ILPB2/415-1181/09/12-S/ES

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1181/09/12-S/ES

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 czerwca 2012 r., sygn. akt II FSK 2617/10 oraz wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 września 2010 r., sygn. akt I SA / Wr 605/10 - stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009 r. (data wpływu 7 grudnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium dla młodych naukowców - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania stypendium dla młodych naukowców.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 17 września 2009 r. została podpisana umowa pomiędzy Ministrem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Politechniką dotycząca finansowania stypendium naukowego Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnego naukowca zatrudnionego na Politechnice. Do zasad przyznawania stypendium, jego finansowania i rozliczania zastosowanie mają przepisy ustawy z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. z 2007 r. Nr 182, poz. 1305 z późn. zm.).

Obsługę umowy zapewnia Ministerstwo poprzez przyznanie środków, przekazywanie ich na rachunek Politechniki oraz kontrolę prawidłowego wykorzystania środków finansowych. Przekazanie stypendium stypendyście następuje na podstawie odrębnej umowy zawartej w dniu 12 października 2009 pomiędzy Politechniką a stypendystą.

Zainteresowany wyjaśnił, iż umowa zawiera wszystkie niezbędne elementy wskazane w ww. rozporządzeniu oraz ustawie z dnia 8 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2004 r. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.). Natomiast środki stypendialne, zgodnie z ww. umową oraz ww. ustawą będą wypłacane przez Ministra za pośrednictwem Politechniki na wskazane konto stypendysty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stypendium naukowe przyznane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego dla wybitnych młodych naukowców jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 wskazanej ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, stypendium naukowe dla wybitnych naukowców przyznawane na podstawie rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców (Dz. U. z 2007 r. Nr 182, poz. 1305 z późn. zm.) jest zwolnione od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

W ocenie Zainteresowanego stypendium naukowe dla wybitnych młodych naukowców mieści się w zakresie przedmiotowym innych stypendiów naukowych i za wyniki w nauce (stypendium przyznano na podstawie oceny dotychczasowego wybitnego dorobku naukowego stypendysty), których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, a którym jest Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 lipca 2006 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania MNiSW (Dz. U. z 2007 r. Nr 115, poz. 795). Wprawdzie z treści punktu 39 art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że wolne od podatku dochodowego są stypendia naukowe i stypendia za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez właściwego ministra po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, jednakże zasada racjonalnego ustawodawcy nakazuje przyjąć, że wolne od podatku dochodowego są także stypendia naukowe przyznawane młodym naukowcom na podstawie aktu prawa powszechnie obowiązującego tej rangi, jakim jest rozporządzenie MNiSW wydane po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego (Uchwała Prezydium RGSW z dnia 8 sierpnia 2007 r.). Rozumowanie to wzmacnia dodatkowo okoliczność, że w dacie uchwalenia ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych objęto zasadniczo wszelkie stypendia naukowe przyznawane na gruncie obowiązujących wówczas przepisów. Ustawa zaś z dnia 6 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. Nr 238, poz. 2390 z późn. zm.) i wydane na jej podstawie rozporządzenie MNiSzW z dnia 21 września 2007 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania i rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia dla wybitnych młodych naukowców mają byt późniejszy. Przyjęcie odmiennego stanowiska w przedmiotowej sprawie prowadziłoby do swoistej dyskryminacji osób pobierających stypendia naukowe.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu, działając z upoważnienia Ministra Finansów, wydał w dniu 26 lutego 2010 r. interpretację indywidualną nr ILPB2/415-1181/09-2/ES, stwierdzając, iż stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2009 r. jest nieprawidłowe.

Wezwanie do usunięcia naruszenia prawa wniesiono w dniu 12 marca 2010 r. (data wpływu 15 marca 2010 r.).

Pismem z dnia 6 kwietnia 2010 r., nr ILPB2/415W-23/10-2/AM, stanowiącym odpowiedź na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu podtrzymał stanowisko prezentowane w wydanej interpretacji.

W dniu 11 maja 2010 r. wpłynęła do tut. Organu skarga na ww. interpretację, w której wniesiono o jej uchylenie oraz zasądzenie na rzecz Skarżącego kosztów postępowania.

Wyrokiem z dnia 9 września 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 605/10, Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uchylił zaskarżoną interpretację i zasądził od Ministra Finansów na rzecz Strony Skarżącej kwotę 200 zł, tytułem zwrotu kosztów postępowania.

Pismem z dnia 2 listopada 2010 r., nr ILRP-007-180/10-1/EŚ, stanowiącym skargę kasacyjną Ministra Finansów od ww. wyroku, tut. Organ podtrzymał stanowisko prezentowane w wydanej interpretacji i wniósł o uchylenie zaskarżonego wyroku w całości i przekazanie sprawy do ponownego rozpoznania Wojewódzkiemu Sądowi Administracyjnemu we Wrocławiu oraz zasądzenie od Skarżącego na rzecz tut. Organu kosztów postępowania według norm przepisanych.

Wyrokiem z dnia 29 czerwca 2012 r., sygn. akt II FSK 2617/10, Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego - biorąc pod uwagę rozstrzygnięcie zawarte w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 czerwca 2012 r., sygn. akt II FSK 2617/10 oddalającym skargę kasacyjną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego w imieniu Ministra Finansów oraz w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 9 września 2010 r., sygn. akt I SA/Wr 605/10, uchylającym zaskarżoną interpretację Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, działającego w imieniu Ministra Finansów - stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są stypendia otrzymywane na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki, stypendia doktoranckie otrzymywane na podstawie przepisów - Prawo o szkolnictwie wyższym oraz inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Jak słusznie wskazał NSA w wyroku mocą tego przepisu zwolniono z opodatkowania przychody osób fizycznych uzyskiwane w formie stypendiów:

1.

otrzymywanych na podstawie przepisów o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule w zakresie sztuki,

2.

doktoranckich, otrzymywanych na podstawie przepisów ustawy - Prawo o szkolnictwie wyższym,

3.

innych naukowych i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania.

Wśród grup stypendiów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych najszerszą kategorię stanowią wymienione w punkcie trzecim "inne stypendia naukowe i za wyniki w nauce, których zasady przyznawania zostały zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego po zasięgnięciu opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego albo przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania". Objęcie tej grupy stypendiów naukowych zwolnieniem podatkowym nie jest uzależnione od uregulowania procedury ich otrzymywania w określonych przepisach ustawowych. Istotne jest jedynie to, by organy władzy wykonawczej odpowiedzialne za oświatę i szkolnictwo wyższe sprawowały pieczę nad zasadami ich przyznawania. Zgodzić się należy z Sądem, iż stypendium otrzymywane przez Skarżącego mieści się w zakresie normy zawartej w art. 21 ust. 1 pkt 39 ww. ustawy, ponieważ zasady jego przyznawania zostały nie tylko zatwierdzone przez ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, ale wręcz przez niego określone i to po zasięgnięciu wymaganej opinii Rady Głównej Szkolnictwa Wyższego, która uchwałą z dnia 21 sierpnia 2007 r. pozytywnie zaopiniowała przedłożony jej projekt rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie kryteriów, trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na naukę na stypendia naukowe dla wybitnych młodych naukowców, który to projekt przybrał formę rozporządzenia dnia 21 września 2007 r. Zgodzić się należy z aprobowaną przez NSA opinią wyrażoną przez WSA we Wrocławiu, że wydając rozporządzenie regulujące zasady przyznawania stypendiów naukowych minister dokonał czynności o charakterze szerszym, niż samo tylko zatwierdzenie zasad przyznawania stypendiów określonych przez inny podmiot. Stosując zasady wnioskowania a fortiori uznać więc należy, że skoro dla objęcia określonego stypendium zwolnieniem z art. 21 ust. 1 pkt 39 cyt. ustawy wystarcza samo zatwierdzenie przez ministra zasad przyznawania stypendium (przy spełnieniu przesłanki dotyczącej uzyskania opinii RGSW), to tym bardziej warunek ten należy uznać za spełniony w sytuacji, gdy zasady te zostały uregulowane przez samego ministra. Wyrażając to inaczej, jeśli zwolnienie dotyczy stypendiów, których tryb przyznawania pozostaje jedynie pod nadzorem ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego, to tym bardziej obejmuje ono stypendia, które przyznawane są na podstawie wykonawczego aktu normatywnego wydanego przez tego ministra.

Z tych względów uznać należy - za wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 29 czerwca 2012 r., sygn. akt II FSK 2617/10, że przedmiotowe stypendium uzyskiwane przez Wnioskodawcę jest zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 39 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skarg do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl