ILPB2/415-247/12-4/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-247/12-4/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2012 r. (data wpływu 7 marca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 czerwca 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej - jest:

* prawidłowe - w odniesieniu do obowiązku zapłaty podatku,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do możliwości odliczenia poniesionych kosztów.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości gruntowej.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 29 maja 2012 r. nr ILPB2/415-247/12-2/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia - w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania - braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 29 maja 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 31 maja 2012 r.), zaś w dniu 11 czerwca 2012 r. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - 5 czerwca 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Przedmiotem wniosku jest kwestia dotycząca obowiązku zapłaty podatku od sprzedaży nieruchomości gruntowej.

Sprzedaż nastąpiła w dniu 12 sierpnia 2010 r. i dotyczyła 1/6 części działki nr 276/23, która w chwili sprzedaży miała status gruntu ornego. Cena sprzedaży wynosiła 15 616,60 zł. Sprzedaż została dokonana na mocy aktu notarialnego.

Wnioskodawca wyjaśnia, że ww. nieruchomość otrzymał na mocy postanowienia sądu rejonowego z dnia 20 czerwca 2008 r., w wyniku spadku po śmierci brata, która miała miejsce dnia 26 lipca 2007 r.

Przedmiotowa nieruchomość, stanowiła część nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Nieruchomość będąca przedmiotem sprzedaży, jak i pozostałe nieruchomości stanowiące gospodarstwo rolne były systematycznie uprawiane i od całości był naliczany i opłacany podatek rolny na rzecz gminy. Po sprzedaży przedmiotowej nieruchomości pozostała część nadal stanowi gospodarstwo rolne i zachowała charakter rolny.

Dnia 28 kwietnia 2011 r. w urzędzie skarbowym Zainteresowany złożył wspólnie z małżonką rozliczenie podatkowe na druku PIT-36 "Zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu w roku podatkowym 2010".

W pozycji 193. tego zeznania, pn. "Podatek z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych lub wybudowanych w latach 2007-2008" Wnioskodawca wskazał kwotę 2 967,00 zł, stanowiącą 19% uzyskanego przez Niego przychodu ze zbycia przedmiotowej nieruchomości. Należny podatek od wspólnych z małżonką dochodów, wynikający z zeznania PIT-36, został opłacony w całości przelewem bankowym w dniu 28 kwietnia 2011 r.

Od uzyskanych w 2010 r. przychodów Zainteresowany nie odliczył kosztów związanych ze zbyciem przedmiotowej nieruchomości takich, jak koszty odpisu księgi wieczystej z sądu rejonowego oraz wypisu i wyrysu działki ze starostwa powiatowego.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż 1/6 działki nr 276/23, będąca przedmiotem sprzedaży dokonanej dnia 12 sierpnia 2010 r., nie utraciła do chwili obecnej charakteru rolnego. Analogicznie kształtuje się sytuacja w odniesieniu do pozostałej części działki nr 276/23.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z tym, że sprzedaż nieruchomości otrzymanej w spadku dotyczyła nieruchomości rolnej będącej gruntem rolnym, Zainteresowany był zobowiązany do zapłacenia podatku od przychodu uzyskanego z tej sprzedaży.

2.

Jeśli podatek powinien być opłacony, to w jakiej wysokości.

3.

Czy od przychodu ze zbycia tej nieruchomości Wnioskodawca może odliczyć poniesione przez siebie koszty związane z uzyskaniem odpisu księgi wieczystej z sądu rejonowego oraz wypisu i wyrysu działki ze starostwa powiatowego.

Zdaniem Wnioskodawcy, przy sprzedaży nieruchomości rolnej nie powinien płacić podatku od przychodu uzyskanego z tej sprzedaży.

W opinii Zainteresowanego, od przychodu ze zbycia 1/6 działki nr 276/23 może On odliczyć poniesione przez siebie koszty związane z uzyskaniem odpisu księgi wieczystej z sądu rejonowego oraz wypisu i wyrysu działki ze starostwa powiatowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w odniesieniu do obowiązku zapłaty podatku,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do możliwości odliczenia poniesionych kosztów.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przy rozpatrywaniu przedmiotowej sprawy w kontekście ustalenia obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych, istotne jest ustalenie momentu nabycia przez Zainteresowanego prawa do części działki będącej przedmiotem sprzedaży.

Z przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany nabył działkę nr 276/23 w wyniku śmierci brata, która miała miejsce dnia 26 lipca 2007 r.

Zgodnie z art. 922 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 926 Kodeksu cywilnego). Zgodnie z art. 1025 § 1 Kodeksu cywilnego prawomocne postanowienie sądu stwierdza jedynie nabycie spadku przez spadkobiercę.

Zatem, stwierdzić należy, iż datą nabycia przedmiotowej działki jest data śmierci brata Wnioskodawcy, tj. 26 lipca 2007 r.

W konsekwencji powyższego, wskazać należy, iż na gruncie analizowanej sprawy zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl bowiem art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (ustęp 2 ww. art. 30e ustawy).

Zgodnie z art. 22 ust. 6d ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wysokość nakładów, o których mowa w cytowanym wyżej ust. 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e wyżej cytowanej ustawy).

Jednakże, wskazać należy, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Z analizy stanu faktycznego wynika, ż przedmiotem sprzedaży dokonanej w 2010 r. była 1/6 części działki wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Zbyty grunt w chwili sprzedaży miał status gruntu ornego. Sprzedana część ww. działki nie utraciła do chwili obecnej charakteru rolnego. Nadmienić należy, iż Wnioskodawca poniósł koszty związane z uzyskaniem odpisu księgi wieczystej z sądu rejonowego oraz wypisu i wyrysu działki ze starostwa powiatowego.

Reasumując, stwierdzić należy, iż z tytułu dokonanej sprzedaży części działki, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego, Zainteresowany nie był zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego. Wskazać bowiem należy, iż przychód uzyskany z tej sprzedaży w całości korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem, w odniesieniu do pytania pierwszego należało stwierdzić prawidłowość prezentowanego przez Zainteresowanego stanowiska.

Tut. Organ zauważa, iż w przypadku stwierdzenia braku obowiązku zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu sprzedaży części nieruchomości, bezprzedmiotowa staje się odpowiedź na pytanie drugie.

Odnosząc się natomiast do kwestii dotyczących możliwości odliczenia od przychodu poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów, stwierdzić należy, iż stanowisko przedstawione przez podatnika należało uznać za nieprawidłowe. Zauważyć bowiem należy, iż w sytuacji zastosowania zwolnienia przedmiotowego w odniesieniu do całości przychodu uzyskanego z tytułu ww. sprzedaży brak będzie przychodu podlegającego opodatkowaniu, od którego byłoby możliwe odliczenie poniesionych kosztów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl