ILPB2/415-1117/09-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1117/09-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2009 r. (data wpływu 23 listopada 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu uzyskanego z tytułu sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Dnia x 2008 r. na podstawie prawomocnego postanowienia sadu rejonowego Zainteresowany nabył w drodze spadku, po zmarłej dnia x 2008 r. matce, udział w 3/16 części w gospodarstwie rolnym zabudowanym. Wnioskodawca podaje, iż takie same udziały przypadły trójce Jego rodzeństwa, natomiast ojcu - udział w wysokości 4/16 części. Zainteresowany nadmienia, że druga połowa gospodarstwa rolnego zbudowanego należała do Jego ojca na prawach wspólności ustawowej.

W przedmiotowej sprawie nie nastąpił fizyczny podział gospodarstwa rolnego zabudowanego według udziałów nabytych po zmarłej matce.

Dnia x 2009 r., na mocy warunkowej umowy sprzedaży wyżej wymienieni dokonali odpłatnego zbycia całej (w tym należący do Wnioskodawcy udział w wysokości 3/32) zabudowanej nieruchomości rolnej, na którą składały się działki gruntu numer: 33x, 33y, 34z o łącznej powierzchni 1,16 ha, z posadowionymi na działce numer 33y budynkiem mieszkalnym i budynkiem gospodarczym dla rolnictwa (stajnia).

Zainteresowany wskazuje, iż z uwagi na fakt, że osoba kupująca nie spełniała warunków, o których mowa w art. 5 i 6 ustawy z dnia x 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego, w tym nie prowadziła gospodarstwa rolnego, prawo pierwokupu przysługiwało Agencji Nieruchomości Rolnych. Agencja, pismem z dnia x 2009 r. oświadczyła, że w związku z powiadomieniem w dniu x 2009 r. o zawarciu umowy warunkowej przeniesienia własności nieruchomości rolnej - nie skorzysta z prawa pierwokupu nieruchomości rolnej.

Dnia x 2009 r. została podpisana umowa przenoszącą prawo własności na osobę kupującą.

Osoba kupująca wnosiła, aby - na podstawie umowy przenoszącej prawo własności oraz umowy warunkowej sprzedaży i dołączonych do niej dokumentów - sąd rejonowy wpisał w księdze wieczystej KW nr XXX numer porządkowy budynku "39" i że jest to budynek mieszkalny oraz budynek gospodarczy dla rolnictwa.

Wnioskodawca nadmienia, iż sprzedana nieruchomość zabudowana, stanowiąca gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym, według wypisu z rejestru gruntów z dnia 4 maja 2009 r. wydanego przez starostę - obejmuje działki gruntu nr 33x, 33y, 34z o łącznej powierzchni 1,16 ha. Na ww. składają się: pastwiska trwałe, łąki trwałe i zabudowania na pastwiskach.

Zdaniem Zainteresowanego, wypis ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy i miasta wydany przez zastępcę burmistrza z dnia x 2009 r., stanowi, że w studium tym cześć działki numer 33y, znajduje się na terenie oznaczonym symbolem "M" - jako tereny zabudowy mieszkaniowej i zagrodowej o niskiej intensywności. Natomiast działki nr 33x, 34z oraz pozostała część działki nr 33y położone są na terenie rolnym. Wnioskodawca nadmienia, iż ww. działki położone są na terenie, dla którego z dniem x 2003 r. utracił ważność dotychczasowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Zainteresowany wskazuje, iż mieszkał w sprzedanym gospodarstwie rolnym. Był tam zameldowany na pobyt stały przez okres ponad trzydziestu lat (od urodzenia). Wnioskodawca wymeldował się dnia x 2009 r. po sprzedaży swoich udziałów wynoszących 3/32 części opisanej wyżej nieruchomości zabudowanej, tj. trzy dni po podpisaniu umowy przenoszącej prawo własności.

Ponadto, Zainteresowany podaje, iż złożył w urzędzie skarbowym w terminie 14 dni od dnia sprzedaży oświadczenie o spełnianiu warunków do zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytej po dniu x 2007 r., a zbytej przed upływem okresu 5 lat.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy w związku ze sprzedażą 3/32 udziałów w opisanej nieruchomości zabudowanej, uzyskany przychód będzie stanowił podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy będzie zwolniony w odniesieniu do ustawy o podatku rolnym.

2. Jaki podatek z tego tytułu będzie obowiązywał Zainteresowanego. Czy, jeśli zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca zbył swoje udziały w wysokości 3/32 części w nieruchomości rolnej zabudowanej przed okresem pięciu lat od dnia ich nabycia to zapłaci 10% podatku od przychodu.

3. Czy, jeśli Zainteresowany ma prawo do tzw. ulgi meldunkowej, podstawą opodatkowania będzie przychód uzyskany ze sprzedaży gruntów i budynku gospodarczego - stajni.

4. Czy przychód ze sprzedaży gruntu pod budynkiem mieszkalnym również stanowi podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym.

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskany przychód nie będzie stanowił podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym w odniesieniu do ustawy o podatku rolnym. Przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego będzie zwolniony z podatku dochodowego na mocy tzw. ulgi meldunkowej. Natomiast sprzedaż gruntów nie powinna być opodatkowana podatkiem dochodowym, gdyż - w opinii Zainteresowanego - spełnione zostały następujące warunki:

* grunty są zakwalifikowane jako użytki rolne,

* stanowią gospodarstwo rolne, tj. obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha lub jego część składową, będących własnością osoby fizycznej,

* grunty nie utraciły wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

W opinii Wnioskodawcy, utrata charakteru rolnego gruntu następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Zainteresowany nadmienia, iż nabywcą opisanej nieruchomości rolnej zabudowanej, jest osoba w wieku 64 lat, która nie prowadziła gospodarstwa rolnego. Wnioskodawca - biorąc pod uwagę zapisy w akcie notarialnym (dotyczące wpisania budynku gospodarczego dla celów rolnictwa) oraz niezapłacenia podatku od czynności cywilnoprawnych od opisanej nieruchomości zabudowanej (na mocy art. 9 pkt 2a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych) - wyraża opinię, iż w przedmiotowej sprawie nie doszło do utraty charakteru rolnego tych gruntów. W związku z powyższym, zdaniem Zainteresowanego, przychód nie będzie stanowił podstawy do opodatkowania podatkiem dochodowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z analizy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Zainteresowany nabył, w drodze spadkobrania po zmarłej w 2008 r. matce, udział w nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne zabudowane w wysokości 3/32. Następnie, dnia x 2009 r. przedmiotowe gospodarstwo zostało zbyte.

Wskazać należy, iż zgodnie z art. 922 ustawy z dnia x 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) spadek to prawa i obowiązki zmarłego wynikające ze stosunków cywilnoprawnych, które z chwilą śmierci przechodzą na następców prawnych. W myśl art. 924 Kodeksu cywilnego spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku (art. 926 Kodeksu cywilnego).

Zatem w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym w 2008 r.

Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316), do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy zmienianej w art. 1 (ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych), nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.

W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy, od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a -c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.

Podstawą obliczenia podatku, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw (art. 30e ust. 2 ww. ustawy).

Przy czym przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej (art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania (art. 22 ust. 6c ustawy).

Stosownie natomiast do art. 22 ust. 6d ww. ustawy, za koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c), nabytych w drodze spadku, darowizny lub w inny nieodpłatny sposób, uważa się udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania oraz kwotę zapłaconego podatku od spadków i darowizn w takiej części, w jakiej wartość zbywanej rzeczy lub prawa przyjęta do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn odpowiada łącznej wartości rzeczy i praw majątkowych przyjętej do opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn.

Z kolei w myśl art. 22 ust. 6e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wysokość nakładów, o których mowa w ust. 6c i 6d, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych.

Jednakże, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w tej ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Natomiast, stosownie do art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t j. z dnia 20 lipca 2006 r., Dz. U. Nr 136, poz. 969), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Uszczegóławiając, jakie rodzaje gruntów wchodzą w skład gospodarstwa rolnego, a przez to decydując o zakresie zwolnienia od podatku dochodowego przychodu ze sprzedaży gruntów należy odnieść się do klasyfikacji zawartej w rozporządzeniu Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2001 r. Nr 38, poz. 454) oraz załącznika Nr 6 tego rozporządzenia.

Stosownie do § 68 ust. 1 ww. rozporządzenia do użytków rolnych zalicza się: grunty orne, sady, łąki trwałe, pastwiska trwałe, grunty rolne zabudowane, grunty pod stawami i rowy.

Zgodnie z treścią przywołanych przepisów, zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:

a.

zbywane grunty muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,

b.

muszą stanowić gospodarstwo rolne (tekst jedn.: będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,

c.

grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.

Jak wskazano wyżej, jedną z istotnych przesłanek wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy jest konieczność zachowania charakteru rolnego lub leśnego. Dla oceny, czy dokonana transakcja skutkuje utratą charakteru rolnego gruntu decyduje cel jego nabycia, faktyczny zamiar nabywcy, co do przeznaczenia nieruchomości, bądź inne okoliczności związane z daną transakcją.

Cel nabycia gruntów może wynikać bezpośrednio m.in. z aktu notarialnego, jak również z innych okoliczności związanych z daną transakcją. Całokształt tych okoliczności może wskazywać na utratę rolnego charakteru nawet wtedy, gdy według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, grunt ten położony jest na terenie upraw rolnych. Istotnym dla możliwości zastosowania zwolnienia jest, aby z aktu notarialnego sprzedaży nieruchomości lub innych niezaprzeczalnych dowodów wynikało, że nabywca nie będzie zmieniał przeznaczenia tej nieruchomości, że ma gospodarstwo rolne albo je tworzy.

Ponadto, oceniając spełnienie tej przesłanki, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na faktyczny zamiar nabywcy gruntu, odnośnie dalszego przeznaczenia nieruchomości. W związku z powyższym, zapis w akcie notarialnym stanowiący deklarację kupującego, iż w wyniku nabycia grunt nie utraci charakteru rolnego i dalej będzie służył działalności rolniczej - nie jest jedynym, przesądzającym o prawie do przedmiotowego zwolnienia, dowodem zmiany przeznaczenia nieruchomości.

Na gruncie analizowanej sprawy przedmiotowo istotne jest ponadto ustalenie definicji nieruchomości. Ze względu na fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera definicji nieruchomości, należy odnieść się do definicji zawartej w Kodeksie cywilnym.

Zgodnie z art. 46 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) Kodeks cywilny, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Natomiast w myśl art. 48 Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych (art. 47 § 1 tego Kodeksu).

Z analizy przestawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Zainteresowany dokonał odpłatnego zbycia udziału w nieruchomości stanowiącej gospodarstwo rolne o powierzchni 1,16 ha - oznaczonej jako pastwiska trwałe, łąki trwałe i zabudowania na pastwiskach - nabytej wcześniej w drodze spadkobrania po zmarłej dnia 25 marca 2008 r. matce. Wskutek sprzedaży przedmiotowego gospodarstwa grunty nie utraciły charakteru rolnego.

Reasumując, stwierdzić należy, iż przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w gospodarstwie rolnym - korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego, na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r.

Zwolnienie przedmiotowe, o którym mowa w ww. przepisie, znajduje zastosowanie zarówno w odniesieniu do gruntów wchodzącym w skład ww. gospodarstwa rolnego, jak i budynków posadowionych na tych gruntach. Zatem, przychód uzyskany ze sprzedaży udziału w prawie do budynku mieszkalnego oraz budynku gospodarczego - stajni również korzysta z przedmiotowego zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ponadto, tut. Organ informuje, iż na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r., w odniesieniu do przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości ukonstytuowała się również tzw. ulga meldunkowa.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z odpłatnego zbycia:

a.

budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku,

b.

lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udział w takim lokalu,

c.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie,

d.

prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie

- jeżeli podatnik był zameldowany w budynku lub lokalu wymienionym w lit. a-d) na pobyt stały przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia, z zastrzeżeniem ust. 21 i 22.

Określony w ustawie dwunastomiesięczny okres zameldowania odnosi się do daty zbycia nieruchomości. Żaden przepis prawa nie uzależnia obowiązku zameldowania od posiadania tytułu własności do lokalu. Nie jest więc konieczne, by podatnik był właścicielem nieruchomości przez cały ww. wymagany okres. Istotny jest tu tylko sam fakt zameldowania na pobyt stały w danym lokalu czy budynku przez okres nie krótszy niż 12 miesięcy przed datą zbycia. Natomiast istniejące stosunki własnościowe przypadające na okres ww. 12 miesięcy pozostają bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia.

Zwolnienie, o którym mowa wyżej ma zastosowanie do przychodów podatnika, który w terminie 14 dni od dnia odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego, złoży oświadczenie, że spełnia warunki do zwolnienia, w urzędzie skarbowym, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 21 ust. 21 ww. ustawy).

Jednakże, w myśl art. 8 ust. 3 powołanej ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw, podatnicy do których mają zastosowanie przepisy dotyczące tzw. ulgi meldunkowej, oświadczenie o którym mowa w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., składają w terminie złożenia zeznania, o którym mowa w art. 45 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c) ww. ustawy. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, 14 dniowy termin określony w art. 21 ust. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r., nie ma zastosowania.

Wobec powyższego, zwolnienie o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ww. ustawy uzależnione jest od spełnienia łącznie dwóch warunków:

* okresu zameldowania na pobyt stały nie krótszego niż dwunastomiesięczny przed datą zbycia,

* terminowego złożenia oświadczenia o spełnieniu warunków do zwolnienia.

Jeżeli zatem zostaną spełnione powyższe warunki podatnikowi przysługuje prawo do zwolnienia należnego mu przychodu ze sprzedaży budynku mieszkalnego w trybie art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tzw. ulga meldunkowa).

Należy jednak zaznaczyć, iż zwolnieniem określonym w tym przepisie objęty jest wyłącznie przychód ze sprzedaży budynku mieszkalnego. Ewentualny przychód ze sprzedaży gruntu lub udziału w gruncie związanego z tym budynkiem mieszkalnym podlega opodatkowaniu na zasadach wymienionych w art. 30e ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż nie został objęty dyspozycją art. 21 ust. 1 pkt 126 tej ustawy jako zwolniony.

Z analizy wniosku wynika, że Wnioskodawca w przedmiotowym budynku mieszkalnym był zameldowany na pobyt stały przez okres ponad trzydziestu lat.

Mając na uwadze powyższe, wskazać należy, że w przypadku, gdy wolą Zainteresowanego jest skorzystanie z tzw. ulgi meldunkowej - mimo, iż na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy przysługuje Mu prawo do zwolnienia od podatku całego przychodu uzyskanego z ww. sprzedaży, tut Organ informuje, co następuje.

Przychód sprzedaży udziału w prawie do budynku mieszkalnego, w którym Zainteresowany był zameldowany na pobyt stały przez okres ponad 30 lat korzysta ze zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 126 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2008 r. Podkreślić należy, iż jak wskazano wyżej, tzw. ulga meldunkowa nie ma zastosowania do przychodu uzyskanego ze sprzedaży udziału w gruncie związanym z budynkiem mieszkalnym.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl