ILPB2/415-1252/10-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1252/10-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego oraz dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie możliwości otrzymania zwrotu nadpłaconych podatków.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 oraz art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 26 stycznia 2011 r. nr ILPB2/415-1252/10-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowaną do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowaną, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 26 stycznia 2011 r. (skutecznie doręczono dnia 28 stycznia 2011 r.).

W dniu 31 stycznia 2011 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynęła kwota w wysokości 120 zł w tym samym dniu Zainteresowana uzupełniła pozostałe braki formalne (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - 29 stycznia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W latach 1991 - 2007 Wnioskodawczyni mieszkała i pracowała w Wielkiej Brytanii.

W kwietniu 2007 r. Zainteresowana uzyskała brytyjskie uprawnienia emerytalne i z końcem sierpnia tego roku powróciła na stałe do Polski. Od dnia 1 września 2007 r. Wnioskodawczyni podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Zgodnie z ustawą o podatkach, co miesiąc Zainteresowana regularnie wpłaca zaliczkę na podatek od trzech świadczeń emerytalnych wypłacanych z Wielkiej Brytanii. Są to następujące trzy świadczenia:

I.

Emerytura wypłacana przez brytyjski odpowiednik polskiego ZUS.

II.

Emerytura wypłacana z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego przez byłego pracodawcę Wnioskodawczyni. Po przystąpieniu do programu pracodawca potrącał miesięcznie 7% pensji. Wypłaty tego świadczenia dokonuje bezpośrednio były pracodawca Zainteresowanej.

III.

Ubezpieczenie emerytalne, wypłacane przez firmę P. Na ten cel Wnioskodawczyni płaciła dobrowolne składki, również potrącane przez Jej brytyjski zakład pracy. Wypłaty tego świadczenia dokonuje firma P.

Po powrocie do Polski poinformowano Zainteresowaną, że wszystkie ww. zagraniczne emerytury podlegają opodatkowaniu i zgodnie z tą informacją Wnioskodawczyni regularnie odprowadza zaliczki na podatek od wszystkich brytyjskich emerytur.

Wnioskodawczyni zwróciła uwagę na artykuły prasowe mówiące o tym, że świadczenia emerytalne pochodzące z planu emerytalnego będącego pracowniczym programem emerytalnym, podlegają zwolnieniu podatkowemu przewidzianemu w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) Ustawy o PIT.

Izby Skarbowe do tej pory stosowały podmiotowe zwolnienia wyłącznie do polskich programów emerytalnych, co stoi w sprzeczności z Dyrektywą 2003/41/WE Parlamentu Unii Europejskiej. Emeryci z krajów Unii Europejskiej występowali do Izb Skarbowych i Sądów Administracyjnych w sprawach zrównania praw do zwolnień podatkowych emerytur pochodzących z Unijnych pracowniczych funduszy emerytalnych z polskimi zwolnieniami dla emerytur z tego typu funduszy.

Na potwierdzenie swojego stanowiska Zainteresowana powołuje się na:

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, sygn. III SA/Wa 1961/07,

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, sygn. akt III SA/Wa 1826/09,

* wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, sygn. akt I SA/Po 762/09.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu potwierdza, że zwolnienie z PIT przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) dotyczy nie tylko wypłat z pracowniczych programów emerytalnych utworzonych zgodnie z polskimi przepisami, ale również z pracowniczych programów emerytalnym utworzonych i prowadzonych w innym państwie członkowskim Unii Europejskiej.

Zainteresowana wskazała również, iż ubezpieczenie na życie wypłacane przez P. jest regulowane przez te same brytyjskie przepisy, które regulują emerytury z pracowniczego programu emerytalnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy emerytura z firmy X-Y będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) i ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tak długo, jak długo Wnioskodawczyni będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

2.

Czy emerytura wypłacana z tytułu ubezpieczenia w firmie P. będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. c) i ust. 33 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tak długo, jak długo Wnioskodawczyni będzie podlegać nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

3.

Czy zgodnie z Ordynacją podatkową Zainteresowana może otrzymać zwrot nadpłaty podatków zapłaconych w Polsce w okresie od dnia 1 września 2007 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. z tytułu otrzymywania emerytury od byłego brytyjskiego pracodawcy firmy X-Y.

4.

Czy Zainteresowana może otrzymać zwrot nadpłaty podatków zapłaconych w Polsce w okresie od dnia 1 września 2007 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. z tytułu otrzymywania emerytury od firmy ubezpieczeniowej P.

Tut. Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytania nr 1 i nr 2 dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do pytań nr 3 i nr 4 dotyczącego Ordynacji podatkowej w dniu

11 lutego 2011 r. została wydana interpretacja indywidualna nr ILPB2/415-1252/10-5/AJ.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do pytania nr 1, nowelizacja przepisów prawa podatkowego obowiązująca od 1 stycznia 2011 r. (ogłoszona w Dzienniku Ustaw Nr 226, poz. 1478 - w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) i ust. 33) określa, że emerytura otrzymywana ze środków pracowniczego programu emerytalnego, utworzonego i działającego w Wielkiej Brytanii w oparciu o przepisy właściwe temu państwu, będzie korzystała ze zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) i ust. 33) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast w odniesieniu do pytania nr 2, Zainteresowana uważa, że nowelizacja przepisów prawa podatkowego obowiązująca od 1 stycznia 2011 r. (ogłoszona w Dzienniku Ustaw Nr 226, poz. 1478 w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. c) i ust. 33) określa, że wypłaty środków zgromadzonych w formie ubezpieczenia na życie podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a wyżej powołanej ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

1.

posiada na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub

2.

przebywa na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

W świetle art. 4a wyżej cytowanej ustawy przepis art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni w latach 1991-2007 mieszkała i pracowała w Wielkiej Brytanii. w kwietniu 2007 r. Zainteresowana uzyskała brytyjskie uprawnienia emerytalne i z końcem sierpnia tego roku powróciła do Polski. Od 1 września 2007 r. Wnioskodawczyni podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Zainteresowana otrzymuje następujące świadczenia emerytalne, wypłacane z Wielkiej Brytanii:

1.

Emeryturę wypłacaną przez brytyjski odpowiednik polskiego ZUS.

2.

Emeryturę wypłacaną z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego przez byłego pracodawcę Wnioskodawczyni, firmę X-Y. Wypłaty tego świadczenia dokonuje bezpośrednio były pracodawca Zainteresowanej.

3.

Ubezpieczenie emerytalne, wypłacane przez firmę P. Na ten cel Wnioskodawczyni płaciła dobrowolne składki, również potrącane przez Jej brytyjski zakład pracy. Wypłaty tego świadczenia dokonuje firma P.

Stosownie do art. 17 ust. 1 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Zjednoczonym Królestwem Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i zysków majątkowych (Dz. U. z 2006 r. Nr 250, poz. 1840), z zastrzeżeniem postanowień artykułu 18 ustęp 2 - emerytury, renty i inne podobne wynagrodzenia wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (w Polsce), podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie (w Polsce).

Artykuł 18 ust. 2 Konwencji stanowi zaś, że:

a.

Jakakolwiek emerytura wypłacana lub pochodząca z funduszy utworzonych przez Umawiające się Państwo, lub jego jednostkę terytorialną albo organ lokalny, osobie fizycznej z tytułu świadczenia usług na rzecz tego Państwa lub jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego, podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie

b.

Bez względu na postanowienia punktu a) niniejszego ustępu, taka emerytura podlega opodatkowaniu tylko w drugim Umawiającym się Państwie, jeśli osoba ma miejsce zamieszkania w tym Państwie i jest obywatelem tego Państwa.

Zauważyć trzeba, że art. 18 ust. 2 ww. Konwencji dotyczy emerytur wypłacanych z tytułu uprzednio wykonywanej pracy, jednakże nie każdej emerytury, a wyłącznie związanej z usługami na rzecz wypłacającego je państwa, jego jednostki terytorialnej lub organu lokalnego. Nadmienić należy, iż wspomniane przepisy dotyczą osób piastujących funkcje publiczne w ramach administracji publicznej (tj. państwowej czy samorządowej). w znaczeniu potocznym tego terminu - bowiem przepisy podatkowe nie definiują pojęcia "funkcji publicznych" - funkcjonariuszem publicznym jest osoba będąca pracownikiem administracji publicznej, nie pełniąca funkcji wyłącznie usługowych (np. sędzia), a także osoba korzystająca z ochrony prawnej z mocy przepisu szczególnego (np. poseł, senator, radny).

Z uwagi na to, że Wnioskodawczyni nie wskazała, że pobierana emerytura posiada charakter emerytury za funkcje publiczne, wyłączenie z art. 18 ust. 2 Jej nie dotyczy.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że otrzymywana przez Wnioskodawczynię emerytura wypłacana z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego przez byłego pracodawcę Wnioskodawczyni, firmę X-Y, jak i ubezpieczenie emerytalne, wypłacane przez firmę p będą podlegały opodatkowaniu tylko w Polsce.

Zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) i lit. c) wolne od podatku dochodowego są wypłaty:

* środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym dokonane na rzecz uczestnika lub osób uprawnionych do tych środków po śmierci uczestnika,

* środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym lub w innej formie grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla pracowników - do pracowniczego programu emerytalnego, zgodnie z przepisami o pracowniczych programach emerytalnych

- z zastrzeżeniem ust. 33;

Ust. 33 stanowi, iż przez pracownicze programy emerytalne rozumie się pracownicze programy emerytalne utworzone i działające w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w państwach członkowskich Unii Europejskiej lub w innych państwach należących do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej.

Przedstawiając opis zdarzenia przyszłego Wnioskodawczyni wskazała, że emerytura wypłacana z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego przez byłego pracodawcę Wnioskodawczyni, firmę X-Y, wypłacana jest z pracowniczego programu emerytalnego prowadzonego przez byłego pracodawcę Zainteresowanej.

Zainteresowana wskazała również, że ubezpieczenie emerytalne wypłacane przez firmę p jest regulowane przez te same brytyjskie przepisy, które regulują emerytury z pracowniczego programu emerytalnego.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz obowiązujące przepisy prawa, należy stwierdzić, że jeżeli świadczenia emerytalne otrzymywane przez Wnioskodawczynię są wypłacane ze środków zgromadzonych w pracowniczym programie emerytalnym prowadzonym, utworzonym i działającym w oparciu o przepisy dotyczące pracowniczych programów emerytalnych obowiązujące w Wielkiej Brytanii lub jeśli stanowią one wypłatę środków zgromadzonych w grupowej formie ubezpieczenia na życie związanej z funduszem inwestycyjnym lub w innej formie grupowego gromadzenia środków na cele emerytalne dla pracowników - do pracowniczego programu emerytalnego, zgodnie z przepisami o pracowniczych programach emerytalnych, obowiązującymi w Wielkiej Brytanii - to świadczenia te będą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 58 lit. b) lub c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie należy wskazać, iż powołane w treści wniosku orzeczenia sądów administracyjnych nie mogą wpłynąć na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii. Nie negując tych orzeczeń, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy stwierdzić, iż zdaniem organu podatkowego tezy badanych rozstrzygnięć nie mają zastosowania w przedmiotowym postępowaniu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl