ILPB2/415-1083/10-2/WM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1083/10-2/WM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko. przedstawione we wniosku z dnia 7 września 2010 r. (data wpływu 23 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków uzyskanych z tytułu uczestnictwa w inwestycyjnym programie pracowniczym z siedzibą w Jersey - jest:

* prawidłowe - w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu,

* nieprawidłowe - w zakresie określenia źródła przychodu.

UZASADNIENIE

W dniu 23 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania środków uzyskanych z tytułu uczestnictwa w inwestycyjnym programie pracowniczym z siedzibą w Jersey.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, obywatelką Rzeczypospolitej Polskiej. z uwagi na miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce podlega Ona nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w tym kraju.

Będąc pracownikiem XX (dalej: XXX, Spółka), umożliwiono Zainteresowanej uczestnictwo w inwestycyjnym programie pracowniczym z siedzibą w Jersey -... (dalej: RASP lub Program).

Składki odprowadzane do Programu stanowiły rocznie 7,5% wynagrodzenia zasadniczego Wnioskodawczyni. Zgodnie z założeniami Programu, Zainteresowana nie miała możliwości wnoszenia składek dodatkowych z własnych środków.

RASP funkcjonuje w postaci Trustu, zgodnie z wymogami ustawodawstwa Jersey. Program oferuje różne opcje zarządzania oraz inwestowania zgromadzonymi środkami, a wybraną przez Wnioskodawczynię opcją była tzw. "LXX", zgodnie z którą Zainteresowana nie miała wpływu na podejmowane decyzje inwestycyjne. Program zakłada, iż środki alokowane są w portfel trzech funduszy inwestujących w akcje spółek giełdowych: Uxx Kxx Fxx, Axx Fxx oraz Exx Bxx Cxx Fxx. Na pięć lat przed uprawnionym terminem wypłaty z Programu, środki z wyżej wymienionych funduszy są inwestowane w tzw. fundusze gotówkowe, tj. Sxx Cxx Fxx, US Dxx Cxx Fxx oraz Exx Cxx Fxx. w konsekwencji, Program działa na zasadach funduszu inwestycyjnego.

Program zakłada otrzymanie wypłaty dopiero po osiągnięciu określonego wieku (w przypadku Zainteresowanej - 60 lat), bądź wcześniej w przypadku ustania stosunku pracy z XXX lub śmierci (wypłata dla beneficjenta). Zgodnie z założeniami Programu, w trakcie okresu inwestowania, Wnioskodawczyni nie miała możliwości swobodnego dysponowania i decydowania o środkach zgromadzonych w RASP.

W przypadku ustania stosunku pracy z XXX w przeciągu 3 lat od rozpoczęcia uczestnictwa w RASP, wartość inwestycji jest wypłacana w postaci gotówki. w przypadku ustania stosunku pracy z XXX po przepracowaniu co najmniej 3 lat od momentu rozpoczęcia uczestnictwa w Programie oraz w przypadku, gdy wiek uczestnika przekracza 50 lat, Program zakłada dwie opcje: możliwość wypłaty wartości inwestycji w gotówce lub pozostanie w Programie, a następnie po osiągnięciu ustalonego wieku, wypłatę wartości inwestycji w gotówce.

W przypadku Zainteresowanej, z uwagi na fakt, iż z dniem 16 września 2009 r. osiągnęła określony przez Program tzw. wiek docelowy, jest uprawniona do otrzymania środków pieniężnych (wartości inwestycji) z Programu.

Zgodnie z założeniami Programu, w przypadku osiągnięcia docelowego wieku inwestycyjnego, transfer środków pieniężnych może odbyć się poprzez:

1.

otrzymanie środków pieniężnych w postaci jednorazowej wypłaty gotówkowej (w funtach szterlingach);

2.

transfer środków do innego programu (emerytalnego, ubezpieczeniowego, inwestycyjnego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego całość otrzymanych środków (tekst jedn.: jednorazowa wypłata inwestycyjna) wypłaconych z Programu podlegać będzie, zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: u.p.d.o.f.), opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym w momencie ich otrzymania, stanowiąc przychód od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania.

Zdaniem Wnioskodawczyni, na podstawie przedstawionego powyżej stanu faktycznego, środki pieniężne otrzymane przez Nią z Programu prowadzonego przez podmiot zarejestrowany w Jersey podlegać będą opodatkowaniu na zasadach przewidzianych dla przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów.

Zgodnie z art. 30a ust. 1 pkt 3 u.p.d.o.f. od przychodów od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów, pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Wnioskodawczyni stoi na stanowisku, iż powyższa teza jest poparta samymi założeniami konstrukcji Programu. RASP funkcjonuje w postaci Trustu. Zgodnie z prawem obowiązującym w Jersey odnośnie trustów (art. 2 z "Trusts (Jersey) Law" 1984, z późn. zm.) o pojęciu trust można mówić wówczas, gdy powiernik ("Trustee") powierza majątek (środki) drugiej osobie:

a.

na korzyść beneficjenta, lub

b.

na jakikolwiek cel, niekoniecznie związany z korzyścią powiernika;

c.

na korzyść wskazaną w punkcie (a) oraz na cel wskazany w punkcie (b).

Trust - który zgodnie z opisem powyżej można przetłumaczyć jako system powierniczy - zgodnie z definicją przedstawioną w art. 1 wymienionego powyżej prawa Jersey dotyczącego trustów, jest tworzony w celu zapewnienia osobom, które posiadają środki możliwe do zainwestowania, narzędzi umożliwiających im bycie beneficjentem zysków i dochodów wynikających z nabycia, utrzymywania, zarządzania lub zbycia tych środków.

Nawiązując do powyższego, Zainteresowana wyraziła stanowisko, iż RASP jest formą inwestowania. Ponadto, wypłata z Programu pochodzi z inwestycji dokonywanej przez podmiot obsługujący RASP w instrumenty finansowe, tj. wymieniony w stanie faktycznym portfel funduszy kapitałowych: Uxx Kxx FXXX, AXXX FXXX oraz EXXX BXXX CXXX FXXX oraz funduszy gotówkowych: SXXX CXXX FXXX, US Dxx CXXX FXXX oraz EXXX CXXX FXXX). Wszystkie fundusze zlokalizowane są w Londynie (Wielka Brytania).

Do momentu zaistnienia określonych zdarzeń (tekst jedn.: na przykład osiągnięcia określonego wieku, ustania stosunku pracy z XXX, bądź też śmierci uczestnika), możliwość swobodnego dostępu do środków przez uczestnika jest w praktyce wyłączona.

Z uwagi na fakt, iż swobodne dysponowanie zgromadzonym w Programie kapitałem nie było możliwe w dowolnym czasie trwania Programu, Zainteresowana stoi na stanowisku, iż opodatkowanie otrzymanych środków pieniężnych powinno nastąpić dopiero w momencie wypłaty z Programu. Przysporzenie majątkowe nastąpi dopiero w momencie wypłaty zakumulowanych w RASP środków.

Na podstawie art. 41 ust. 4 u.p.d.o.f. płatnicy, o których mowa w ust. 1, są zobowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4, 4a, 5 i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5. Niemniej jednak, z uwagi na fakt, iż płatnik świadczeń, tj. podmiot zarządzający Programem w przedmiotowej sprawie znajduje się poza granicami Polski (tekst jedn.: w Jersey), Wnioskodawczyni będzie - jako uczestnik Programu otrzymujący świadczenie - samodzielnie odpowiedzialna za zapłatę zryczałtowanego podatku dochodowego od całości środków otrzymanych z Programu.

W konsekwencji, w sytuacji wypłaty środków w trakcie 2010 r., zapłata i rozliczenie podatku z niej wynikającego, powinno nastąpić w zeznaniu rocznym PIT-36 lub PIT-38 za 2010 r., którego ostatecznym terminem złożenia jest koniec kwietnia 2011 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

* prawidłowe - w zakresie ustalenia momentu powstania przychodu,

* nieprawidłowe - w zakresie określenia źródła przychodu.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż dla celów podatkowych, Zainteresowana posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawczyni uzyskała świadczenie z tytułu uczestnictwa w inwestycyjnym programie pracowniczym działającym zgodnie z wymogami ustawodawstwa Jersey. Program ten zakłada, iż środki alokowane są w portfel trzech kapitałowych funduszy inwestujących w akcje spółek giełdowych. Środki zgromadzone w ww. funduszach są inwestowane w tzw. fundusze gotówkowe. Ponadto, Wnioskodawczyni nadmieniła, iż ww. program działa na zasadach funduszu inwestycyjnego.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy podatkowej jednym ze źródeł przychodu są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a-c). Za przychody z kapitałów pieniężnych, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, uważa się przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, z zastrzeżeniem ust. 1c.

Stosownie do postanowień art. 5a pkt 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o funduszach kapitałowych - oznacza to fundusze inwestycyjne oraz fundusze zagraniczne, o których mowa w przepisach o funduszach inwestycyjnych, oraz ubezpieczeniowe fundusze kapitałowe działające na podstawie przepisów ustawy o działalności ubezpieczeniowej, z wyjątkiem funduszy emerytalnych, o których mowa w przepisach o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych.

W świetle powyższego, skonstatować należy, iż uzyskane przez Zainteresowaną - z racji uczestnictwa w inwestycyjnym programie pracowniczym z siedzibą w Jersey - środki należy zakwalifikować jako dochód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych.

Zatem, stosownie do art. 30a ust. 1 pkt 5 ww. ustawy, od dochodu z tytułu udziału w funduszach kapitałowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

Otrzymane przez Wnioskodawczynię środki z tytułu udziału w inwestycyjnym programie pracowniczym podlegają opodatkowaniu w momencie dokonania ich wypłaty na rzecz Zainteresowanej. Zgodnie bowiem z art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, niektóre przychody z kapitałów pieniężnych (w tym przychody z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, czy też przychody z tytułu odsetek od pożyczek) powstają w momencie ich faktycznego otrzymania.

Ponadto, informuje się, iż stosownie do art. 45 ust. 1 ustawy podatkowej, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Zgodnie natomiast z ustępem 3b artykułu 45 ustawy, w zeznaniu, o którym mowa w ust. 1 lub ust. 1a, wykazuje się należny podatek dochodowy, o którym mowa w art. 29-30a, jeżeli podatek ten nie został pobrany przez płatnika.

Reasumując, stwierdzić należy, iż środki uzyskane przez Wnioskodawczynię w związku z uczestnictwem w inwestycyjnym programie pracowniczym, w ramach którego były one alokowane w akcje spółek giełdowych - stanowią dla Niej przychód z tytułu udziału w funduszach kapitałowych, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a nie jak - wskazała Zainteresowana - przychód od środków pieniężnych zgromadzonych na rachunku podatnika lub w innych formach oszczędzania, przechowywania lub inwestowania, prowadzonych przez podmiot uprawniony na podstawie odrębnych przepisów. w konsekwencji, dochód z tytułu uzyskanych przez Zainteresowaną środków podlega opodatkowaniu 19% zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Ponadto, tut. Organ pragnie zauważyć, iż podziela pogląd wyrażony przez Wnioskodawczynię, iż otrzymane przez Nią środki z tytułu udziału w przedmiotowym programie podlegają opodatkowaniu w momencie dokonania ich wypłaty na rzecz Zainteresowanej i że to na Niej spoczywa obowiązek złożenia w urzędzie skarbowym zeznania, według ustalonego wzoru, w terminie do dnia 30 kwietnia 2011 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl