ILPB2/415-1328/10-4/MK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 marca 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1328/10-4/MK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 26 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości oraz w zakresie konsekwencji podatkowych z tytułu wywłaszczenia nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości oraz w zakresie konsekwencji podatkowych z tytułu wywłaszczenia nieruchomości, a także podatku od spadków i darowizn w zakresie obowiązku podatkowego.

Z uwagi na fakt, że przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 i § 4 oraz 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 14 lutego 2011 r., nr ILPB2/415 -1328/10-2/MK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 14 lutego 2011 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 16 lutego 2011 r.), zaś w dniu 24 lutego 2011 r. (data nadania: 21 lutego 2011 r.) do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na podstawie umowy darowizny z dnia 15 listopada 2006 r. Wnioskodawca otrzymał od swoich rodziców nieruchomości gruntowe o łącznej powierzchni 3,7774 ha, tj. działkę nr (...), (...), (...), (...)- (...) i działkę nr (...) (...)- (...). W związku z nabyciem ww. majątku Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Następnie zgodnie z decyzją podziałową z dnia 19 czerwca 2009 r. działka nr (...) (...)- (...) została podzielona na mniejsze działki, tj. (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...)- (...). Działki nr (...) i (...) (...)- (...) o powierzchni 0,1104 ha, zgodnie z ww. decyzją zostały wywłaszczone i przeszły (16 lipca 2009 r. - data uprawomocnienia się decyzji) na własność gminy, ponieważ według obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego są przeznaczone pod drogi na cele publiczne. Jak Wnioskodawca wyjaśnia wywłaszczenie ww. działek nastąpiło zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami. Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że nie otrzymał jeszcze odszkodowania z tytułu wywłaszczenia, a gmina jako właściciel wywłaszczonych działek została wpisana do księgi wieczystej 21 lipca 2010 r. Ponadto, w dniu 28 października 2010 r. Wnioskodawca sprzedał nieruchomość w postaci działki nr (...) (...)- (...) o powierzchni 0,1090 ha. Jak informuje sprzedaż ww. nieruchomości nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej, ponieważ żadnej takiej działalności nie prowadzi, a uzyskane ze sprzedaży środki pieniężne przeznaczył na budowę domu jednorodzinnego wraz z przynależną mu infrastrukturą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy jeżeli od momentu darowizny do momentu sprzedaży i wywłaszczenia części otrzymanej nieruchomości nie upłynęło 5 lat Wnioskodawca jest zobowiązany do opłaty podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn.

2.

Czy jeżeli Wnioskodawca jest zobowiązany do opłaty podatku z tytułu sprzedaży i wywłaszczenia, to czy zostanie On zwolniony z podatku jeśli wykaże, że uzyskane w ten sposób pieniądze przeznaczył na cele mieszkaniowe - budowa domu jednorodzinnego.

Tutejszy Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych oraz pytanie nr 2. Natomiast w przedmiocie odpowiedzi na pytania nr 1 w zakresie podatku od spadków i darowizn w dniu 4 marca 2011 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB2/436-48/11-4/MK.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 132 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - pięcioletni okres, w Jego sytuacji, Go nie obowiązuje, co oznacza, że już następnego dnia po otrzymaniu darowizny nieruchomość mógł sprzedać. Wszystko, jak wskazuje, z powodu otrzymania darowizny w 2006 r. i obowiązujących wówczas przepisów. Wnioskodawca twierdzi, że również z punktu widzenia darowizny (podatku od spadków i darowizn) w Jego sprawie nie jest zobowiązany do jakichkolwiek opłat.

W związku z powyższym - w opinii Wnioskodawcy - nie obowiązują Go opłaty z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podatku od spadków i darowizn.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2a. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości (sprzedaży i wywłaszczenia) określonej w powyższym przepisie decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ma moment ich nabycia, bowiem zasady opodatkowania tych przychodów (dochodów) ulegały zmianom.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 15 listopada 2006 r. Wnioskodawca nabył w darowiźnie od rodziców nieruchomość o łącznej powierzchni 3,7774 ha. W 2009 r. przedmiotowa nieruchomość została podzielona i część z niej w postaci działek gruntu nr (...) i (...) (...)- (...) została wywłaszczona na podstawie art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami i przeszła na własność gminy. Dodatkowo w październiku 2010 r. Wnioskodawca sprzedał działkę nr (...) (...)- (...).

Mając na uwadze powyższe w analizowanej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006 r. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588 z późn. zm.), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ww. ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Na podstawie art. 28 ust. 2 ww. ustawy, podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

W ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych przewidziano również sytuacje, w których enumeratywnie wskazane przysporzenia majątkowe wolne są od tego podatku.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 29 analizowanej ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.

Z kolei na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, w całości - jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny.

Analiza pierwszego z zacytowanych przepisów (art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy) prowadzi do wniosku, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:

1.

nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,

2.

cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.

Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Zasady dotyczące ograniczenia lub pozbawienia praw do nieruchomości oraz związanych z tym odszkodowań, reguluje ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 98 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami, działki gruntu wydzielone pod drogi publiczne: gminne, powiatowe, wojewódzkie, krajowe - z nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek właściciela, przechodzą, z mocy prawa, odpowiednio na własność gminy, powiatu, województwa lub Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis ten stosuje się także do nieruchomości, której podział został dokonany na wniosek użytkownika wieczystego, z tym że prawo użytkowania wieczystego działek gruntu wydzielonych pod drogi publiczne wygasa z dniem, w którym decyzja zatwierdzająca podział stała się ostateczna albo orzeczenie o podziale prawomocne. Przepis stosuje się odpowiednio przy wydzielaniu działek gruntu pod poszerzenie istniejących dróg publicznych.

Natomiast w myśl ust. 3 art. 98 za działki gruntu, o których mowa w ust. 1, przysługuje odszkodowanie w wysokości uzgodnionej między właścicielem lub użytkownikiem wieczystym a właściwym organem. Przepis art. 131 stosuje się odpowiednio. Jeżeli do takiego uzgodnienia nie dojdzie, na wniosek właściciela lub użytkownika wieczystego odszkodowanie ustala się i wypłaca według zasad i trybu obowiązujących przy wywłaszczaniu nieruchomości.

Mając na uwadze powyższe uregulowania prawne oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny uznać należy, iż wypłata przedmiotowego odszkodowania za przejęte działki nr (...) i (...) (...)- (...) zostanie dokonana stosownie do uregulowań prawnych zawartych w ustawie o gospodarce nieruchomościami. Powyższe oznacza więc, że przychód jaki Wnioskodawca uzyska w związku z jego otrzymaniem będzie zwolniony od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 tej ustawy.

Natomiast przychód ze sprzedaży nieruchomości w postaci działki nr (...) (...)- (...) powstałej w następstwie podziału nieruchomości nabytej w drodze darowizny w 2006 r., również jest zwolniony od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Tym samym odpowiedź na pytanie nr 2 jest bezprzedmiotowa.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl