ILPB2/415-1223/10-4/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 31 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1223/10-4/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2010 r. (data wpływu 29 października 2010 r.), uzupełnionym pismem (data wpływu 25 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości - jest:

* prawidłowe - w odniesieniu do wskazania przepisów mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do możliwości skorzystania z ulgi.

UZASADNIENIE

W dniu 29 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych zbycia nieruchomości.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 17 stycznia 2011 r. nr ILPB2/415-1223/10-2/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia - w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania - braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 17 stycznia 2011 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 19 stycznia 2011 r.), zaś w dniu 25 stycznia 2011 r. do tut. Biura KIP wpłynęło pismo Wnioskodawcy stanowiące uzupełnienie ww. wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 17 sierpnia 2007 r. Wnioskodawca wraz z małżonką nabył w drodze umowy przeniesienia prawa własności 1/2 części udziału w nieruchomości stanowiącej działkę. Sprzedającemu wypłacono kwotę 33 000,00 zł tytułem ceny ww. sprzedaży.

Dnia 12 lipca 2010 r. małżonkowie w drodze częściowego zniesienia współwłasności, dokonanego w drodze aktu notarialnego wraz ze współwłaścicielem, nabyli własność udział w tej nieruchomości. Strony nie dokonały żadnych spłat i dopłat. Podział odbył się za obopólną zgodą stosownie do ustaleń dotyczących podziału. Wartość nabytego przez małżonków udziału w nieruchomości w wyniku zniesienia współwłasności nie przekracza ich pierwotnego udziału we współwłasności nieruchomości. Przedmiotowy udział w nieruchomości został nabyty do wspólnego majątku małżeńskiego.

Następnie, dnia 6 października 2010 r. małżonkowie sprzedali przysługującą im część nieruchomości za kwotę 110 000,00 zł. Przedmiotowe zbycie nie nastąpiło w wykonaniu działalności gospodarczej. Ponadto, zbyty udział w nieruchomości nie stanowił składnika majątku wykorzystywanego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą. Zainteresowany wskazuje, iż ani On, ani Jego żona, nie prowadzą działalności gospodarczej, wspólnie, jak i osobno.

Końcowo, Zainteresowany podaje, iż małżonkowie nigdy nie byli zameldowani w przedmiotowej nieruchomości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy sprzedaż ww. nieruchomości będzie opodatkowana na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z 2007 r., czy też na podstawie przepisów obowiązujących w 2010 r., gdzie zniesiono częściowo współwłasność aktem notarialnym z dnia 12 lipca 2010 r....

2.

Czy istnieje możliwość skorzystania z ulgi (PIT-39), jeśli przychód, jaki uzyskano z tego tytułu, małżonkowie wydadzą w ciągu dwóch lat na cele mieszkaniowe.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do pytania pierwszego - w przedmiotowej sprawie powinny mieć zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w momencie nabycia nieruchomości w drodze aktu notarialnego z dnia 17 sierpnia 2007 r.

Odnosząc się natomiast do pytania drugiego, Zainteresowany stoi na stanowisku, iż małżonkowie mogą skorzystać z ulgi (PIT-39) z tytułu przeznaczenia przychodu ze sprzedaży na budowę i wykończenie domu jednorodzinnego w ciągu dwóch lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* prawidłowe - w odniesieniu do wskazania przepisów mających zastosowanie w przedmiotowej sprawie,

* nieprawidłowe - w odniesieniu do możliwości skorzystania z ulgi.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy wniosku wynika, że przedmiotowy udział w nieruchomości Zainteresowany nabył wraz z małżonką w 2007 r. Następnie w 2010 r. dokonano częściowego zniesienia współwłasności. Wartość nabytych przez małżonków nieruchomości w wyniku zniesienia współwłasności nie przekracza pierwotnego udziału w nieruchomości, jaki przysługiwał małżonkom.

Wskazać należy, iż współwłasność jest instytucją prawa cywilnego uregulowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.). Zgodnie z art. 195 ww. Kodeksu współwłasność polega na tym, iż własność tej samej rzeczy przysługuje niepodzielnie kilku osobom W myśl art. 196 § 1 Kodeksu cywilnego, współwłasność jest albo współwłasnością w częściach ułamkowych, albo współwłasnością łączną. Współwłasność łączną regulują przepisy dotyczące stosunków, z których ona wynika. Do współwłasności w częściach ułamkowych stosuje się przepisy Działu IV Księgi drugiej Kodeksu cywilnego, o czym stanowi art. 196 § 2 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 210 ww. Kodeksu każdy ze współwłaścicieli może domagać się zniesienia współwłasności. Jednym ze sposobów zniesienia współwłasności jest fizyczny podział rzeczy wspólnych między współwłaścicielami. Następuje to w drodze przyznania każdemu ze współwłaścicieli wyodrębnionych (podzielonych) rzeczy wspólnych. Celem postępowania o zniesienie współwłasności jest zatem nowe ukształtowanie prawa własności rzeczy, które stanowią przedmiot współwłasności.

Zniesienie współwłasności nie stanowi nabycia rzeczy, jeżeli mieści się w ramach udziału, jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbył się bez spłat i dopłat. Gdy w wyniku zniesienia współwłasności udział danej osoby ulega powiększeniu mamy do czynienia z nabyciem, gdyż zwiększa się stan jej majątku osobistego. Analogicznie, okoliczność, że udział innego współwłaściciela ulega pomniejszeniu, traktowana być musi w kategorii zbycia, gdyż w ten sposób ulega pomniejszeniu zarówno zakres dotychczasowego władztwa tej osoby nad rzeczą (tu nieruchomością), jak też stan jej majątku osobistego.v

Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż w wyniku ww. zniesienia współwłasności wartość udziału w nieruchomości nabytego przez Zainteresowanego i Jego małżonkę nie przekracza wartości udziału, jaki przysługiwał Im we współwłasności. Zatem, za datę nabycia należy uznać w przedmiotowej sytuacji rok 2007.

Tym samym, wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie - w odniesieniu do sprzedaży udziału w nieruchomości - zastosowanie znajdą przepisu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

Zgodnie z treścią art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi - 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ww. ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (ust. 2 ww. art. 30e ustawy).

W myśl przepisu art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej, którą zgodnie z ust. 3 tegoż artykułu określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca odpłatnego zbycia.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Zgodnie z art. 22 ust. 6c ustawy, koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e wyżej cytowanej ustawy).

Z analizy wniosku wynika, że Zainteresowany środki uzyskane ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2007 r. wydatkował na budowę i wykończenie domu jednorodzinnego.

Reasumując, stwierdzić należy, iż konsekwencje prawno-podatkowe sprzedaży udziału w nieruchomości należy rozpatrywać na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Podkreślenia wymaga, iż dokonane w 2010 r. zniesienie współwłasności nieruchomości nie stanowiło nabycia nieruchomości, gdyż mieściło się w ramach udziału, jaki przypadał byłym współwłaścicielom w rzeczy wspólnej i odbyło się bez spłat i dopłat.

Natomiast, odnosząc się do możliwości skorzystania przez Wnioskodawcę z ulgi podatkowej z tytułu wydatkowania uzyskanych ze sprzedaży środków na budowę i wykończenie domu jednorodzinnego, stwierdzić należy, iż na gruncie ww. ustawy - w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. - brak jest przepisów konstytuujących taką ulgę. Tym samym, z tytułu sprzedaży przedmiotowego udziału w nieruchomości Zainteresowany będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego na zasadach określonych w ww. art. 30e ustawy podatkowej.

Końcowo, tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, iż interpretacje prawa podatkowego wydaje się wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez jednego ze współwłaścicieli nieruchomości, zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego współwłaściciela, tj. żony Zainteresowanego.

Żona Wnioskodawcy, chcąc uzyskać interpretację indywidualną, powinna wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl