ILPB2/415-1091/09-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1091/09-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2009 r. (data wpływu 13 listopada 2009 r.), uzupełnionym w dniu 28 stycznia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z bezzwrotnej pomocy zagranicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 listopada 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów z bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 14 stycznia 2010 r. nr ILPB2/415-1091/09-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Wnioskodawcę nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłane w dniu 14 stycznia 2010 r., skutecznie doręczone zostało w dniu 18 stycznia 2010 r. Natomiast w dniu 28 stycznia 2010 r. (data nadania 25 stycznia 2010 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest partnerem w projekcie "Lifelong (...)" w ramach europejskiego programu Leonardo Da Vinci. Czas trwania całego projektu od 3 grudnia 2007 r. do 2 grudnia 2009 r. (24 m-ce), czas realizacji projektu przez X jako partnera 1 lipca 2008 - 2 grudnia 2009.

Koordynatorem całego projektu jest XXX.

Środki finansowe na realizację powyższego projektu przekazywane są przez Komisję Europejską bezpośrednio na rachunek Koordynatora całości projektu, który z kolei przekazuje je na rachunki uczestników projektu. Instytut otrzymuje zaliczki, które wpływają na walutowy rachunek bankowy X.

Zgodnie z podpisaną umową pomiędzy Koordynatorem projektu, a Wnioskodawcą całkowite koszty poniesione przez X wyniosą 32 757,42 EUR maksymalne dofinansowanie z programu Leonardo Da Vinci wyniesie 22 874.51 EUR. udział własny partnera, tj. X w projekcie wyniesie 9 882,91 EUR, czyli projekt jest dofinansowany w 70% ze środków unijnych. 30% stanowi udział Wnioskodawcy.

Zadania projektu realizowane są przez pracowników Instytutu w ramach umów o pracę lub umów cywilnoprawnych (umowa zlecenie, dzieło). Całość wynagrodzenia (z umów o pracę, umów cywilnoprawnych) za dany miesiąc wypłacana jest na koniec każdego miesiąca ze środków obrotowych Jednostki. Po dokonaniu rozliczeń zgodnie z prowadzoną ewidencją ilości godzin przepracowanych w ramach danego projektu, kwota wynagrodzenia stanowiąca koszt projektu podlega refundacji.

X na podstawie artykułu 17 ust. 1 pkt 23 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych.

W piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca stwierdził, że podmiotem bezpośrednio realizującym cel projektu jest X, który zleca swoim pracownikom wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym projektem. Stroną kontraktu jest X.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy w świetle powyższego stanu faktycznego pracownikom wykonującym pracę na rzecz projektu w ramach obowiązującego ich czasu pracy oraz pracownikom zatrudnionym w ramach umów cywilnoprawnych przysługuje zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych według art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Czy na ewentualne zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych ma wpływ termin przekazywania przez koordynatora środków finansowych (zaliczek) na rachunek bankowy X.

Zdaniem Wnioskodawcy, w ramach realizacji ww. projektu zgodnie z przedstawionym w poz. 54 stanem faktycznym nie można zastosować zwolnienia podatkowego wynikającego z artykułu 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ podmiotem bezpośrednio realizującym cele projektu jest X, który zleca pracownikom wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym projektem.

Wnioskodawca uważa ponadto, że wypłata wynagrodzenia z konta obrotowego Jednostki i późniejsza refundacja (po przekazaniu środków przez koordynatora) uniemożliwia zwolnienie tej części wynagrodzenia z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

W świetle ww. przepisu dochody podatników korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego w sytuacji, gdy spełnione są łącznie dwie przesłanki:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych, międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programem finansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Tak więc zwolnione z opodatkowania są wynagrodzenia bezpośrednio (tekst jedn. w chwili dokonywania wypłaty) finansowane ze środków bezzwrotnej pomocy. Natomiast w sytuacji, gdy przykładowo do czasu wypłaty kolejnej transzy z Komisji Europejskiej Wnioskodawca finansuje wypłacane wynagrodzenia z własnych środków obrotowych, wynagrodzeń tych nie można utożsamiać z wynagrodzeniami bezpośrednio finansowanymi ze środków bezzwrotnej pomocy unijnej, w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. w związku z powyższym wynagrodzenia takie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Bez względu w tym wypadku pozostaje fakt, czy to Wnioskodawca, czy też Jego pracownicy bezpośrednio realizują cele programu.

W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego Wnioskodawca jest beneficjentem uzyskującym środki unijne w ramach europejskiego programu Leonardo Da Vinci. Zatrudnia On pracowników do realizacji projektów w ramach tego programu. Środki finansowe na realizację powyższego projektu przekazywane są przez Komisję Europejską bezpośrednio na rachunek Koordynatora całości projektu, który z kolei przekazuje je na rachunki uczestników projektu. Wnioskodawca wskazał, że to On jest stroną kontraktu i to On, a nie Jego pracownicy bezpośrednio realizuje cele programu. Zainteresowany wskazał równocześnie, iż całość wynagrodzeń (z umów o pracę, umów cywilnoprawnych) za dany miesiąc wypłacana jest na koniec każdego miesiąca ze środków obrotowych Jednostki. Po dokonaniu rozliczeń zgodnie z prowadzoną ewidencją ilości godzin przepracowanych w ramach danego projektu, kwota wynagrodzenia stanowiąca koszt projektu podlega refundacji.

Reasumując stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie z uwagi na fakt, że wynagrodzenia pracowników Wnioskodawcy pochodzą ze środków obrotowych Jednostki, a dopiero następnie podlegają refundacji ze środków Komisji Europejskiej nie może znaleźć zastosowania zwolnienie przedmiotowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - niezależnie od tego czy to Zainteresowany, czy też Jego pracownicy wykonują bezpośrednio cele projektów.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl