ILPB2/415-1080/11-2/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1080/11-2/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2011 r. (data wpływu 7 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni jest zatrudniona w stowarzyszeniu (osoba prawna) od dnia 2 lutego 2005 r. na stanowisku Starszy specjalista.

Od 2006 r. w wyniku realizacji projektów przez pracodawcę Zainteresowana była częściowo (w odpowiednim wymiarze czasu pracy określonym we wniosku projektodawcy) zaangażowana do ich realizacji na różnych stanowiskach projektowych: personel PK, asystent projektu, pracownik administracyjny projektu.

W związku z tym Wnioskodawczyni uzyskiwała za powyższą pracę wynagrodzenie wg następującego rozróżnienia:

a.

W okresie 1 kwietnia 2006 r. - 30 czerwca 2007 r. otrzymywała wynagrodzenie na podstawie umowy o pracę jako personel Punktu Konsultacyjnego ze środków pozyskanych w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw (zw. dalej SPO WKP) w ramach programu "Budowa sieci Punktów Konsultacyjnych w ramach Krajowego Systemu Usług dla Małych i Średnich Przedsiębiorstw" - Poddziałanie 1.1.1 SPO WKP (PK). Do zadań Zainteresowanej w ramach stanowiska personel PK (umowa o pracę) i w ramach wypłacanego z powyższego źródła wynagrodzenia należało: przygotowanie kwartalnej i rocznej sprawozdawczości merytorycznej i finansowej, opracowywanie/aktualizacja pakietów informacyjnych, opracowywanie materiałów informacyjnych i promocyjnych, współpraca z CZIP w zakresie wymiany zasobów informacyjnych, przekazanie informacji nt. własnych potrzeb informacyjnych i doradczych oraz potrzeb informacyjnych Lokalnych Okienek Przedsiębiorczości do Punktu Konsultacyjnego Regionalnego, organizowanie sesji informacyjnych dla Lokalnych Okienek Przedsiębiorczości, rozpowszechnianie materiałów informacyjnych przygotowanych przez PARP oraz materiałów własnych, udostępnianie informacji dla współpracujących Lokalnych Okienek Przedsiębiorczości w zakresie dostępnych form i instrumentów wsparcia przedsiębiorców, podejmowanie działań mających na celu stałe podnoszenie kwalifikacji konsultantów Punktu Konsultacyjnego w celu zapewnienia wysokiej jakości świadczonych usług informacyjnych, zbieranie i przetwarzanie dokładnych informacji na temat klientów Punktu Konsultacyjnego oraz świadczonych na ich rzecz usług zgodnie z ustawą o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1992 r.

b.

W okresie 1 lipca 2008 r. - 30 maja 2010 r. Wnioskodawczyni otrzymywała wynagrodzenie jako asystent projektu "Podwyższanie kwalifikacji zawodowych poprzez udział w szkoleniach w powiecie " ze środków pozyskanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013, priorytet 8 Regionalne kadry gospodarki, Działanie 8.1. Rozwój pracowników przedsiębiorstw w regionie, Poddziałanie 8.1.1. Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Do zadań Zainteresowanej w ramach stanowiska asystenta projektu (umowa o pracę) i w ramach wypłacanego z powyższego źródła wynagrodzenia należało: zamieszczanie i aktualizowanie materiałów informacyjno - promocyjnych na stronach internetowych, współorganizacja promocji, dystrybucja materiałów promocyjnych, współorganizacja naboru uczestników, kontakty z uczestnikami, potwierdzanie zgłoszeń, przygotowanie sal szkoleniowych, organizacja techniczna szkoleń, zbieranie list obecności.

c.

W okresie 1 czerwca 2010 r. - 30 września 2010 r. Wnioskodawczyni otrzymywała wynagrodzenie (tzw. koszty pośrednie) jako pracownik administracyjny projektu "E-aktywizacja w gminie" ze środków pozyskanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej. Działanie 7.3. Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji. Do Jej zadań w ramach stanowiska pracownik administracyjny projektu (umowa o pracę) i w ramach wypłacanego z powyższego źródła wynagrodzenia należało: prowadzenie sekretariatu oraz kadr.

d.

W okresie 1 czerwca 2010 r. - 30 września 2010 r. Zainteresowana otrzymywaławynagrodzenie (tzw. koszty pośrednie) jako pracownik administracyjny projektu"E-aktywizacja w gminie " ze środków pozyskanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.3. Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji. Do Jej zadań w ramach stanowiska pracownik administracyjny projektu (umowa o pracę) i w ramach wypłacanego z powyższego źródła wynagrodzenia należało: prowadzenie sekretariatu i kadr.

e.

W okresie 1 czerwca 2010 r. - 30 września 2010 r. Zainteresowana otrzymywała wynagrodzenie (tzw. koszty pośrednie) jako pracownik administracyjny projektu "E-aktywizacja w gminie " ze środków pozyskanych z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Priorytet VII Promocja integracji społecznej, Działanie 7.3. Inicjatywy lokalne na rzecz aktywnej integracji. Do Jej zadań w ramach stanowiska pracownik administracyjny projektu (umowa o pracę) i w ramach wypłacanego z powyższego źródła wynagrodzenia należało: prowadzenie sekretariatu i kadr.

Pracodawca - podatnik podatku dochodowego od osób fizycznych odprowadzał od wszystkich części wynagrodzenia zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wynagrodzenia Wnioskodawczyni (personel PK, asystent projektu, pracownik administracyjny projektu,) uzyskiwane w ramach zatrudnienia na podstawie umowy o pracę przy realizacji ww. projektów podlegały opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, czy też korzystały ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r.

Zdaniem Wnioskodawczyni, wynagrodzenie, które uzyskiwała w ramach powyższych projektów jest zwolnione z opodatkowania.

Zainteresowana wskazuje, że:

wynagrodzenia osób zatrudnionych przy realizacji projektu podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym są spełnione warunki uprawniające do zwolnienia, bowiem spełnione zostały dwie przesłanki, czyli:

a.

dochody pracowników pochodzą ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej,

b.

pracownicy są bezpośrednio zaangażowani w realizację projektu oraz wykonują czynności konieczne do jego wdrożenia.

Ponadto stowarzyszenie jako osoba prawna z natury rzeczy nie może realizować bezpośrednio celu programu i posługuje się w tym celu zaangażowanymi przez nią osobami fizycznymi.

W tym przypadku osobą taką jest personel PK, asystent projektu, pracownik administracyjny projektu. O pochodzeniu środków dotacji ze środków bezzwrotnej pomocy Unii Europejskiej świadczy również fakt, że każda rzecz, czynność czy usługa sfinansowana z tych środków musi posiadać oznaczenie - logo UE i programu pomocowego. Dlatego wg Wnioskodawczyni przysługuje Jej zwolnienie z podatku dochodowego od osób fizycznych od części wynagrodzenia finansowanego z tychże środków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie tut. organ wskazuje, iż Wnioskodawczyni przedstawiając pytanie podała art. 21 ust. 1 pkt ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jako przepis zgodnie, z którym może skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Mając jednak na uwadze merytoryczną treść przedmiotowego wniosku, tut. organ zrozumiał, iż Wnioskodawczyni miała na uwadze treść art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2009 r., wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych

instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO,przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z dniem 1 stycznia 2010 r., stosownie do art. 12 ust. 1 lit. a) ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. Przepisy wprowadzające ustawę o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1241) zostało zmienione brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 46 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2010 r. wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

a.

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy, oraz

b.

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Na podstawie powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, z tak zwanych środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie dwie przesłanki, tj.:

* środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych,międzynarodowych instytucji finansowych (...), w tym również w przypadkach, gdyprzekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego dorozdzielania środków bezzwrotnej pomocy,

* prace wykonywane przez podatnika służą bezpośredniej realizacji celu określonego programemfinansowanym z bezzwrotnej pomocy.

Oznacza to, że niedopełnienie któregokolwiek z warunków uniemożliwia skorzystanie ze zwolnienia. Zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zwolnieniem o charakterze przedmiotowym, gdyż związane jest z przychodem ze środków pomocowych płynących z zagranicy.

W zakresie pierwszej z ww. przesłanek należy wskazać, że co do zasady zostaje ona spełniona w przypadku gdy środki finansowe pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra, agencje rządowe lub agencje wykonawcze, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Drugą z przesłanek warunkujących zastosowanie przedmiotowego zwolnienia jest charakter wykonywanych czynności. Należy jednak pamiętać o odróżnieniu czynności i prac o charakterze merytorycznym od czynności i prac o charakterze technicznym, organizacyjnym i pomocniczym. Zwolnieniu od podatku nie podlegają wynagrodzenia osób zaangażowanych jedynie pośrednio w realizację projektu, wykonujących pracę o charakterze pomocniczym, które aczkolwiek są niezbędne w procesie realizacji projektu, nie stanowią bezpośredniej realizacji celu programu pomocowego. Podobnie, jak powyżej, nie korzystają ze zwolnienia tzw. podwykonawcy.

W konsekwencji, zarówno pracodawca - płatnik, jak i pracownik zaangażowany w realizację projektu winni zadbać o taki sposób udokumentowania czynności pracownika związanych z realizacją projektu, aby kryterium bezpośredniej realizacji celu było jednoznaczne do oceny.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Zainteresowana jest zatrudniona w stowarzyszeniu (osoba prawna) - beneficjent. Wnioskodawczym na przełomie lat 2006-2010 była bezpośrednio zaangażowana przy realizacji celu programów finansowanych z środków europejskich na różnych stanowiskach projektowych, tj.: konsultant PK, asystent projektu, personel projektu, koordynator i w związku z tym uzyskiwała za powyższą pracę wynagrodzenie. Środki pomocowe pochodziły z Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, a także Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

Tutejszy organ przyjął, jak wskazała Wnioskodawczyni w opisie stanu faktycznego, że jest Ona etatowym, merytorycznym pracownikiem i bezpośrednio realizuje zadania Projektu.

Stwierdzić należy, iż środki pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej oraz środki krajowe, przeznaczone na realizację programów operacyjnych, objętych okresem programowania 2007-2013, jako dotacje, były w 2008 i 2009 r. wydatkami budżetu państwa, spełniającymi przesłanki zwolnienia ujętego w art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie bowiem z tym przepisem, wolne od podatku dochodowego są dotacje, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, otrzymane z budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców. Zatem środki, otrzymane w 2010 r. z EFS w ramach PO KL są wolne od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W przedmiotowej sprawie środki przeznaczone na wynagrodzenie za pracę Wnioskodawczyniz tytułu realizacji przedmiotowych Projektów pochodzą z:

* prefinansowania (środków pożyczonych z budżetu państwa na realizację programów i projektów) w przypadku projektu, o którym mowa w lit. a) opisu stanu faktycznego, realizowanego w oparciu o zasady określone w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Planie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.),

* dotacji budżetu państwa, w części dotyczącej środków otrzymanych przez Wnioskodawczynię w 2008 i 2009 r., o których mowa częściowo w lit. b) opisu stanu faktycznego (art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),

* płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymanych od 1 stycznia 2010 r. z Banku Gospodarstwa Krajowego, w przypadku projektów, o których mowa częściowo w lit. b) oraz w całości w lit. c)-e) opisu stanu faktycznego (art. 21 ust. 1 pkt 136 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Reasumując, wynagrodzenie które Wnioskodawczyni otrzymała na podstawie umowy o pracę za wykonywanie zadań bezpośrednio związanych z realizacją celów przedmiotowych projektów wymienionych we wniosku (personel PK, asystent projektu, personel projektu, koordynator), nie jest zwolnione od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z dnia 26 lipca 1991 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl