ILPB2/415-129/11-2/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-129/11-2/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011 r. (data wpływu 1 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia zasad opodatkowania umorzenia certyfikatów inwestycyjnych wskutek likwidacji funduszu inwestycyjnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie określenia zasad opodatkowania umorzenia certyfikatów inwestycyjnych wskutek likwidacji funduszu inwestycyjnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

XX spółka z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowo-akcyjna (zwana dalej: XX) jest jedynym uczestnikiem Funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego wpisanego do rejestru funduszy inwestycyjnych prowadzonego przez sąd okręgowy (zwany dalej: YY).

Obejmując certyfikaty inwestycyjne YY, XX dokonała wpłaty w papierach wartościowych, tj. akcjach ZZ (zwana dalej: ZZ). Akcje ZZ, które zostały wniesione do YY przez XX zostały uprzednio wniesione przez Wnioskodawcę do XX w formie wkładu niepieniężnego. Wnioskodawca uzyskał więc akcje w XX w zamian za akcje ZZ. W wyniku transakcji XX w aktywach tej spółki pojawiły się akcje ZZ, które następnie wniesiono do YY i w tym momencie w aktywach XX pojawiły się certyfikaty inwestycyjne YY.

Mając na uwadze fakt, iż XX jako spółka osobowa jest transparentna podatkowo, tj. opodatkowanie podatkiem dochodowym dokonywane jest na poziomie wspólnika (akcjonajusza i komplementariusza) a nie na poziomie spółki, Wnioskodawca (będący akcjonariuszem XX) uzyskał interpretację indywidualną numer lLPB2/415-156/08-3/PW z dnia 26 maja 2008 r. w zakresie określania kosztów uzyskania przychodów przy zbyciu przez XX akcji wniesionych do tej spółki w formie wkładu niepieniężnego. Zdaniem Ministra Finansów przy odpłatnym zbyciu przez XX akcji, które uprzednio zostały wniesione do tej spółki w formie wkładu niepieniężnego koszt uzyskania przychodu winien być ustalony w wysokości: wartości nominalnej akcji wydanych przez XX za wniesione akcje. Wartość ta odpowiadać będzie wycenie wkładu niepieniężnego dokonanej przez wspólnika (akcjonariusza) w momencie wnoszenia akcji do spółki komandytowo-akcyjnej (XX), nie wyższej od wartości rynkowej z dnia wniesienia.

Oznacza to, że wartość akcji ZZ wniesiona do XX została ustalona dla celów podatkowych w wartości wynikającej z wyceny na potrzeby wniesienia wkładu niepieniężnego. Wnoszone (wpłacane w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych) akcje w zamian za certyfikaty inwestycyjne zostały bowiem wycenione na moment przeprowadzenia transakcji.

Dokonując wniesienia akcji ZZ do YY w trybie art. 7 ust. 2 w związku z art. 28 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych (zwana dalej "uofi") transakcja ta podlegała opodatkowaniu zgodnie z interpretacją indywidualną numer ILPB2/415-156/08-2/PW z dnia 26 maja 2008 r. uzyskaną przez Wnioskodawcę. Oznacza to, że przychodem z tej transakcji była wartość otrzymanych certyfikatów, a kosztem jego uzyskania wartość akcji ZZ ustalona na podstawie opisanej powyżej interpretacji indywidualnej numer ILPB2/415-156/08-3/PW z dnia 26 maja 2008 r.. Wartość nabytych certyfikatów inwestycyjnych została wykazana w aktywach XX, ich wartość podatkowa odpowiadała wartości akcji ZZ wpłaconych na objęcie certyfikatów.

W 2011 r. XX zamierza dokonać przekształcenia certyfikatów inwestycyjnych YY z niepublicznych w publiczne (notowane na GPW), pozostając nadal ich właścicielem, przynajmniej w części. Trwanie YY zakończy postępowanie likwidacyjne polegające na zbyciu jego aktywów, ściągnięciu należności, zaspokojeniu wierzycieli funduszu i umorzeniu certyfikatów inwestycyjnych przez wypłatę uzyskanych środków pieniężnych uczestnikom funduszu, a w tym XX. XX uzyska więc w wyniku przeprowadzonej likwidacji YY kwotę odpowiadającą iloczynowi liczby posiadanych certyfikatów i końcowej wycenie posiadanych certyfikatów inwestycyjnych.

Likwidacja YY dokonywana będzie zgodnie z regulacjami zawartymi w Dziale Xl ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych. Likwidator w toku dokonywanej likwidacji YY będzie też płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych. Istotnym jest bowiem, że XX jest spółką osobową (transparentną podatkowo) i w konsekwencji tego faktu podatnikami z tytułu umorzenia certyfikatów inwestycyjnych wskutek likwidacji funduszu będą wspólnicy - osoby fizyczne (komplementariusze i akcjonariusze), a w tym Wnioskodawca - akcjonariusz.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku likwidacji funduszu Inwestycyjnego Zamkniętego YY dochód z tej transakcji płatnik (likwidator funduszu inwestycyjnego) winien ustalić dla wspólników będących osobami fizycznymi, w opisanym powyżej stanie faktycznym, jako różnicę pomiędzy kwotą wypłacaną w wyniku umorzenia certyfikatów inwestycyjnych wskutek likwidacji YY, a kosztem uzyskania tego przychodu w wysokości wydatku na nabycie umarzanych certyfikatów inwestycyjnych YY, tj. w kwocie określonej w wartości akcji ZZ wnoszonych (wpłacanych w rozumieniu uofi) przez XX do YY w zamian za objęcie certyfikatów inwestycyjnych YY.

Zdaniem Wnioskodawcy, ustalając dochód z umorzenia certyfikatów inwestycyjnych YY, będących w posiadaniu XX, płatnik (likwidator) winien ustalić go dla wspólników XX będących osobami fizycznymi w wysokości różnicy pomiędzy kwotą wypłacaną inwestorowi (XX) w wyniku umorzenia certyfikatów inwestycyjnych wskutek likwidacji YY, a kosztem uzyskania tego przychodu w wysokości wydatku na nabycie umarzanych certyfikatów inwestycyjnych YY, tj. w kwocie określonej w wartości akcji ZZ wnoszonych (wpłacanych w rozumieniu uofi) przez XX do YY w zamian za objęcie certyfikatów inwestycyjnych YY.

Podatnikami w opisanej w stanie faktycznym sytuacji będą bowiem wspólnicy XX, jako że podmiot ten jako spółka osobowa (spółka komandytowo akcyjna) nie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych - spółka ta jest transparentna podatkowo.

Zgodnie z przepisami uofi likwidacja funduszu inwestycyjnego zamkniętego polega na zbyciu jego aktywów, ściągnięciu należności funduszu, zaspokojeniu wierzycieli funduszu i umorzeniu certyfikatów inwestycyjnych przez wypłatę uczestnikom uzyskanych środków pieniężnych. Z art. 249 uofi wynika, że w toku likwidacji funduszu nie odkupuje on od uczestników będących w ich posiadaniu certyfikatów inwestycyjnych, lecz dokonuje ich umorzenia z mocy prawa. Istotnym jest bowiem wskazanie, że zgodnie z art. 246 ust. 3 uofi z dniem rozpoczęcia likwidacji fundusz nie może wykupywać certyfikatów inwestycyjnych.

Mając więc na względzie regulacje uofi, tj. umarzanie z mocy prawa w toku likwidacji funduszu inwestycyjnego certyfikatów inwestycyjnych, dochód z likwidacji funduszu inwestycyjnego podlega opodatkowaniu na mocy art. 30a ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (zwana dalej "u.p.d.o.f."), jako tzw. dochód z udziału w funduszach kapitałowych (inwestycyjnych).

Dochód z likwidacji funduszu inwestycyjnego zamkniętego, tj. dochód z umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w wyniku likwidacji funduszu, nie może być kwalifikowany jako dochód z odpłatnego zbycia papierów wartościowych określony w art. 30b ust. 1 u.p.d.o.f., gdyż w toku likwidacji funduszu nie dochodzi do odpłatnego zbycia certyfikatów inwestycyjnych lecz do ich umorzenia - czynność zbycia certyfikatów w trakcie likwidacji funduszu jest prawnie niedopuszczalna.

Dochód z likwidacji funduszu inwestycyjnego zamkniętego, tj. dochód z umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w wyniku likwidacji funduszu nie może być również kwalifikowany jako dochód z likwidacji osoby prawnej (osobą taką jest fundusz) w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) w związku z art. 24 ust. 5 pkt 3 u.p.d.o.f., albowiem na mocy art. 17 ust. 1 pkt 4 lit. c) u.p.d.o.f. podstawą uzyskania tego typu przychodu w rozumieniu tej regulacji winien być majątek likwidowanej spółki, a fundusz inwestycyjny nie jest spółką.

Mając na względzie fakt, iż dochód z likwidacji YY opodatkowany będzie na podstawie art. 30a ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.f. to przychód z umorzenia certyfikatów winien, zgodnie z interpretacją a contrario art. 30a ust. 6 u.p.d.o.f. w związku z art. 23 ust. 1 pkt 38 u.p.d.o.f., być pomniejszony o koszty jego uzyskania. Koszty te winny zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 38 u.p.d.o.f. zostać ustalone w momencie umorzenia certyfikatów inwestycyjnych w wysokości wydatków na nabycie certyfikatów inwestycyjnych.

Dokonując objęcia certyfikatów inwestycyjnych XX dokonał wpłaty w papierach wartościowych w rozumieniu art. 7 ust. 2 w związku z art. 28 uofi. Transakcja ta podlegała opodatkowaniu zgodnie z interpretacją indywidualną numer lLPB2/415-156/08-2/PW z dnia 26 maja 2008 r. uzyskaną przez Wnioskodawcę (wspólnika - akcjonariusza XX). Oznacza to, że przychodem z tej transakcji była wartość otrzymanych certyfikatów a kosztem jego uzyskania wartość akcji ZZ ustalona na podstawie opisanej powyżej interpretacji indywidualnej numer ILPB2/415-156/08-3/PW z dnia 26 maja 2008 r.. Z tego też względu XX, a faktycznie jego wspólnicy (komplementariusz i akcjonariusz) poniósł wydatek na nabycie certyfikatów inwestycyjnych w wysokości wartości akcji, w zamian za które dokonywali objęcia certyfikatów inwestycyjnych YY. XX dokonał bowiem wpłaty na certyfikaty inwestycyjne YY a wartość nabytych certyfikatów inwestycyjnych powiększyła aktywa XX. Wnoszone (wpłacane w rozumieniu uofi) akcje w zamian za certyfikaty inwestycyjne zostały wycenione na moment transakcji. W toku likwidacji funduszu inwestycyjnego YY płatnik dokonując ustalenia dochodu z umorzenia certyfikatów inwestycyjnych po otrzymaniu od XX (ewentualnie akcjonariuszy lub komplementariuszy - wspólników) informacji o koszcie uzyskania przychodu dotyczącym umorzenia certyfikatów winien tą wartość uwzględnić. Wartość tą należy ustalić w wysokości wydatku na nabycie certyfikatów inwestycyjnych, tj. w wysokości wpłaty do funduszu inwestycyjnego na objęcie certyfikatów inwestycyjnych w rozumieniu regulacji art. 7 i art. 28 uofi, tj. w kwocie odpowiadającej wartości akcji ZZ wnoszonych do funduszu inwestycyjnego YY w zamian za obejmowane certyfikaty inwestycyjne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl