ILPB2/415-143/07-2/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2007 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-143/07-2/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani E. J., przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2007 r. (data wpływu 10 września 2007 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2007 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni będąc pracownikiem w O. Sp. z o.o. w marcu 2005 r. wraz z innymi pracownikami otrzymała nieodpłatnie akcje spółki X z siedzibą w X, będącej wówczas jedynym udziałowcem spółki Y. Następnie po fuzji spółki X ze spółką przejmującą Z z siedzibą w Z Podatniczka jest właścicielką akcji tej ostatniej spółki. Powyższe Akcje zostały przydzielone na podstawie " Planu przydziału akcji dla pracowników..." w celu przyznania długoterminowej premii dla pracowników spółki od głównego udziałowca ww. spółek Pana A. R. Nabycie przedmiotowych akcji zostało potraktowane jako przychód ze stosunku pracy otrzymany zza granicy i za marzec 2005 r. został złożony PIT-53 oraz zapłacony podatek wg stawki przewidzianej w rozliczeniu rocznym za 2005 r. W 2006 Wnioskodawczyni sprzedała część ww. akcji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

W jaki sposób należy ustalić koszt uzyskania przychodów ze sprzedaży akcji:

* czy według zasad ogólnych na podstawie art. 22 ust. 1d ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), tzn. wg wartości otrzymanych akcji, która to wartość została zadeklarowana w PIT-53.

* czy według zasady określonej w art. 30b ust. 2 pkt 4 i art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy, czyli według wydatków poniesionych na nabycie akcji, które poza podatkiem dochodowym nie wystąpiły. Jeżeli tak to czy zapłacony podatek jest kosztem uzyskania przychodów zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, dochód uzyskany ze sprzedaży nieodpłatnie otrzymanych akcji należało opodatkować wg stawki 19%, w terminie do 30 kwietnia 2007 r., oraz ustalić go jako różnicę między sumą przychodów uzyskanych z odpłatnego zbycia akcji a kosztem uzyskania przychodów ustalonych wg. zasad określonych w art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tzn. zgodnie z wartością otrzymanych akcji, którą zadeklarowano w PIT-53.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 30b ust. 2 pkt 1ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm. - w brzmieniu obowiązującym w 2006 r.), dochodem z odpłatnego zbycia papierów wartościowych jest różnica między sumą przychodów uzyskanych z tytułu odpłatnego zbycia papierów wartościowych a kosztami uzyskania przychodów, określonymi na podstawie art. 22 ust. 1f lub 1g, lub art. 23 ust. 1 pkt 38, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 13 i 14. Z treści art. 23 ust. 1 pkt 38, do którego odsyła art. 30b ustawy wynika, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodu wydatków na nabycie akcji w spółce mającej osobowość prawną. Wydatki takie są jednak kosztem uzyskania przychodu przy ustalaniu dochodu z odpłatnego zbycia tych akcji.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 i 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody ze stosunku pracy uważa się m.in. wartość pieniężną świadczeń nieodpłatnych.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, przychód z nieodpłatnie otrzymanych akcji przez pracownika został opodatkowany jako przychód ze stosunku pracy.

Wartość pieniężną w takim przypadku stosownie do zapisu art. 11 ust. 2a pkt 4 ustala się na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Na podstawie art. 22 ust. 1d przedmiotowej ustawy o podatku dochodowym w przypadku odpłatnego zbycia nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych rzeczy lub praw, a także innych nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie nabytych świadczeń, w związku z którymi, stosownie do art. 11 ust. 2-2b, określony został przychód, kosztem uzyskania przychodów z ich odpłatnego zbycia, jest wartość przychodu określona zgodnie z art. 11 ust. 2a.

Dlatego w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym ustalając wysokość kosztów uzyskania przychodu należy uwzględnić przepisy art. 23 ust. 1 pkt 38 w związku z art. 22 ust. 1d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem do kosztów uzyskania przychodu ze zbycia przedmiotowych akcji zaliczyć należy wartość otrzymanych akcji, wykazanych w PIT-53.

Reasumując, w przypadku sprzedaży akcji nabytych nieodpłatnie i opodatkowanych w momencie nabycia, podstawą opodatkowania będzie jedynie wzrost wartości tych akcji od dnia nabycia.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl