ILPB2/415-12/09-4/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-12/09-4/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2008 r. (data wpływu - 29 grudnia 2008 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2009 r. (data wpływu - 2 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 22 stycznia 2009 r. nr ILPB2/415-12/09-2/ES, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych.

Jednocześnie poinformowano, iż stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 22 stycznia 2009 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 26 stycznia 2009 r.), natomiast w dniu 2 lutego 2009 r. (data nadania - 29 stycznia 2009 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 1 czerwca 2006 r. Zainteresowany sprzedał spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, które nabył 9 maja 2006 r. (na podstawie umowy o przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu) i złożył w urzędzie skarbowym oświadczenie, że uzyskane ze sprzedaży pieniądze użyje na własne cele mieszkalne. Kwota uzyskana ze sprzedaży to 66 500 zł. Wcześniej Wnioskodawca był zorientowany, że komornik przy sądzie rejonowym będzie prowadził licytację gospodarstwa rolnego o powierzchni 58 arów wraz z zabudowaniami i na cel jego zakupu sprzedał przedmiotowe mieszkanie.

Wnioskodawca w dniu czerwca 2006 r. wylicytował tę nieruchomość i nabył ją za kwotę 29 800 zł plus 437,20 zł - kosztów przybicia, co razem stanowi kwotę 30 237 zł.

Zainteresowany w dniu kwietnia 2008 r. po przeprowadzonych wcześniej procedurach i staraniach uzyskał od wójta gminy decyzję o warunkach zabudowy dla tej nieruchomości, polegającej na budowie budynku mieszkalnego z garażem i zmianie sposobu użytkowania budynku inwentarskiego na usługowo mieszkalny.

Ponadto wyjaśnił, że z uwagi na fakt, iż nie było więcej licytujących mógł tę nieruchomość wylicytować za minimalną kwotę i zużyć na jej zakup tylko część pieniędzy uzyskanych ze sprzedaży mieszkania. Dodał On, że niemal równolegle Jego rodzice mieli możliwość zakupu nieruchomości XXX m 2 (wcześniej byli długoletnimi dzierżawcami), u których od momentu sprzedaży mieszkania, zamieszkał i mieszka do dziś - dlatego pozostałą część pieniędzy im przekazał na ww. cel. Wnioskodawca poinformował, iż tego mieszkania nie sprzedał w celu zakupu dla siebie auta lub innych dóbr, całość co do złotówki zostało wydane w Jego rozumieniu na cele mieszkaniowe własne.

Intencją Zainteresowanego było sprzedać prawo do xx m 2 powierzchni mieszkaniowej, aby zapewnić sobie przyszłość mieszkaniową i to zrobił, kupił więc sobie podwaliny pod przyszły dom i byt na przedmiotowej nieruchomości, którą wylicytował, a także na nieruchomości rodziców, których jest prawnym spadkobiercą w 1/2 części.

Uważa On, że takim postępowaniem zagospodarował pieniądze w sposób rozsądny i racjonalny, który dobrze rokuje na przyszłość, jest rozwojowy i przyniesie pożytek tak dla Niego jak i najbliższej rodziny.

Nadmienił On również, iż urząd skarbowy nie przyjął Jego argumentacji, bowiem nie zostały spełnione warunki z art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i zobowiązany jest do zapłacenia podatku od kwoty 66 500 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Co można zakupić w temacie mieszkaniowym za kwotę uzyskaną ze sprzedaży praw do 37 m2 powierzchni mieszkalnej, aby spełnić wymogi art. 21 ust. 1 i skorzystać ze zwolnienia od podatku w sytuacji, gdy się nie posiada dalszych środków finansowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, za kwotę 66 500 zł nie jest możliwe kupić nic gotowego w sensie dom, czy mieszkanie W Jego ocenie nie można nawet zakupić działki budowlanej. Zainteresowany uważa, iż można natomiast postąpić tak jak to przedstawił w stanie faktycznym wniosku.

Jego zdaniem tak jedna jak i druga nieruchomość w momencie zakupu były rolnymi, a na przestrzeni dwóch lat jedna i druga jest wycofana z użytków rolnych. Są dla nich wydane warunki zabudowy i takie wydatkowanie pieniędzy uważa za sensowne ich użycie na cele mieszkaniowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Przepis art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) stanowi, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Od 1 stycznia 2007 r. zmieniły się zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości. Jednakże zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) - c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ww. ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Z taką sytuacją mamy do czynienia w przedmiotowej sprawie, bowiem nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nastąpiło przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r., przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych nie łączy się z przychodami z innych źródeł. Zobowiązanie podatkowe, wynoszące 10% uzyskanego przychodu, powstaje z mocy prawa i płatne jest bez wezwania organu podatkowego w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia, chyba że podatnik w tym samym terminie złoży właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wydatkuje na cele mieszkaniowe.

Katalog wydatków na cele mieszkaniowe, których poniesienie pozwoli skorzystać ze zwolnienia, zawarto w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) wyżej cyt. ustawy, w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

a.

w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na:

- nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

- nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

- budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

- rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

b.

w całości - jeżeli sprzedaż nastąpiła w celu uzyskania, w zamian za te nieruchomości lub prawa, spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu albo budynku mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

c.

w całości - jeżeli sprzedaż nastąpiła w wykonaniu lub w związku z wielostronną umową o zamianie tych budynków lub praw do lokali,

d.

w całości - jeżeli ich nabycie nastąpiło w drodze spadku lub darowizny,

e.

w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Wyliczenie zawarte w tym przepisie ma charakter wyczerpujący, w związku z tym tylko realizacja jednego z powyższych celów pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego przez Wnioskodawczynię ze sprzedaży spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego.

Regulacja ustawowa stanowi, iż aby skorzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego, przychód ze sprzedaży nieruchomości musi zostać wydatkowany w przeciągu dwóch lat na nabycie na terytorium Polski m.in. gruntu (udziału w gruncie) lub prawa użytkowania wieczystego gruntu (udziału w takim prawie) przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego. Powyższe oznacza, iż status prawny gruntu przeznaczonego pod zabudowę budynkiem mieszkalnym winien istnieć już w momencie jego nabycia. Przy czym przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego nie może wynikać jedynie z zamiarów nabywcy tegoż gruntu, ale decydujące znaczenie w sprawie będą miały postanowienia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, obowiązujące w dniu zakupu tegoż gruntu, ustalające dopuszczalne sposoby i warunki zagospodarowania nieruchomości, świadczące o faktycznej możliwości realizacji wskazanej ustawą inwestycji. Zatem o przeznaczeniu gruntu decydować będzie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z którego powinno wynikać, że przedmiotowy grunt znajduje się na obszarach określonych jako przeznaczone pod zabudowę mieszkaniową służącą zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych.

Z zaprezentowanego we wniosku stanu fatycznego wynika, iż Zainteresowany przychód uzyskany ze sprzedaży w dniu 1 czerwca 2006 r. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego, które nabył 9 maja 2006 r. przeznaczył:

* w kwocie 30 237 zł na zakup gospodarstwa rolnego o powierzchni xx arów wraz z zabudowaniami,

* pozostałą kwotę ze zbycia przekazał rodzicom na zakup przez nich nieruchomości o powierzchni XXX m 2, której wcześniej byli długoletnimi dzierżawcami.

Na zakupionym gruncie Wnioskodawca dopiero zamierza wybudować budynek mieszkalny. Należy więc stwierdzić, że tak w pierwszym jak i w drugim przypadku przeznaczenie środków uzyskanych ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nie można zakwalifikować do żadnego z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.

Wnioskodawca zakupił grunt rolny, który dopiero później wycofał z produkcji rolnej, a więc w momencie zakupu nie był to grunt pod budowę mieszkaniową. Zatem stwierdzić należy, iż wydatkowanie środków na ten cel nie mieści się w katalogu zwolnień przedmiotowych, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy.

Natomiast co do kwoty przekazanej rodzicom, należy ją potraktować jako darowiznę na zaspokojenie ich ewentualnych celów mieszkaniowych, a nie Zainteresowanego. Również w katalogu art. 21 ust. 1 pkt 32 nie została wymieniona czynność przekazania ww. kwoty w charakterze darowizny jako wydatek na cele mieszkaniowe warunkujący zwolnienie przedmiotowe z tego przepisu.

Reasumując, przepisy art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. warunkujące zwolnienie od podatku dochodowego nie mają zastosowania w stanie faktycznym przedstawionym przez Wnioskodawcę, bowiem przychód uzyskany ze zbycia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nie został wydatkowany na żaden z celów wymienionych w tym przepisie.

Tym samym sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego dokonana przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 28 ust. 2 ww. ustawy.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, że dokumenty dołączone przez Wnioskodawcę do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Zgodnie bowiem z art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższego wynika, że organ właściwy do wydania interpretacji indywidualnej nie przeprowadza postępowania dowodowego, nie jest zatem ani obowiązany ani uprawniony do analizy dołączonych do wniosku dokumentów ani do wykorzystania ich treści przy ocenie stanowiska Wnioskodawcy. Organ ten jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl