr 24/2 o pow. 0,51 ha i działka nr 95 o pow. 0,43 ha. Działka nr 95 jest zabudowana budynkiem mieszkalnym, stodołą, oborą, pomieszczeniem gospodarczym. Z wypisu z rejestru gruntów wydanego przez Starostwo Powiatowe wynika, że działka nr 95 stanowi grunty orne oraz użytki rolne zabudowane.

W 2010 r. Wnioskodawca sprzedał budynek mieszkalny wraz z wydzieloną dla tego budynku działką o pow. 828 m 2. Wydzielona działka oznaczona jest nr 95/1. Ponadto działka nr 95/1, na której usytuowany jest budynek mieszkalny, oznaczona jest w ewidencji gruntów jako użytki rolne zabudowane.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że jest właścicielem gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Sprzedany budynek mieszkalny wraz z wydzieloną do tego budynku działką o pow. 828 m 2. oznaczoną nr 95/1 wchodził w skład gospodarstwa rolnego Wnioskodawcy.

W wyniku sprzedaży w 2010 r. ww. nieruchomości, pozostała część, która jest zabudowana oborą, stodołą, i budynkami gospodarczymi, nie utraciła charakteru rolnego.

Ponadto Zainteresowany poinformował, iż wydzielona działka o pow. 828 m 2 w wyniku sprzedaży w 2010 r. utraciła charakter rolny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy Wnioskodawca jest zwolniony z podatku 19% od sprzedaży domu.

2.

Czy Zainteresowany jest zwolniony z podatku 19% od sprzedaży gruntu o pow. 828 m 2.

3.

Czy Wnioskodawca w ogóle powinien składać PIT na ww. okoliczność.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do postanowienia art. 21 ust. 1 pkt 28 powinien On być zwolniony z podatku dochodowego od sprzedaży budynku mieszkalnego. Wątpliwość Zainteresowanego budzi fakt, czy będzie należny podatek od sprzedaży gruntu 828 m 2, na którym usytuowany jest budynek mieszkalny, bowiem na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyjątek wymieniony w art. 21, 52, 52a, 52c "oraz dochodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej, zaniechano poboru podatku". W myśl tego przepisu, grunt na którym znajduje się budynek mieszkalny jest zwolniony z podatku, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku rolnym.

Wnioskodawca uważa, że nie obejmuje Go 19% podatek dochodowy od osób fizycznych od sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że zadane pytanie, które brzmi: "Czy w ogóle powinienem składać PIT na tą okoliczność..." - jest niezasadne.

Zatem przedmiotem interpretacji jest odpowiedź na pytania: nr 1 i nr 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do treści art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

* jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W świetle powyższego, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości lub ww. prawa następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie stanowi źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem w przypadku sprzedaży nieruchomości i praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment i forma prawna ich nabycia.

Wnioskodawca wskazał, że będąc rolnikiem w 2008 r. nabył do swojego gospodarstwa rolnego grunty rolne. W tym m.in. działkę nr 95, z której następnie wydzielono będący przedmiotem sprzedaży grunt o powierzchni 828 m 2 wraz ze znajdującym się na nim budynkiem mieszkalnym.

Tak więc w odniesieniu do przychodu uzyskanego ze sprzedaży ww. nieruchomości nabytej w 2008 r., zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. - od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku zgodnie z art. 30e ust. 2 ww. ustawy jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie z art. 19 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

W myśl art. 22 ust. 6c wyżej cytowanej ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Jednakże, zgodnie z przepisem z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji pojęcia gospodarstwo rolne. W celu wyjaśnienia tej kwestii odsyła, zgodnie z dyspozycją art. 2 ust. 4 ww. ustawy, do przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Uszczegóławiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Z powyższego jednoznacznie wynika, iż zwolnienie przychodów ze sprzedaży gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego od podatku dochodowego uwarunkowane jest następującymi przesłankami:

* grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne,

* muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością lub współwłasnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

* grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano wyżej, jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy, jest konieczność zachowania charakteru rolnego. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Z kolei w świetle przepisu art. 46 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych (art. 47 § 1 ww. ustawy). Co więcej, w myśl art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków przewidzianych w ustawie, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane (...).

Zatem, w przypadku budynku mieszkalnego znajdującym się na własnym gruncie, grunt ten wraz z budynkiem stanowi jedną rzecz (nieruchomość).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca, będąc rolnikiem, do swojego gospodarstwa rolnego nabył w 2008 r. grunty rolne składające się z dwóch działek: działkę nr 24/2 o pow. 0,51 ha oraz działkę nr 95 o pow. 0,43 ha zabudowaną budynkiem mieszkalnym, stodołą, oborą i pomieszczeniem gospodarczym. Z działki o nr 95 została wydzielona działka oznaczona nr 95/1, na której usytuowany jest budynek mieszkalny. Działka ta oznaczona jest w ewidencji gruntów jako użytki rolne zabudowane.

W 2010 r. Wnioskodawca sprzedał wydzieloną działkę o nr 95/1 stanowiącą budynek mieszkalny wraz z wydzielonym dla tego budynku gruntem o pow. 828 m 2.

Uzupełniając wniosek Zainteresowany jednoznacznie wskazał, iż w wyniku sprzedaży przedmiotowa nieruchomość utraciła charakter rolny.

Należy podkreślić, że ustawodawca warunkuje zastosowanie przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, m.in. od przesłanki stanowiącej, iż wskutek sprzedaży grunt nie może utracić charakteru rolnego.

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż Wnioskodawca jest zobowiązany do zapłaty 19% podatku dochodowego od osób fizycznych - zgodnie z art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - zarówno od dochodu uzyskanego ze sprzedaży gruntu jak i związanego z tym gruntem i stanowiącym jego część składową budynku mieszkalnego.

Jednocześnie, w odniesieniu do przywołanego przez Zainteresowanego rozstrzygnięcia organu podatkowego, tut. Organ informuje, że wydane zostało ono w indywidualnej sprawie i nie ma zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl