ILPB2/415-1141/11-5/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1141/11-5/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 27 listopada 2011 r. (data wpływu 1 grudnia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia 25 stycznia 2012 r. (data wpływu 30 stycznia 2012 r.) oraz z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 1 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty/emerytury otrzymywanej z Niemiec - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania renty/emerytury otrzymywanej z Niemiec.

Z uwagi na fakt, że ww. wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14f § 1 oraz art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 22 lutego 2012 r. nr ILPB2/415-1141/11-2/AJ, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Zainteresowanego do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawcę, iż nieuzupełnienie wniosku w wyznaczonym terminie spowoduje pozostawienie podania bez rozpatrzenia.

Pouczono również Zainteresowanego, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ a uzupełnieniem wniosku przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 22 lutego 2012 r. (skutecznie doręczono w dniu 28 lutego 2012 r.).

W dniu 29 lutego 2012 r. na konto Izby Skarbowej w Poznaniu wpłynęła brakująca kwota w wysokości 40 zł. Natomiast w dniu 1 marca 2012 r. Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek w zakresie pozostałych braków formalnych (data nadania w polskiej placówce pocztowej operatora publicznego - 29 lutego 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca mieszka na stałe w Polsce od maja 1999 r. Zainteresowany posiada obywatelstwo polskie i australijskie.

Na początku pobytu w Polsce, po przyjeździe z Australii, świadczenie z Niemiec Wnioskodawca otrzymywał czekiem (do dnia 11 czerwca 2004 r.), później na wyodrębnione - założone drugie konto w tym samym banku, gdzie pobierane są również co miesiąc zaliczki na podatek dochodowy. W tym banku Wnioskodawca posiadał już jedno konto, na które wpływa emerytura z Australii, od której również co miesiąc są pobierane zaliczki na podatek dochodowy i składka na ubezpieczenie zdrowotne.

Zainteresowany zakładał odrębne - drugie konto, ponieważ poinformowano Go, że wejdzie nowa - zawarta w 2003 r. - umowa międzynarodowa między RP a RFN w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, a świadczenie z Niemiec będzie wolne (zwolnione) od podatku dochodowego.

Od dnia 1 stycznia 2005 r. poprzez następne lata, aż do chwili obecnej (2006, 2007, 2008, 2009, 2010, 2011, 2012) bank pobierał i pobiera zaliczki na podatek dochodowy oraz wystawia informację o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 ze zsumowaną w jednej pozycji: Niemcy, Australia - z dwóch kont rachunku bankowego (łącznie) oraz składkę na ubezpieczenie zdrowotne, przeliczanych na PLN/zł.

Rentę/emeryturę z Niemiec Wnioskodawca otrzymuje na podstawie decyzji z dnia 30 stycznia 1995 r. z wyrównaniem od 1 maja 1993 r. - z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Przedmiotowa renta/emerytura jest otrzymywana z tytułu pracy przymusowej w III Rzeszy - ustawy FRG o rentach dla przymusowych pracowników zagranicznych za okres od 1 lipca 1940 r. do 14 kwietnia 1950 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy renta/emerytura otrzymywana z Niemiec podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy też jest zwolniona z opodatkowania na podstawie art. 18 ust. 2 polsko-niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

2.

Czy płatnik (bank) mając przedłożone dokumenty uprawniające do tego świadczenia z instytucji zagranicznej stwierdzającego charakter przyznanego świadczenia - powinien potrącać od tego przychodu zaliczkę na podatek dochodowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, renta/emerytura nie podlega opodatkowaniu w Polsce podatkiem dochodowym od osób fizycznych od momentu wejścia w życie art. 18 ust. 2 polsko - niemieckiej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania do chwili obecnej.

W ocenie Zainteresowanego, od tego momentu bank niesłusznie potrąca podatek i należy się jego zwrot.

Ponadto, jak wynika z informacji niemieckiego Ministra Finansów, świadczeniami, których dotyczą opisane w art. 18 ust. 2 ww. umowy zasady są świadczenia przyznane do 30 września 2005 r.

Zainteresowany uważa, iż w związku z popełnionymi przez bank błędami, PIT-11 (z sumowanym świadczeniem i zsumowanymi zaliczkami na podatek dochodowy Niemcy -Australia) i rozliczeniem na tej podstawie w urzędzie skarbowym, przesłane zostały do Niemiec błędne zaświadczenia za lata 2005-2009, o które wystąpił US w Niemczech, a wystawił urząd skarbowy w Polsce.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy).

W myśl art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005 r. Nr 12, poz. 90), emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 ww. umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Ogólną zasadą jest więc opodatkowanie emerytur uzyskiwanych z Niemiec, przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Polsce, w kraju miejsca zamieszkania, tj. w Polsce. Wyjątek dotyczy sytuacji, gdy emerytura jest wypłacana z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Przedstawiając stan faktyczny Wnioskodawca wskazał, iż otrzymywane przez Niego świadczenie jest rentą/emeryturą wypłacaną z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych.

Mając zatem na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny i przytoczone przepisy prawne stwierdzić należy, iż otrzymywana przez Wnioskodawcę renta/emerytura jako świadczenie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych państwa niemieckiego podlega opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych w Polsce. W takiej sytuacji bank w Polsce nie powinien od tych należności pobierać zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W celu uzyskania zwrotu nienależnie uiszczonego podatku dochodowego Zainteresowany może zgodnie z art. 75 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa złożyć do właściwego urzędu skarbowego wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

Jednocześnie wskazać należy, iż dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi- Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl