ILPB2/415-1144/11-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1144/11-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 lutego 2012 r. (data wpływu 21 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania biletów na mecze - jest:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania biletów otrzymanych przez Miasto nieodpłatnie,

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania biletów nabytych przez Miasto po cenie nominalnej.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania biletów na mecze.

W związku ze stwierdzeniem braku formalnego, o którym mowa w art. 14b § 4 Ordynacji podatkowej pismem z dnia 15 lutego 2012 r. nr ILPB2/415-1144/11-2/JK Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 15 lutego 2012 r. (skuteczne doręczenie nastąpiło w dniu 17 lutego 2012 r.), natomiast w dniu 21 lutego 2012 r. do tut. Organu złożono odpowiedź na ww. wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto jako jedno z miast pełnić będzie funkcję Miasta Gospodarza w związku z organizacją przez Polskę Finałowych Rozgrywek (...).

W związku z powyższym pomiędzy "A" z siedzibą w Szwajcarii, a Miastem zawarta została umowa pn. "Umowa z Miastem Gospodarzem Finałowych Rozgrywek (...)" oraz podpisano "Wytyczne Marketingowe".

Zgodnie z zawartą umową Miasto zobowiązane jest do współpracy z "A" przy organizacji Rozgrywek w celu dobrego pełnienia obowiązków gospodarza Rozgrywek w Kraju Goszczącym oraz w celu promowania Rozgrywek w Mieście.

Zgodnie z postanowieniami art. 3 ust. 1 wytycznych marketingowych Miastom-Gospodarzom, w tym Miastu przysługuje prawo do otrzymania bezpłatnie X biletów VIP oraz X biletów Kategorii 1 oraz przysługuje prawo do zakupu, po cenie nominalnej X biletów Kategorii 1 i X biletów Kategorii 2 na każdy mecz odbywający się w danym Mieście-Gospodarzu.

Bilety zostaną przekazane nie wcześniej niż na początku maja 2012 r. Miasto skorzystało również z przysługującego mu prawa i zakupiło bilety płatne dokonując w miesiącu sierpniu br. przedpłaty na podstawie faktury proforma.

Stosownie do treści art. 3 ust. 2 wytycznych marketingowych bilety te stanowią własność "A" i mogą być stosowane przez Miasta-Gospodarzy wyłącznie do podejmowania specjalnie w tym celu zaproszonych gości. Nie mogą być stosowane do jakichkolwiek celów komercyjnych lub promocyjnych, nie mogą być przekazane innym niż goście zaproszeni przez Miasto- Gospodarza, ani nie mogą być sprzedane, odsprzedawane lub wystawione na sprzedaż.

Bilety zakupione przez Miasto zgodnie z paragrafem 7 Zasad i warunków sprzedaży biletów Miasto może przekazać (sprzedać) bilety w wartości nominalnej wybranej grupie docelowej.

Miasta-Gospodarze są zobowiązane do prowadzenia szczegółowej ewidencji posiadaczy biletów, która zostanie przekazana "A".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przepisów dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych nieodpłatne przekazanie przez Miasto biletów otrzymanych nieodpłatnie oraz zakupionych od "A" będzie stanowiło przychód ze stosunku pracy, w sytuacji przekazania ich pracownikom Urzędu Miasta oraz przychód z innych źródeł w przypadku przekazania ich osobom zaproszonym, niebędącym pracownikami Urzędu, biorąc pod uwagę fakt, że bilety zakupione przekazywane będą nieodpłatnie osobom, których obecność jest wymagana w związku z pełnionymi obowiązkami służbowymi i reprezentacyjnymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, nieodpłatne przekazanie przez Miasto biletów otrzymanych nieodpłatnie od "A", nie będzie stanowiło przychodu ze stosunku pracy w sytuacji przekazania ich pracownikom Urzędu Miasta oraz przychodu z innych źródeł w przypadku przekazania ich osobom zaproszonym, niebędącym pracownikami Urzędu.

Zgodnie bowiem z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wartość nieodpłatnie przekazanych świadczeń (usługi wstępu na imprezę sportową) wycenia się po cenie zakupu, która wynosi zero.

Natomiast nieodpłatne przekazanie biletów zakupionych przez Miasto zarówno pracownikom jak i osobom nie będącym pracownikami nie będzie stanowiło dla nich przychodu ponieważ przekazanie to ma na celu umożliwienie tym osobom wypełnienia obowiązków służbowych i reprezentacyjnych.

Zgodnie z art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychód uważa się przysporzenie majątkowe. Otrzymane bilety wstępu na mecze - w celu wykonania obowiązków służbowych i reprezentacyjnych - nie stanowią dla osób, które je otrzymały przysporzenia majątkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania biletów otrzymanych przez Miasto nieodpłatnie od "A",

* nieprawidłowe - w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania biletów nabytych przez Miasto od "A" po cenie nominalnej.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl przepisu art. 10 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy źródłem przychodu są między innymi przychody: ze stosunku służbowego, stosunku pracy, w tym spółdzielczego stosunku pracy, członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, pracę nakładczą, emeryturę lub rentę. W pkt 9 powyższego przepisu jako źródło przychodów wskazano natomiast przychody z innych źródeł.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej wyżej ustawy o podatku dochodowym za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Użyty w treści tego przepisu zwrot "w szczególności" oznacza, iż wymienione kategorie przychodów mają charakter katalogu otwartego i zostały przytoczone jedynie przykładowo. Przychodem ze stosunku pracy i stosunków pokrewnych są wszelkiego rodzaju wypłaty i świadczenia skutkujące u podatnika przysporzeniem majątkowym, a mające swoje źródło w łączącym podatnika z pracodawcą stosunku pracy lub stosunku pokrewnego.

W myśl natomiast art. 20 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z art. 11 ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1.

jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2.

jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3.

jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4.

w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Mając na względzie powyższe przepisy stwierdzić należy, iż po stronie podatnika z tytułu nieodpłatnie przekazanych mu świadczeń powstanie przychód, który należy wycenić zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Miasto, na podstawie "Wytycznych marketingowych", otrzymało od "A" bilety na mecze nieodpłatnie oraz dokonało zakupu biletów po cenie nominalnej. Bilety te Miasto zamierza przekazać nieodpłatnie pracownikom urzędu oraz innym osobom zaproszonym. Wnioskodawca wskazał, że przekazanie biletów tym osobom jest wymagane w związku z pełnionymi przez nie obowiązkami służbowymi i reprezentacyjnymi.

W tym miejscu Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu pragnie jednak zauważyć, że nieodpłatne przekazanie biletów uprawniających udział pracownikom Urzędu Miasta czy zaproszonym gościom na mecze nie wiąże się z wykonywaniem przez te osoby czynności służbowych czy reprezentacyjnych związanych z wykonywaniem pracy lecz należy do świadczeń osobistych po stronie tych osób.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż w sytuacji przekazania biletów (nabytych przez miasto nieodpłatnie od "A") dla osób zaproszonych lub dla pracowników Urzędu Miasta po stronie tych osób nie dojdzie do powstania przychodu z innych źródeł bądź przychodu ze stosunku pracy, gdyż zgodnie z art. 11 ust. 2a pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wartość nieodpłatnie przekazanych świadczeń (w tym przypadku usługi-biletu) wycenia się po cenie jego zakupu, która w tym przypadku wynosi 0 zł. Jednakże mając na uwadze treść art. 11 ust. 2a pkt 2 ww. ustawy, w sytuacji przekazania biletów (nabytych przez miasto od "A" po cenie nominalnej) dla osób zaproszonych lub dla pracowników Urzędu Miasta po stronie tych osób dojdzie do powstania odpowiednio przychodu z innych źródeł bądź ze stosunku pracy w wysokości wartości za jaką Miasto nabyło przedmiotowy bilet.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl