ILPB2/415-131/09-4/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-131/09-4/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2009 r. (data wpływu 9 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 3 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443-148/09-2/GZ, ILPB1/415-197/09-2/AA i ILPB2/415-131/09-2/WM, na podstawie art. 169 § 1 ww. ustawy, wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 7 kwietnia 2009 r., a zatem wyznaczony termin upłynął z dniem 14 kwietnia 2009 r. Dnia 7 kwietnia 2009 r. Wnioskodawca dokonał wpłaty brakującej kwoty w wysokości 10 zł, jednak nie uzupełnił innych braków formalnych wniosku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Z dniem 31 grudnia 2008 r. Wnioskodawca zakończył działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zgodnie z zaświadczeniem o działalności gospodarczej, Wnioskodawca zajmował się w latach 2007-2008 budową i remontem budynków z przeznaczeniem na mieszkania. Łącznie Wnioskodawca wyremontował 2 obiekty. W 2008 r. Wnioskodawca kupił rozpoczętą budowę domu wielorodzinnego z przeznaczeniem na budowę mieszkań w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i do dnia 31 grudnia 2008 r. zakończył prace na obiekcie. Nie sprzedał jednak żadnego z mieszkań i nie uzyskał też stosownych odbiorów. Na dzień 31 grudnia 2008 r. Wnioskodawca sporządził remanent likwidacyjny, w którym wykazał mieszkania traktując je jako towar.

Wycenę mieszkań Wnioskodawca sporządził zgodnie z kosztem wytworzenia (wybudowania 1 m2) i opodatkował podatkiem VAT, który to ujął w rozliczeniu VAT-7 za m-c grudzień 2008, dołączając inwentaryzację do deklaracji i inwentaryzację powykonawczą poszczególnych mieszkań. Rozliczając podatek dochodowy Wnioskodawca ma zamiar ująć tę wartość remanentu likwidacyjnego w rozliczeniu za 2008 r. oraz wyliczyć wg wskaźnika dochodu z ostatnich trzech miesięcy i opodatkować podatkiem dochodowym 10% remanent likwidacyjny.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jak należałoby naliczyć podatki w momencie likwidacji działalności gospodarczej.

2.

Jak należy potraktować sprzedaż mieszkań w podatku dochodowym i VAT w przyszłości, gdy dojdzie do transakcji, gdyż Wnioskodawca będzie je sprzedawał jako osoba fizyczna nie prowadząca już działalności gospodarczej.

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie drugie w zakresie zdarzenia przyszłego dotyczącego podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie podatku od towarów i usług w dniu 29 kwietnia 2009 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-148/09-4/GZ.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż w zakresie podatku od towarów i usług zagadnienia dotyczącego likwidacji działalności oraz podatku dochodowego od osób fizycznych odnośnie opodatkowania dochodu z remanentu likwidacyjnego zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie z dnia 29 kwietnia 2009 r. nr ILPP2/443-148/09-5/GZ i ILPB1/415-197/09-4/AA.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania drugiego dotyczącego opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży nieruchomości - transakcje nie będą podlegać podatkowi dochodowemu, gdyż podatek ten z tytułu sprzedaży ww. mieszkań już raz był zapłacony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisami art. 24 ust. 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w razie zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o likwidacji działalności gospodarczej, dochód ustala się przy zastosowaniu do wartości ustalonej według cen zakupu pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, nie będących środkami trwałymi - takiego wskaźnika procentowego, jaki wynika z udziału dochodu w przychodach w okresie ostatnich trzech miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym nastąpiła likwidacja działalności, a jeżeli w tym okresie dochód nie wystąpił - w roku podatkowym poprzedzającym rok, w którym nastąpiła likwidacja.

Dochodu z remanentu likwidacyjnego nie łączy się z dochodami z innych źródeł. Podlega on bowiem opodatkowaniu zryczałtowanemu w wysokości 10%. Podatek jest płatny w terminie płatności zaliczki za ostatni miesiąc prowadzenia działalności, a w przypadku podatników, którzy wybrali kwartalny sposób wpłacania zaliczek - w terminie płatności zaliczki za ostatni kwartał prowadzenia działalności. W tym przypadku podatnik jest obowiązany w terminie płatności tego podatku złożyć w urzędzie skarbowym spis pozostałych na dzień likwidacji towarów handlowych, materiałów (surowców) podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, wyrobów gotowych, braków i odpadków oraz rzeczowych składników majątku związanego z wykonywaną działalnością, w tym także dzieł sztuki, (...), wycenionych według cen zakupu, jeżeli wydatki na ich nabycie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Z analizy przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca z dniem 31 grudnia 2008 r. zakończył działalność gospodarczą, której zakres obejmował budowę i remont budynków mieszkalnych. W momencie likwidacji działalności Zainteresowany sporządził remanent likwidacyjny, w którym wykazał mieszkania (posiadane na stanie) jako towar. Rozliczając podatek dochodowy Wnioskodawca ma zamiar ująć wartość remanentu likwidacyjnego w rozliczeniu za 2008 r. oraz wyliczyć wg wskaźnika dochodu ostatnich trzech miesięcy i opodatkować podatkiem dochodowym 10% remanent likwidacyjny.

Mając na względzie opisany stan faktyczny oraz przytoczone przepisy prawne w tym zakresie, stwierdzić należy, że dochód uzyskany ze sprzedaży lokali mieszanych, które sklasyfikowane zostały przez Wnioskodawcę jako towar, a tym samym w momencie likwidacji działalności zostały objęte spisem z natury i są opodatkowanie 10% podatkiem dochodowym - nie podlega w wyniku dalszej transakcji ponownemu opodatkowaniu.

Towar handlowy jest co do zasady opodatkowany w chwili likwidacji źródła przychodów jakim jest działalność gospodarcza i niezależnie od momentu, w którym nastąpi późniejsze zbycie nie powstanie obowiązek zapłaty podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl