ILPB2/415-151/09-2/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-151/09-2/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku (data wpływu - 12 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W roku 2007 Wnioskodawczyni złożyła wniosek do spółdzielni mieszkaniowej, której była członkiem o wykup swojego mieszkania zgodnie z przepisami za tzw. "przysłowiową złotówkę". Zainteresowana uzyskała odpowiedź ze spółdzielni, że do końca 2007 r. wykup zostanie zrealizowany. Ponadto wyjaśniła, iż w ww. lokalu była zameldowana jako lokator przez 20 lat, a więc mogła skorzystać z tzw. ulgi meldunkowej przy jego sprzedaży.

Dodała, że w tym czasie budowała dom jednorodzinny i pieniądze ze sprzedaży tego mieszkania były jej niezbędne do jego ukończenia. Jednakże spółdzielnia nie wywiązała się z terminu, w związku z czym Wnioskodawczyni była zmuszona do zaciągnięcia xx sierpnia 2007 r. kredytu hipotecznego, który nadal spłaca. Bez tego kredytu nie mogłaby ukończyć budowy. Nadal brakuje Jej środków pieniężnych na wykończenie zewnętrzne budynku mieszkalnego.

Spółdzielnia dokonała zbycia mieszkania lokatorskiego na rzecz Wnioskodawczyni dopiero w m-cu lutym 2009 r., a więc już pod rządami nowej ustawy, nowych przepisów. Sprzedaży tego mieszkania Wnioskodawczyni również dokona w oparciu o nowe przepisy w 2009 r. lub 2010 r.

Pieniądze z tej sprzedaży zostaną przeznaczone na wykończenie domu w postaci:

* otynkowania zewnętrznego budynku,

* wykonania balustrady

* wykonania balkonu, tarasu (obecnie jest tylko wylewka z surowego betonu)

* spłaty zaciągniętego kredytu hipotecznego, który znacznie obciąża Jej budżet domowy.

Ponadto nadmieniła, iż kredyt hipoteczny zaciągnięty przez Nią jest kredytem mieszkaniowym z przeznaczeniem na budowę domu mieszkalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy wydatki z tytułu otynkowania domu, wykończenia balkonu i tarasu Wnioskodawczyni może wliczyć jako koszt zgodny z art. 21 ust. 25 pkt 1.

Czy wydatek z tytułu spłaty kredytu hipotecznego zaciągniętego w sierpniu 2007 r. Zainteresowana może wliczyć jako koszt zgodny z art. 21 ust. 25 pkt 2 i pomniejszyć o te wydatki podstawę do opodatkowania tytułem przychodu ze sprzedaży mieszkania - jeżeli spełni warunki art. 21 ust. 1 pkt 131.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wydatki w postaci kosztów otynkowania domu wykończenia balkonu i tarasu (balustrady, płytki itp.) mogą być uznane za wydatki zgodnie z art. 21 ust. 25, ponieważ budynek mieszkalny aby został ukończony, to powyżej wymienione czynności też powinny być wykonane. Są one nierozerwalnie złączone z budową i oddaniem domu do użytku.

Zainteresowana uważa również, iż zaciągnięty przez Nią kredyt hipoteczny mieszkaniowy z przeznaczeniem na budowę domu mieszkalnego (VIII/ 2007 r.), również mieści się w wymienionych wydatkach art. 21 ust. 25 pkt 2. Bez tego kredytu nie byłaby w stanie prowadzić w sposób ciągły prac budowlanych, które muszą być prowadzone systematycznie. W przeciwnym razie doszłoby do poważnych zniszczeń np. położenie więźby dachowej wiąże się z niezwłocznym przykryciem blachą lub dachówką, itp.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Z dniem 1 stycznia 2009 r. uległy zmianie zasady opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości.

Przy rozpatrywaniu przedmiotowej sprawy - znajdą zastosowanie nowe zasady opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych od dnia 1 stycznia 2009 r., bowiem Wnioskodawczyni nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w 2009 r. i planuje jego zbycie w 2009 r. bądź w 2010 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

1.

dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

2.

dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1 artykułu 30e ww. ustawy - jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19,a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

W myśl przytoczonego przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Zgodnie z art. art. 19 ust. 3 wartość rynkową, o której mowa wyżej, rzeczy lub praw majątkowych określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia.

Jednakże stosownie do treści art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

1.

wydatki poniesione na:

nbsp a) nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

nbsp b) nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

nbsp c) nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

nbsp d) budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

nbsp e) rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,

2.

wydatki poniesione na:

nbsp a) spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na cele określone w pkt 1,

nbsp b) spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),

nbsp c) spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)

- w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30,

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni dokona sprzedaży lokalu mieszkalnego w 2009 r., a pieniądze z niej przeznaczy na wykończenie budynku mieszkalnego oraz na spłatę zaciągniętego kredytu mieszkaniowego w 2007 r.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz uregulowania prawne w tym zakresie stwierdzić należy, iż koszty poniesione przez Wnioskodawczynię na cele związane z budową domu oraz spłatą kredytu mieszkaniowego zaciągniętego w 2007 r. są wydatkami wskazanymi w katalogu art. 21 ust. 25 pkt 1 i pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2009 r.

Tak więc Zainteresowana ma prawo do pomniejszenia podstawy opodatkowania tytułem przychodu ze sprzedaży mieszkania w 2009 r. bądź w 2010 r. zakupionego od spółdzielni mieszkaniowej w 2009 r. o wydatki poniesione na wykończenie budynku mieszkalnego w postaci: otynkowania zewnętrznego budynku, wykonania balustrady, balkonu oraz spłaty zaciągniętego w 2007 r. kredytu mieszkaniowego, o ile spełni Ona przesłanki wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131 cyt. powyżej ustawy podatkowej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl