ILPB2/415-178/08-5/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 czerwca 2008 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-178/08-5/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 1 marca 2008 r. (data wpływu 3 marca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego jest:

* prawidłowe - w zakresie pytań nr 1 - 3,

* nieprawidłowe - w zakresie pytania nr 4.

UZASADNIENIE

W dniu 3 marca 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 17 kwietnia 2008 r. nr ILPB2/415-178/08-2/PW, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku poprzez przedstawienie własnego stanowiska w odniesieniu do przedstawionego we wniosku pytania dotyczącego rodzaju dokumentów, jakie należy złożyć w urzędzie skarbowym po sprzedaży mieszkania, aby stanowiły dowód wydatkowania kwoty uzyskanej z jego zbycia na spłatę kredytu hipotecznego oraz przesłanie podpisanego przez Wnioskodawcę oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objętego wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 22 kwietnia 2008 r., a w dniu 26 kwietnia 2008 r. (data wpływu 28 kwietnia 2008 r.) wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W dniu 11 października 2007 r. Wnioskodawca wykupił na własność z zasobów Wojskowej Agencji Mieszkaniowej lokal mieszkalny, za 10 % jego wartości rynkowej. W mieszkaniu tym Zainteresowany zameldowany jest na pobyt stały od dnia 29 maja 2007 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

W jakim terminie Wnioskodawca może sprzedać mieszkanie, aby nie być zobowiązanym do zapłaty podatku dochodowego. Czy może je zbyć po okresie 12 miesięcy od daty zameldowania w nim na pobyt stały, tj. z dniem 30 maja 2008 r., czy też po okresie 12 miesięcy od daty wykupu mieszkania, czyli z dniem 12 października 2008 r....

2.

W jakim innym terminie Zainteresowany może sprzedać mieszkanie, by nie być obciążony podatkiem od sprzedaży nieruchomości.

3.

Od jakiego czasu należy liczyć okres stałego zameldowania w lokalu. Czy od daty faktycznego zameldowania w nim, czy od dnia zakupu lokalu.

4.

Jakie ewentualnie dokumenty należy złożyć w urzędzie skarbowym po sprzedaży mieszkania, aby stanowiły dowód wydatkowania kwoty uzyskanej z jego zbycia na spłatę kredytu hipotecznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinien On być zwolniony z zapłaty podatku od przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, dokonanej po upływie 12 miesięcy od daty faktycznego zameldowania w niej na pobyt stały, tj. z dniem 30 maja 2008 r. O fakcie odpłatnego zbycia mieszkania w terminie 14 dni zobowiązany jest poinformować właściwy urząd skarbowy.

Zainteresowany stoi na stanowisku, że powinien złożyć jedynie deklarację PIT - 23, dotyczącą przychodu osiągniętego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych objętych zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wnioskodawca stwierdza, iż nie jest zobowiązany wskazywać, na jaki cel zostały przeznaczone środki uzyskane ze sprzedaży przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie pytań nr 1 - 3,

* nieprawidłowe - w zakresie pytania nr 4.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do dochodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości i praw nabytych po 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2007 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) podatek dochodowy wynosi - 19 % podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Jednakże, zgodnie z zapisem art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a) - d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia.

Zwolnienie to ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Należy jednak zaznaczyć, iż w dniu 9 kwietnia 2008 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 2 kwietnia 2008 r. w sprawie przedłużenia terminu do złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia nieruchomości i określonych praw majątkowych (Dz. U. Nr 59, poz. 361). Zgodnie z § 1 pkt 2 tego rozporządzenia, termin na złożenie oświadczenia dla podatników, którzy uzyskali dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości w 2008 r. został wydłużony do dnia 30 kwietnia 2009 r.

Stosownie do art. 21 ust. 22 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 126, ma zastosowanie łącznie do obojga małżonków.

Ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy, wyraźnie wskazuje, że aby skorzystać ze zwolnienia w nim przewidzianego - okres zameldowania na pobyt stały ma być nie krótszy niż 12 miesięcy "przed datą zbycia". Zatem okres ten odnosi się wyłącznie do daty zbycia nieruchomości, a nie np. do daty jej nabycia albo daty wejścia w życie wymienionego przepisu. Nie jest więc konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości przez cały ww. okres. Istotny jest tylko fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku, natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia. Tak więc okres zameldowania należ liczyć od dnia faktycznego zameldowania na pobyt stały, a więc w przypadku Wnioskodawcy od dnia 29 maja 2007 r.

Jak z powyższego wynika zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okres zameldowania na pobyt stały nie krótszy niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* terminowe złożenie oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia; w przypadku uzyskania przychodu z tego tytułu w 2008 r. najpóźniej do 30 kwietnia 2009 r.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca w dniu 11 października 2007 r. nabył lokal mieszkalny, w którym jest zameldowany na pobyt stały od dnia 29 maja 2007 r. W związku z tym 12 - miesięczny okres zameldowania upłynął z dniem 29 maja 2008 r.

Mając powyższe na uwadze, jeżeli Wnioskodawca sprzeda przedmiotowy lokal mieszkalny po upływie 12 miesięcy od dnia zameldowania w nim na pobyt stały i złoży w myśl § 1 pkt 2 wcześniej przytoczonego rozporządzenia Ministra Finansów, oświadczenie o spełnianiu warunków do zwolnienia, w terminie do dnia 30 kwietnia 2009 r. - to przychód ze sprzedaży ww. lokalu mieszkalnego będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych.

W odniesieniu do kwestii deklaracji i dokumentów jakie należy złożyć w urzędzie skarbowym po sprzedaży mieszkania, stwierdza się co następuje.

Zainteresowany nie jest zobowiązany do złożenia w urzędzie skarbowym, po dokonanej sprzedaży przedmiotowego mieszkania, deklaracji PIT - 23, z uwagi na fakt, iż wykazuje się w niej przychody uzyskane z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nabytych przed dniem 1 stycznia 2007 r., co w powyższej sprawie nie miało miejsca.

Na Wnioskodawcy nie ciąży także obowiązek okazywania organowi podatkowemu dokumentów potwierdzających fakt wydatkowania środków uzyskanych z ww. tytułu na spłatę kredytu hipotecznego. Wynika to z faktu, iż zwolnienie z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości, w części przeznaczonej na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, nie znajduje zastosowania w odniesieniu do nieruchomości nabytych po dniu 31 grudnia 2006 r.

Zainteresowanemu przysługuje natomiast prawo do skorzystania ze zwolnienia z tytułu tzw. ulgi meldunkowej, jednakże wówczas jest On zobowiązany do złożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przypadku, gdy Zainteresowany skorzysta z powyższej ulgi, wówczas nie ciąży na Nim obowiązek wykazywania przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania w rocznym zeznaniu podatkowym.

Jeżeli natomiast do zbycia przedmiotowego mieszkania dojdzie przed upływem 12 miesięcy od dnia zameldowania w nim na pobyt stały, wówczas Wnioskodawca zobowiązany jest wykazać uzyskany z tego tytułu przychód w zeznaniu rocznym, w deklaracji PIT - 36.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto informuje się, że w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od dochodu wydatków na spłatę odsetek od kredytu przeznaczonego na sfinansowanie inwestycji mieszkaniowej, w dniu 10 czerwca 2008 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-178/08-4/PW

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl