ILPB2/415-1190/09-4/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1190/09-4/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów osiąganych z tytułu sprzedaży nieruchomości.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 1 lutego 2010 r. nr ILPB2/415-1190/09-2/WM oraz ILPP1/443-1505/09-2/AI, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 1 lutego 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 8 lutego 2010 r.), zaś w dniu 15 lutego 2010 r. (data nadania odpowiedzi na wezwanie w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - 13 lutego 2010 r.) Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest rolnikiem. Nie jest podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności rolniczej. Zainteresowany uprawia ziemię na potrzeby własne. Wnioskodawca posiada m.in. 3 różne grunty o wielkości 3-4 ha, które otrzymał w darowiźnie od matki, a które są przeznaczone jako grunty aktywizacji gospodarczej z przeznaczeniem pod budowę hal przemysłowych, fabryk i innych obiektów przemysłowych. Gruntów tych Wnioskodawca nie wykorzystywał w działalności gospodarczej i nie dokonywał sprzedaży produktów rolnych pochodzących z upraw na tych gruntach. Zainteresowany nie udostępniał ani nie zamierza udostępniać osobom trzecim gruntów, o których mowa we wniosku na podstawie umowy dzierżawy lub użyczenia. Grunty te obecnie leżą odłogiem - stanowią nieużytki rolne. Wnioskodawca zamierza przedmiotowe grunty odsprzedać swojemu bratu na poszerzenie gospodarstwa rolnego.

Z pisma stanowiącego uzupełnienie wniosku wynika, iż Zainteresowany posiada działki rolne bez prawa zabudowy - ok. 20 działek po 4 000 m2 każda, zakupione w roku 1996. Do tej pory Wnioskodawca sprzedał dwie działki rolne (w zeszłym roku) i nie wie, czy będzie sprzedawał następne - być może 4-5 działek rolnych.

Dla gruntów, o których mowa we wniosku jest plan miejscowy uchwalony w 1999 r. Nie ma natomiast decyzji o warunkach zabudowy. Nie są też objęte studium rozwoju gminy. Przedmiotowe grunty Zainteresowany otrzymał w darowiźnie od matki około pół roku temu. Darowizna nastąpiła na poszerzenie gospodarstwa rolnego. Przedmiotowe nieruchomości są i będą niezabudowane.

Wnioskodawca czasowo przebywał za granicą, a obecnie jest w trakcie przeprowadzki. Zainteresowany podaje, iż od 1 marca będzie mieszkał na stałe na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca jest zobowiązany zapłacić od tej transakcji podatek dochodowy i podatek VAT.

Tutejszy Organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych, natomiast w zakresie podatku od towarów i usług w dniu 22 lutego 2010 r. wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP1/443-1505/09-4/AI.

Zdaniem Wnioskodawcy - w odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych - nie ma obowiązku zapłaty podatku, gdyż grunty są nie uprawiane (stanowią ugór) i nie były wydzierżawiane, a Zainteresowany nie prowadzi na nich działalności gospodarczej. Ponadto, Wnioskodawca podaje, iż grunt zostanie zakupiony przez brata na poszerzenie gospodarstwa rolnego i będzie uprawiany rolniczo. w posiadanie gruntów Zainteresowany wszedł na zasadach darowizny, a więc nie kupił ich w celu dalszej odsprzedaży.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, iż Zainteresowany otrzymał przedmiotowe grunty w 2009 r. w drodze darowizny od matki.

Zatem w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązujące w 2009 r.

Zgodnie z art. 30e ust. 1 i 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - w brzmieniu obowiązującym w 2009 r., od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku. Po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

* dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub

* dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do ust. 2 artykułu 30e ww. ustawy, podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Natomiast zgodnie z art. 22 ust. 6d, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Wskazać przy tym należy, iż stosownie do art. 22 ust. 6e wyżej cytowanej ustawy, wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

W związku z powyższym, przychód uzyskany przez Zainteresowanego ze sprzedaży przedmiotowego gruntu na rzecz brata będzie stanowić podlegające opodatkowaniu źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zauważyć bowiem należy, iż odpłatne zbycie nastąpi przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie w drodze darowizny od matki.

Ponadto wskazać należy, iż dla analizowanej sprawy bez znaczenia pozostaje fakt, iż grunt zostanie zbyty w celu poszerzenia gospodarstwa rolnego. Wynika to z faktu, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny.

W myśl art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Natomiast, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: z dnia 20 lipca 2006 r., Dz. U. Nr 136, poz. 969), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Z wniosku wynika, iż grunty, które Wnioskodawca zamierza odsprzedać bratu na poszerzenie gospodarstwa rolnego, stanowią nieużytki rolne. Zatem, z uwagi na kwalifikację przedmiotowych gruntów, nie może być mowy o spełnieniu przesłanek określonych w ww. zwolnieniu przedmiotowym.

Reasumując, stwierdzić należy, iż w przypadku sprzedaży przedmiotowego gruntu przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie w drodze darowizny od matki - po stronie Zainteresowanego wystąpi przychód. Ze względu na fakt, iż ww. grunty zostały sklasyfikowane jako nieużytki rolne nie można zaliczyć ich do gospodarstwa rolnego. w konsekwencji brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem Wnioskodawca z tytułu transakcji sprzedaży przedmiotowych gruntów będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego według zasad określonych w wyżej przytoczonym art. 30e ustawy.

Końcowo tut. Organ informuje, iż na gruncie ww. ustawy ukonstytuował się przepis dopuszczający zastosowanie zwolnienia przedmiotowego z tytułu uzyskania przychodu ze sprzedaży nieruchomości. Wskazać należy, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe. Udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl