ILPB2/415-14/12/13-S/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-14/12/13-S/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 5 października 2012 r., sygn. akt I SA/Wr 940/12 oraz postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 stycznia 2013 r., sygn. akt II FSK 104/13 w przedmiocie umorzenia postępowania kasacyjnego - stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2011 r. (data wpływu 30 grudnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy o finansowanie stypendium naukowego dla wybitnego młodego naukowca, Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego ustanowił w dniu 30 listopada 2011 r. stypendium naukowe na rzecz naukowca - Wnioskodawcy - zatrudnionego w Instytucie (stypendium przyznano na podstawie oceny dotychczasowego wybitnego dorobku naukowego stypendysty).

Do zasad przyznawania stypendium, jego finansowania i rozliczania zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 615 oraz Dz. U. z 2011 r. Nr 84, poz. 455) oraz przepisy rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. Nr 179, poz. 1204).

Obsługę umowy zapewnia Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego poprzez przyznanie środków, przekazanie ich na rachunek Instytutu oraz kontrolę prawidłowego wykorzystania środków finansowych. Przekazywanie stypendium stypendyście następuje na podstawie odrębnej umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą (Instytutem) i stypendystą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stypendium naukowe dla wybitnego młodego naukowca, ustanowione na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych, jest zwolnione z podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców ustanowione na podstawie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców jest wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stypendium naukowe dla młodych wybitnych naukowców mieści się w zakresie przedmiotowym innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, a którym jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Przedmiotowe stypendium ma niewątpliwie walor stypendium naukowego, gdyż jego beneficjentami są wybitni młodzi naukowcy, to jest kategoria pracowników naukowych wyróżniająca się nie tylko swoim młodym wiekiem, ale przede wszystkim osiągnięciami naukowymi. Wprawdzie z treści punktu 39 art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są stypendia naukowe i stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez właściwego ministra po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, jednakże zasada racjonalnego ustawodawcy nakazuje przyjąć, że wolne od podatku dochodowego są także stypendia naukowe przyznawane młodym naukowcom na podstawie aktu prawa powszechnie obowiązującego rangi, jakim jest rozporządzenie Ministra Nauki Szkolnictwa Wyższego, tym bardziej, że spełniony został warunek zasięgnięcia opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego. Co więcej, zakres znaczeniowy pojęcia "określenie zasad" (rozporządzeniem) użytego w art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o finansowaniu nauki obejmuje i niejako konsumuje zakres znaczeniowy użytego w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pojęcia "zatwierdzenie zasad". Ma tu zatem - zdaniem Wnioskodawcy - miejsce samozatwierdzenie tych zasad. Istotnie, w przypadku wydania aktu prawnego, określającego zasady przyznawania stypendiów przez sam organ uprawniony do zatwierdzania tych zasad, mamy faktycznie do czynienia z autozatwierdzeniem, gdyż w jednym organie skupiły się kompetencje zarówno ukształtowania regulacji stypendialnej, jak i kontroli prawidłowości tej regulacji.

Rozumowanie to wzmacnia dodatkowo okoliczność, że w dacie uchwalenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jej regulacją zawartą w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęto zasadniczo wszelkie stypendia naukowe przyznawane na gruncie obowiązujących wówczas przepisów. Ustawa zaś z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki i wydane na jej podstawie rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców mają byt późniejszy. Przyjęcie odmiennego stanowiska w przedmiotowej sprawie prowadziłoby do swoistej dyskryminacji osób pobierających stypendia naukowe.

Wnioskodawca wskazuje, iż zajęte stanowisko znajduje również potwierdzenie w świetle rozstrzygnięć organów podatkowych dokonanych w podobnym stanie prawnym i faktycznym, powołując szereg interpretacji indywidualnych i wyroków WSA.

W dniu 30 marca 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną nr ILPB2/415-14/12-2/AJ stwierdzając, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2011 r. w zakresie zwolnienia przedmiotowego jest nieprawidłowe.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 24 kwietnia 2012 r. (data wpływu 25 kwietnia 2012 r.).

Odpowiedź na ww. wezwanie została udzielona pismem z dnia 21 maja 2012 r. znak ILPB2/415W-63/12-2/JWP.

W dniu 28 czerwca 2012 r. wpłynęła do tutejszego organu skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o jej uchylenie w całości.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu pismem z dnia 25 lipca 2012 r. nr ILPB2/4160-28/12-2/JWP, udzielił odpowiedzi na skargę, wnosząc o jej oddalenie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu, po rozpoznaniu sprawy, wydał wyrok w dniu 5 października 2012 r., sygn. akt I SA/Wr 940/12, w którym uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną i zasądził od Ministra Finansów na rzecz strony skarżącej kwotę 200 zł, tytułem zwrotu kosztów sądowych.

Pismem z dnia 27 listopada 2012 r. nr ILRP-007-299/12-2/MT od powyższego wyroku została złożona skarga kasacyjna, natomiast pismem z dnia 3 stycznia 2013 r. nr ILRP-007-8/13-1/MT cofnięto wniesioną skargę kasacyjną.

Na skutek powyższego Naczelny Sąd Administracyjny postanowieniem z dnia 31 stycznia 2013 r., sygn. akt II FSK 104/13 umorzył postępowanie kasacyjne.

Dnia 21 marca 2013 r. do tut. organu wpłynęło pismo Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 18 marca 2012 r. sygn. akt I SA/Wr 940/12 w sprawie doręczenia prawomocnego orzeczenia i zwrotu akt.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 5 października 2012 r. sygn. akt I SA/Wr 940/12 oraz postanowienie Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 31 stycznia 2013 r., sygn. akt II FSK 104/13, umarzające postępowanie kasacyjne-stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Jak słusznie wskazał WSA w wyroku zwolnieniem podatkowym na podstawie ww. przepisu objęte zostały zatem następujące stypendia:

1.

otrzymane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki,

2.

doktoranckie otrzymane na podstawie przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym,

3.

inne naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Nauki i Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Zgodzić się należy z Sądem, iż o ile zwolnienie z opodatkowania stypendiów wymienionych z pkt 1 i 2 związane jest ze wskazanymi uregulowaniami zawartymi w powszechnie obowiązujących przepisach prawa, o tyle inne stypendia naukowe lub za wynik w nauce (pkt 3) zostały objęte zwolnieniem podatkowym także wówczas gdy organy władzy wykonawczej odpowiedzialne za oświatę i szkolnictwo wyższe zatwierdziły zasady przyznawania tych stypendiów.

Z tych względów uznać należy, że otrzymywane przez Wnioskodawcę stypendium jest stypendium naukowym spełniającym warunki zwolnienia podatkowego przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Charakter świadczenia - stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców wynika bowiem wprost z przepisów art. 5 pkt 11 i art. 28 ust. 2 ustawy o zasadach finansowania nauki,a tryb przyznawania tego stypendium został określony w rozporządzeniu Ministra Naukii Szkolnictwa Wyższego z 9 września 2010 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania nagród za wybitne osiągnięcia naukowe lub naukowo-techniczne oraz stypendiów dla wybitnych młodych naukowców.

Zasady przyznawania stypendiów naukowych dla wybitnych młodych naukowców zostały zatem nie tylko zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, ale przez niego określonew powszechnie obowiązującym akcie prawnym.

Spełniony został także, wskazany w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych warunek zasięgnięcia przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego opinii przed wydaniem rozporządzenia.

Jeśli zatem - jak wskazał Sąd - zwolnieniem podatkowym z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawyo podatku dochodowym od osób fizycznych objęte są stypendia naukowe, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, po uzyskaniu stosownej opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, to warunek ten należy uznać za spełniony także wówczas, gdy zasady przyznawania stypendiów naukowych zostały uregulowane przez samego Ministra w wydanym przez niego rozporządzeniu po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego w trybie art. 45 ust. 2 pkt 4 ustawy - Prawoo szkolnictwie wyższym.

Zatem, mając na uwadze wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 5 października 2012 r., sygn. akt I SA/Wr 940/12, stwierdzić należy, iż uzyskiwane przez Wnioskodawcę stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl