ILPB2/415-142/14-4/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 9 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-142/14-4/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2014 r. (data wpływu 3 lutego 2014 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 kwietnia 2014 r. (data wpływu 18 kwietnia 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lutego 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów, pismem z dnia 9 kwietnia 2014 r. nr ILPB2/415-142/14-2/WM, wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Zainteresowanego nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 9 kwietnia 2014 r. (skutecznie doręczono: dnia 14 kwietnia 2014 r.), zaś w dniu 18 kwietnia 2014 r. do siedziby Organu wpłynęło pismo Zainteresowanego stanowiące uzupełnienie ww. wniosku (data nadania pisma w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego: dnia 15 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

W 2006 r. rodzice Wnioskodawcy zakupili spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego o pow. 36,6 m2. W przedmiotowym lokalu Zainteresowany zamieszkał wraz ze swoją rodziną. W 2010 r. mieszkanie, o którym mowa powyżej, zostało przekazane w drodze darowizny na rzecz Wnioskodawcy. Wartość lokalu została określona na kwotę 80 000 zł. W tym samym roku Zainteresowany wniósł przedmiotowe mieszkanie do wspólności majątkowej małżeńskiej.

Z uwagi na zwiększone potrzeby mieszkaniowe rodziny ww. mieszkanie zostało zbyte w 2013 r., tj. przed upływem pięciu lat. Spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego zostało sprzedane w celu uzyskania w zamian spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego o pow. 74,5 m2. Opisana powyżej transakcja przebiegła bezgotówkowo - małżonkowie nie otrzymali zapłaty za mniejsze mieszkanie, jak również nie dokonali płatności za mieszkanie większe.

Z aktu notarialnego wynika, że jest to umowa sprzedaży. Wartość wkładu lokatorskiego wyniosła 137 496,19 zł. Cenę sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego ustalono na kwotę 100 000 zł i na jej poczet zaliczono wartość spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego.

Dwa tygodnie później została podpisana umowa ustanowienia odrębnej własności lokalu i przeniesienia własności lokalu.

Zainteresowany dokonał wpłaty z tytułu przekształcenia prawa lokatorskiego na własność w kwocie 20 353 zł.

Nabyte mieszkanie położone jest na terenie Polski.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca powinien zapłacić podatek dochodowy od sprzedaży lokalu mieszkalnego.

2. Jeśli powinienem zapłacić podatek dochodowy od sprzedaży lokalu mieszkalnego, to czy kwotę wkładu mieszkaniowego (137 496,19 zł) można zaliczyć na poczet kosztów związanych z nabyciem prawa do mieszkania lokatorskiego, a tym samym czy można o tę kwotę pomniejszyć podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od sprzedaży.

3. Czy można dokonać odliczenia kosztów związanych z przeprowadzonym remontem oraz kosztów związanych z przekształceniem prawa lokatorskiego na własność.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie powinien zostać opodatkowany podatkiem dochodowym od zbycia lokalu mieszkalnego, gdyż umowa sprzedaży odbyła się bezgotówkowo, a Zainteresowany nie wzbogacił się na zaistniałej sytuacji. Zmiana lokalu wynikała z czysto mieszkaniowych potrzeb. Pieniądze z tytułu ww. sprzedaży w całości przeznaczone zostały na drugie mieszkanie - wkład spółdzielczy (137 496,19 zł) oraz wykup mieszkania ze spółdzielni (20 353 zł), a także na remont, jak i koszty notarialne. W opinii Wnioskodawcy, zakładając, że dochód to 100 000 zł (wartość mniejszego mieszkania spółdzielczego własnościowego), przy założeniu bezgotówkowego rozliczenia, a poniesiony koszt to 137 496,19 zł (wartość wkładu lokatorskiego) stwierdzić należy, że Zainteresowany poniósł stratę. Co za tym idzie, Wnioskodawca stanął na stanowisku, że nie jest zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od sprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowany nabył spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego w drodze darowizny od rodziców dokonanej w 2010 r. Następnie przedmiotowe mieszkanie zostało odpłatnie zbyte (sprzedane).

Zatem, dla określenia skutków podatkowych sprzedaży tego lokalu zastosowanie znajdują przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r.

Wskazać bowiem należy, że ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 z późn. zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowe zasady opodatkowania, zgodnie z art. 14 ustawy zmieniającej, mają zastosowanie do uzyskanych dochodów (poniesionej straty) od dnia 1 stycznia 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

* dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

* dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Zgodnie zaś z art. 19 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c, nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn (art. 22 ust. 6d ww. ustawy).

Z kolei, po myśli art. 22 ust. 6e ww. ustawy, wysokość nakładów, o których mowa w cytowanym wyżej ustępie 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Wskazać należy, że na gruncie analizowanej sprawy brak jest podstaw do zaliczenia w koszty uzyskania przychodu wkładu mieszkaniowego oraz wydatku związanego z przekształceniem prawa lokatorskiego na własność, jak również remontem większego mieszkania. Żaden z wyżej wymienionych wydatków nie spełnia bowiem przesłanek określonych w art. 22 ust. 6d ustawy o podatku dochodowym. Zaakcentować bowiem należy, że wydatki te nie zostały poniesione w odniesieniu do zbywanego mieszkania - a tylko takie mogą zostać zakwalifikowane do opisanej wyżej kategorii kosztów uzyskania przychodu.

Nadmienić przy tym należy, że wydatki związane z wkładem mieszkaniowym, jak i przekształceniem prawa lokatorskiego na własność w ogóle nie spełniają przesłanek kosztów uzyskania przychodu określonych w art. 22 ust. 6d ww. ustawy i nie ma przy tym znaczenia, czy wydatki te dotyczą sprzedanego mieszkania, czy też otrzymanego w zamian.

W konsekwencji, wydatki, o których powyżej, nie mogą pomniejszyć podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym tytułem odpłatnego zbycia mieszkania.

Mając na uwadze ogólny charakter pytania pierwszego, które odnosi się do określenia obowiązku podatkowego z tytułu zbycia mieszkania - a więc wykracza daleko poza kwestie ustalenia kosztów uzyskania przychodu z tego źródła - należy rozpatrzyć wniosek pod kątem zastosowania ewentualnego zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Po myśli art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy podatkowej, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Z kolei, zgodnie z art. 21 ust. 25 pkt 1 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wydatki poniesione na:

a.

nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

b.

nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

c.

nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim gruncie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,

d.

budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub remont własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,

e.

rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego

- położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

W myśl zaś art. 21 ust. 25 pkt 3 ww. ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się wartość otrzymanego w ramach odpłatnego zbycia w drodze zamiany znajdującego się w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, lub

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, lub udziału w tych prawach, lub

c.

gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, lub

d.

gruntu, udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z budynkiem lub lokalem wymienionym w lit. a.

Z analizy wniosku wynika, że nabyte w drodze darowizny od rodziców spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego zostało sprzedane w celu uzyskania w zamian spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego. Rozliczenie nastąpiło bezgotówkowo. Następnie Wnioskodawca dokonał ustanowienia odrębnej własności lokalu oraz poniósł wydatki na remont mieszkania.

Stwierdzić należy, że w wyniku dokonanej bezgotówkowo transakcji sprzedaży lokalu mieszkalnego i nabycia w zamian spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego Zainteresowany nie zrealizował własnego celu mieszkalnego, o którym mowa w cytowanym wyżej art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazać bowiem należy, że nabycie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego nie zostało wymienione w zamkniętym katalogu celów mieszkaniowych uprawniających do zastosowania zwolnienia od podatku.

Zauważyć ponadto należy, że przedmiotowa sprzedaż lokalu nastąpiła bezgotówkowo, zaś wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej nie zawierał wzmianki o otrzymaniu przez Zainteresowanego ewentualnej dopłaty w gotówce w wyniku opisanej transakcji. Wobec powyższego, stwierdzić należy, że środki wydatkowane na przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na własność oraz jego remont nie pochodziły ze środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu nabytego w drodze darowizny od rodziców.

Reasumując, stwierdzić należy, że stanowisko Zainteresowanego w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo, wyjaśnić należy, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Wskazać należy, że z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez Wnioskodawcę - jednego ze współwłaścicieli zbytego spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego ze współwłaścicieli, tj. żony Wnioskodawcy.

Żona Zainteresowanego, chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl