ILPB2/415-1061/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1061/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2010 r. (data wpływu 16 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 7 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania ekwiwalentu wypłacanego delegatom piłkarskim - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania ekwiwalentu wypłacanego delegatom piłkarskim.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa pismem z dnia 24 listopada 2010 r. nr ILPB2/415-1061/10-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Zainteresowanego nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłane w dniu 24 listopada 2010 r., skutecznie doręczone zostało w dniu 3 grudnia 2010 r. Natomiast w dniu 7 grudnia 2010 r. (data nadania 6 grudnia 2010 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która pełni funkcję delegata na mecze piłkarskie klubów 1 i 2 ligi, z ramienia Związku. Zadaniem delegata jest ocena organizacji meczu piłkarskiego pod kątem przestrzegania zapisów ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych oraz zachowania zasad bezpieczeństwa i przepisów porządkowych. Wyniki swojej pracy delegat zamieszcza w raporcie. Zainteresowany został powołany do pełnienia funkcji delegata na podstawie uchwały zarządu Związku. Wnioskodawca nie jest członkiem Związku. Nie wiąże Go ze Związkiem, w związku ze sprawowaniem funkcji delegata, umowa o pracę, umowa zlecenia czy też inna podobna umowa. Jedyną podstawą wykonywania funkcji delegata jest wyrażenie chęci podatnika sprawowania takiej funkcji oraz wyżej wskazana uchwała zarządu Związku powołująca Go na stanowisko delegata.

Zainteresowany z tytułu wykonywania funkcji delegata otrzymuje ekwiwalent w kwocie 600 zł za jeden mecz. Wypłata delegatowi przedmiotowego ekwiwalentu spoczywa na klubie piłkarskim - gospodarzu meczu piłkarskiego. Wypłata następuje każdorazowo najpóźniej do zakończenia meczu piłkarskiego. Wysokość, sposób płatności wskazanego ekwiwalentu, oraz wskazanie podmiotu obciążanego wypłatą ryczałtu (czyli klubu piłkarskiego) wynika ze stosowanej uchwały Związku. Podobnie jak ze Związku, Wnioskodawcy z tytułu sprawowania funkcji delegata nie wiąże żadna umowa z klubem piłkarskim wpłacającym mu ekwiwalent (umowa o pracę, umowa zlecenia czy też inna podobna umowa).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy przychody Wnioskodawcy w związku ze sprawowaniem funkcji delegata na mecze piłki nożnej, w postaci ekwiwalentów wypłacanych przez kluby piłkarskie - należy traktować jako przychody z działalności wykonywanej osobiście (na podstawie art. 13 pkt 5, ewentualnie pkt 2 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy PIT), czy też jako przychody z innego źródła (w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT).

2.

Odpowiedź na pytanie z punktu pierwszego determinuje treść kolejnego pytania, a mianowicie, czy klub wypłacający ekwiwalent delegatowi działa w charakterze płatnika podatku dochodowego, przez co zobowiązany jest pobierać zaliczki na podatek od wypłaconej kwoty, czy też delegat samodzielnie rozlicza podatek związany z przychodem jaki otrzymuje w związku z otrzymaniem ekwiwalentu, poprzez wykazanie tych przychodów w swoim zeznaniu rocznym.

Zdaniem Wnioskodawcy, przychód z tytułu otrzymanych ekwiwalentów należy kwalifikować jako przychód z działalności wykonywanej osobiście.

Przychód ten spełnia dyspozycję art. 13 pkt 5 ustawy PIT, bowiem jest wynikiem wykonywania przez podatnika czynności związanej z pełnieniem obowiązków społecznych. Delegat wykonuje swoją funkcję na zasadzie dobrowolnego zgłoszenia, nie jest przy tym członkiem Związku nie wiąże go z tytułu sprawowania swojej funkcji żadna umowa ze Związkiem, ani też z klubem piłkarskim, wypłacającym ekwiwalent.

Ewentualnie w przypadku delegata zdaniem Wnioskodawcy w grę może wchodzić również na zasadzie analogii art. 13 pkt 4 in fine ustawy PIT bowiem jego sytuacja w zakresie wykonywanej funkcji i sposobu rozliczenia ekwiwalentu z tego tytułu jest zbliżona do sytuacji sędziego prowadzącego zawody sportowe delegat bowiem obserwując przebieg meczu piłkarskiego pod kątem zapewnienia przestrzegania przepisów porządkowych i bezpieczeństwa niejako uczestniczy w prowadzeniu tych zawodów.

Zakwalifikowanie zaś przychodu delegata jako przychód z działalności wykonywanej osobiście determinuje sposób opodatkowania. Mianowicie na podstawie art. 41 ust. 1 w zw. z art. 13 pkt 2 lub 5 ustawy CIT płatnikiem podatku jest klub piłkarski, który ma obowiązek poboru zaliczki na podatek od wypłacanej kwoty ekwiwalentu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) opodatkowaniu tym podatkiem podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy ustawodawca wśród źródeł przychodów wymienia: inne źródła.

Stosownie do treści przepisu art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż tytułem do wypłaty świadczenia pieniężnego Wnioskodawcy jest uchwała Związku Zainteresowanego nie łączy z Związkiem, ani z klubem wypłacającym świadczenie żaden stosunek prawny tzn. nie została z nim zawarta żadna umowa, zgodnie z którą zobowiązał się do dokonania określonych czynności.

Wobec powyższego ww. świadczenie pieniężne należy zakwalifikować do podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym przychodów z innych źródeł - na podstawie cytowanego powyżej art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dokonujące wypłaty kluby nie są obowiązane do pobrania zaliczki na podatek. Mają one jedynie obowiązek sporządzić informację o wysokości uzyskanych przez Zainteresowanego przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać ją Wnioskodawcy oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika.

W myśl bowiem art. 42a ww. ustawy podatkowej, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52 i art. 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Obowiązkiem Zainteresowanego po otrzymaniu informacji PIT-8C jest rozliczenie uzyskanego przychodu w rocznym zeznaniu podatkowym wraz z innymi przychodami (dochodami) uzyskanymi w danym roku podatkowym opodatkowanymi na zasadach ogólnych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl