ILPB2/415-251/10-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 14 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-251/10-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2010 r. (data wpływu 16 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 lutego 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodu z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 4 czerwca 2009 r. żona Wnioskodawcy, w wyniku zamiany ich mieszkania w kamienicy prywatnej, objęła spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. Aby spółdzielnia mieszkaniowa podpisała z żoną Wnioskodawcy umowę o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, Zainteresowany wraz z żoną musieli wpłacić gotówką w kasie spółdzielni mieszkaniowej kwotę 177.753,00 zł (słownie: sto siedemdziesiąt siedem tysięcy siedemset pięćdziesiąt trzy zł i 00/100), na co posiadają imienny dowód wpłaty. Na kwotę tę składają się:

* wartość wkładu mieszkaniowego 177.433,00 zł,

* udział członkowski 100,00 zł,

* wpisowe 200,00 zł,

* wpłata na działalność społeczno-wychowawczą 20,00 zł

razem 177.753,00 zł.

Powyższe było warunkiem koniecznym do zawarcia z żoną Wnioskodawcy ww. umowy przez spółdzielnię mieszkaniową.

Następnie małżonkowie złożyli w spółdzielni mieszkaniowej wniosek o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu w odrębną własność lokalu. Ustanowienie odrębnej własność lokalu oraz przeniesienie prawa własności nastąpiło w dniu 19 sierpnia 2009 r. w związku ze sporządzeniem aktu notarialnego poniesiono koszt 789,48 zł (słownie: siedemset osiemdziesiąt dziewięć zł i 48/100). Oczywiste jest, że za kwotę 789, 48 zł nie można kupić żadnego mieszkania, więc wpłacony wkład mieszkaniowy zaliczany jest na poczet ceny i po przekształceniu stanu prawnego nieruchomości wkład ten przepada na rzecz spółdzielni mieszkaniowej i nie ma możliwości ubiegania się o jego zwrot.

Wnioskodawca zaznacza, że "wykup" tego mieszkania nastąpił do wspólności ustawowej małżeńskiej. Łączny koszt jaki został poniesiony by nabyć ww. lokal mieszkalny to 178.542,48 zł (177.753,00 zł + 789,48 zł), słownie: sto siedemdziesiąt osiem tysięcy pięćset czterdzieści dwa zł i 48/100).

Następnie, z uwagi na zmianę sytuacji osobistej, właściciele doszli do wniosku, że z braku funduszy nie będą w stanie wyremontować tego mieszkania i doprowadzić go do stanu nadającego się do zamieszkania, więc powzięli decyzję o jak najszybszej jego sprzedaży by odzyskać zainwestowane środki. Mieszkanie zostało sprzedane 19 listopada 2009 r., na podstawie umowy sprzedaży, za kwotę 178.500,00 zł (słownie: sto siedemdziesiąt osiem tysięcy pięćset zł i 00/100) Oznacza to, że sprzedający ponieśli stratę w wysokości 42,48 zł (słownie czterdzieści dwa zł i 48/100).

Z informacji uzyskanych w urzędzie skarbowym, pod który podlega żona Wnioskodawcy wynika, że wpłatę na pokrycie wkładu mieszkaniowego i innych opłat wymienionych wyżej w łącznej kwocie 177.753,00 zł oraz koszt sporządzenia aktu notarialnego w kwocie 789,48 zł można bez wątpienia zaliczyć w poczet poniesionych przez sprzedających kosztów. Na tym samym stanowisku stoi Krajowa Informacja Podatkowa, z której dwukrotnie, tj. w listopadzie i grudniu 2009 r. Wnioskodawca uzyskał tę samą informację. Jednak urząd skarbowy, w którym rozlicza się Zainteresowany twierdzi, że nie może on zaliczyć w koszty nabycia ww. lokalu wpłaty na pokrycie wkładu mieszkaniowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy kwotę wpłaconą do kasy spółdzielni mieszkaniowej w wysokości 177.753,00 zł (słownie: sto siedemdziesiąt siedem tysięcy siedemset pięćdziesiąt trzy zł i 00/100) można zaliczyć na poczet kosztów związanych z nabyciem prawa do ww. lokalu i tym samym, czy można o tę kwotę pomniejszyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od sprzedaży nieruchomości.

2.

Czyli czy wpłata gotówkowa w kasie spółdzielni mieszkaniowej na pokrycie wkładu mieszkaniowego może być zaliczona jako koszt związany z nabyciem lokalu mieszkalnego.

Zdaniem Wnioskodawcy, kwotę wpłaconą do kasy spółdzielni mieszkaniowej w wysokości 177.753,00 zł (słownie sto siedemdziesiąt siedem tysięcy siedemset pięćdziesiąt trzy zł i 00/100) można zaliczyć na poczet kosztów związanych z nabyciem prawa do ww. lokalu i tym samym, można o tę kwotę pomniejszyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od dochodu ze zbycia nieruchomości. Jest to bowiem niezaprzeczalny koszt, który był warunkiem koniecznym jaki musiał być spełniony by spółdzielnia podpisała z żoną Wnioskodawcy umowę o ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu. Ustanowienie prawa spółdzielczego było z kolei warunkiem koniecznym do ubiegania się o przekształcenie tego prawa w odrębną własność lokalu i przeniesienie prawa własności.

Zatem Wnioskodawca uważa, że wspólnie z żoną nie powinni być opodatkowani podatkiem dochodowym od kosztu, jaki ponieśli bowiem, co do zasady sprzeczne jest to z ideą podatku płaconego od dochodu.

Ponadto, Zainteresowany wskazuje, że jego stanowisko popiera urząd skarbowy, pod który podlega jego żona. Urząd ten potwierdza, że wpłatę na pokrycie wkładu mieszkaniowego i innych opłat wymienionych wyżej w łącznej kwocie 177.753,00 zł oraz koszt sporządzenia aktu notarialnego w kwocie 789,48 zł można bez wątpienia zaliczyć w poczet poniesionych przez nich kosztów. Na tym samym stanowisku stoi Krajowa Informacja Podatkowa oraz Izba Skarbowa - informacja ze stycznia 2010 r.

Wnioskodawca wskazuje jednak, że urząd skarbowy, w którym się rozlicza twierdzi, że wpłaty na pokrycie wkładu mieszkaniowego nie może zaliczyć w koszty nabycia ww. lokalu mieszkalnego. Sytuacja dziwi Zainteresowanego tym bardziej, że w jego obecności pracownik informacji podatkowej PIT tego urzędu telefonował do Krajowej Informacji Podatkowej w tej sprawie i uzyskał taką samą informację jak Wnioskodawca, tzn. że wpłata na pokrycie wkładu mieszkaniowego może być zaliczona w poczet kosztów nabycia lokalu. Po uzyskaniu negatywnej opinii z tego urzędu Zainteresowany skontaktował się również z Izbą Skarbową, która potwierdziła, że jego wpłata jest kosztem.

Końcowo Wnioskodawca wskazuje, że stanowisko urzędu skarbowego, w którym się rozlicza jest o tyle niezrozumiałe, że próbuje się go opodatkować podatkiem dochodowym od pieniędzy, które faktycznie z żoną wydali, na co posiadają imienny dowód wpłaty z kasy spółdzielni mieszkaniowej. Urząd ten chce zatem opodatkować Zainteresowanego podatkiem dochodowym od kwoty 178.500 zł (cena sprzedaży) pomniejszoną o koszt przekształcenia prawa lokatorskiego w odrębną własność czyli 789,48 zł, a więc podstawa opodatkowania miałaby wynieść 177.710,52 zł, bowiem taki dochód wg. tego urzędu miałby ze sprzedaży tego mieszkania osiągnąć.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

* dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

* dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl art. 19 ww. ustawy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6c ww. ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że w czerwcu 2009 r. w wyniku zamiany wspólnego mieszkania żona Wnioskodawcy objęła spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego. w związku z czym Zainteresowany wraz z żoną musieli wpłacić gotówką w kasie spółdzielni kwotę 177.753,00 zł. Następnie małżonkowie złożyli w spółdzielni wniosek o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w odrębną własność. w sierpniu 2009 r. nastąpiło przekształcenie ww. lokalu w nieruchomość i przeniesienie jego własności na rzecz Wnioskodawcy i jego żony do wspólności ustawowej. Zatem łączny koszty związany z nabyciem przedmiotowego mieszkania to 178.542 zł w listopadzie 2009 r. właściciele dokonali sprzedaży mieszkania za kwotę 178.500 zł.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (tekst jedn. Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) - w stanie prawnym obowiązującym na dzień przekształcenia ww. lokalu przez właścicieli - na pisemne żądanie członka, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę przeniesienia własności lokalu po dokonaniu przez niego:

1.

spłaty przypadającej na jego lokal części kosztów budowy będących zobowiązaniami spółdzielni, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 1, w tym w szczególności odpowiedniej części zadłużenia kredytowego wraz z odsetkami z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

spłaty nominalnej kwoty umorzenia kredytu lub dotacji w części przypadającej na jego lokal, o ile spółdzielnia skorzystała z pomocy podlegającej odprowadzeniu do budżetu państwa uzyskanej ze środków publicznych lub z innych środków;

3.

spłaty zadłużenia z tytułu opłat, o których mowa w art. 4 ust. 1 tej ustawy.

Tak więc osoba, która nabywa spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu mieszkalnego, aby nabyć od spółdzielni własność tego lokalu, musi najpierw spłacić przypadającą na jego lokal część kosztów budowy - w tym wkład mieszkaniowy, o ile go jeszcze nie wpłaciła. Wkład ten stanowi udział w kosztach budowy lokalu. w sytuacji kiedy przedmiotowe prawo wygaśnie, spółdzielnia zwraca zwaloryzowaną wartość wkładu. Na pisemne żądanie członka spółdzielni, któremu przysługuje spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu, spółdzielnia jest obowiązana zawrzeć z tym członkiem umowę - stosownie do wniosku - bądź o przekształcenie dotychczasowego prawa na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, bądź o przeniesienie własności lokalu.

Wskazane w art. 12 ust. 1 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych wpłaty tytułem wkładu mieszkaniowego, są więc bezpośrednio związane z nabyciem lokalu mieszkalnego.

Podobnie bezpośredni związek z nabyciem lokalu mają opłaty związane z wykupem mieszkania na własność. Są to wydatki, których poniesienie warunkuje nabycie własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Jednakże, aby mogły one stanowić koszty uzyskania przychodu muszą być udokumentowane.

Zatem, biorąc pod uwagę treść art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, poniesione przez Wnioskodawcę wydatki w postaci wkładu mieszkaniowego na nabycie lokatorskiego prawa do lokalu, które następnie zostało przekształcone w prawo własności lokalu oraz opłaty związane z wykupem mieszkania mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży tego lokalu.

Reasumując, poniesione i udokumentowane przez Wnioskodawcę wydatki, w postaci wkładu mieszkaniowego na nabycie lokatorskiego prawa do lokalu, które następnie zostało przekształcone w prawo własności lokalu oraz opłaty związane z wykupem mieszkania mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży tego lokalu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, został złożony przez jednego z małżonków, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla żony Wnioskodawcy.

Żona Wnioskodawcy, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Końcowo tutejszy Organ informuje, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegają analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl