ILPB2/415-1180/10-4/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 stycznia 2011 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1180/10-4/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 października 2010 r. (data wpływu 19 października 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2010 r. (data wpływu 24 grudnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest:

* nieprawidłowe - w odniesieniu do wydatków związanych wymianą kuchenki gazowej,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, pismem z dnia 10 grudnia 2010 r. nr ILPB2/415-1180/10-2/WM, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia - w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania - braków formalnych wniosku.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawczynię nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 10 grudnia 2010 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 15 grudnia 2010 r.), zaś w dniu 24 grudnia 2010 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - 21 grudnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia 6 czerwca 2003 r. Wnioskodawczyni zakupiła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego za kwotę 95 000,00 zł. Na zakup ww. mieszkania Zainteresowana zaciągnęła kredyt hipoteczny na kwotę 80 000,00 zł.

W związku ze zmianą stanu cywilnego oraz miejsca zamieszkania, przedmiotowe mieszkanie dnia 24 listopada 2008 r. zostało sprzedane za kwotę 253 000,00 zł. Dnia 5 grudnia 2008 r. Wnioskodawczyni złożyła w urzędzie skarbowym stosowne oświadczenie, że uzyskaną ze sprzedaży kwotę przeznaczy na spłatę kredytu hipotecznego zaciągniętego w celu nabycia zbytego mieszkania, zakup i remont mieszkania. W ww. oświadczeniu Zainteresowana wskazała, iż dowody potwierdzające wydatki przekaże do dnia 24 listopada 2010 r.

Zgodnie ze złożonym zobowiązaniem, Wnioskodawczyni kwotę w wysokości 253 000,00 zł przeznaczyła na:

* dokonaną dnia 27 listopada 2008 r. spłatę kredytu hipotecznego mieszkaniowego - w wysokości 65 792,00 zł,

* dokonany dnia 11 grudnia 2008 r. zakup drugiego mieszkania - za kwotę 170 000,00 zł,

* opłatę notarialną - w wysokości 5 630,90 zł,

* remont mieszkania zakupionego w 2008 r. - opiewający na kwotę 11 577,10 zł.

Ponadto, Zainteresowana wskazała, iż mieszkanie zakupione w 2008 r. zostało zakupione na rynku wtórnym, a cele remontowe uwzględnione przez Nią to:

* wymiana kuchenki gazowej,

* wymiana urządzeń sanitarnych,

* zakup farb, zaprawy, klejów, glazury, drzwi, paneli podłogowych.

Wnioskodawczyni nadmienia, iż nie odliczała nigdy odsetek od kredytu na podstawie art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż dokonana dnia 24 listopada 2008 r. sprzedaż spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Sprzedaż ta nie miała żadnego związku z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Ponadto, Wnioskodawczyni podała, iż mieszkanie będące przedmiotem sprzedaży zostało zakupione do majątku odrębnego Zainteresowanej, jak również nie zostało wniesione do majątku wspólnego poprzez umowę rozszerzającą współwłasność majątkową małżeńską od dnia ślubu, tj.18 czerwca 2005 r.

Wnioskodawczyni podała, iż dnia 11 grudnia 2008 r. nabyła wspólnie z mężem spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego. Na poczet ceny sprzedaży tego mieszkania Zainteresowana wydatkowała 170 000,00 zł. Przedmiotowa kwota została wpłacona w dwóch ratach - I rata opiewająca na kwotę 22 000,00 zł została uiszczona dnia 6 grudnia 2008 r., tj. w momencie podpisywania umowy przedwstępnej, zaś II rata - dnia 12 grudnia 2008 r. w drodze przelewu dokonanego z prywatnego konta Wnioskodawczyni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wskazana przez Wnioskodawczynię interpretacja celów mieszkaniowych i remontowych jest zasadna do zastosowania zwolnienia od podatku dochodowego.

Zdaniem Wnioskodawczyni, dokonana przez Nią interpretacja jest zasadna, gdyż pieniądze uzyskane ze sprzedaży mieszkania w kwocie 253 000,00 zł, w całości zostały przeznaczone na spłatę kredytu mieszkaniowego hipotecznego, opłaty notarialne wspomniane wcześniej oraz zakup i remont drugiego mieszkania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

* nieprawidłowe - w odniesieniu do wydatków związanych wymianą kuchenki gazowej,

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Na podstawie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2a. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z uwagi na to, iż mieszkanie będące przedmiotem sprzedaży zostało nabyte w 2003 r., w przedmiotowej sprawie będą miały zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r.

Zgodnie bowiem z art. 7 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1588) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

W myśl art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (w brzmieniu obowiązującym przed 1 stycznia 2007 r.), podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika. Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e)

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,

* na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,

* na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

* na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy, wynika, że wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni w 2003 r. nabyła spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego, które następnie w 2008 r. zbyła. Przedmiotowa sprzedaż nie nastąpiła w wykonaniu działalności gospodarczej. Uzyskane z tej sprzedaży środki Zainteresowana wydatkowała na spłatę kredytu zaciągniętego na spłatę zbytego mieszkania oraz na nabycie drugiego mieszkania. Środki uzyskane z tytułu ww. zbycia zostały wydatkowane również na cele remontowe, przez które Wnioskodawczyni rozumie wymianę kuchenki gazowej, wymianę urządzeń sanitarnych, a także zakup farb, zaprawy, klejów, glazury, drzwi, paneli podłogowych. Ponadto, Zainteresowana nie odliczała odsetek od kredytu na podstawie art. 26b.

Tut. Organ pragnie podkreślić, iż zwolnienia podatkowe oraz ulgi są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, dlatego do interpretacji przepisów ustanawiających zwolnienia podatkowe, jak również ulgi, należy stosować wykładnię ścisłą, która nie wychodzi poza literalne brzmienie przepisów. Stąd też korzystanie z przedmiotowego zwolnienia przysługuje podatnikowi tylko i wyłącznie w sytuacji spełnienia wszystkich przesłanek wskazanych w przepisie.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz przytoczone wyżej przepisy prawa, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany z dokonanej w 2008 r. sprzedaży mieszkania - w części wydatkowanej zarówno na spłatę kredytu zaciągniętego na jego zakup, jak i nabycie nowego lokalu mieszkalnego, w tym na opłatę notarialną - korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nadmienić należy, iż przedmiotowe zwolnienie dotyczy również wydatków poniesionych przez Wnioskodawczynię z tytułu wymiany urządzeń sanitarnych, jak i zakupu farb, zaprawy, klejów, glazury, drzwi, paneli podłogowych.

Natomiast odnosząc się do przychodu uzyskanego ze sprzedaży ww. mieszkania - w części dotyczącej wydatków poniesionych na wymianę kuchenki gazowej - stwierdzić należy, iż nie korzysta on ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 ww. ustawy. Wskazać bowiem należy, iż kuchenka gazowa stanowi element wyposażenia, zaś wydatki na wyposażenie mieszkania nie znajdują się w zamkniętym katalogu celów mieszkaniowych określonym w ww. przepisie. Tym samym, brak jest podstaw do zastosowania zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży mieszkania w odniesieniu do wydatków poczynionych na wymianę kuchenki gazowej.

Końcowo, tut. Organ informuje, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Wydając interpretację w trybie ww. przepisu organ nie oblicza kwot przychodu korzystającego ze zwolnienia przedmiotowego z tytułu wydatkowania na cele mieszkaniowe, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006 r. W związku z tym Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie ustosunkował się do przedstawionych przez Wnioskodawczynię obliczeń.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl