ILPB2/415-1051/13-4/AJ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1051/13-4/AJ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 stycznia 2014 r. (data wpływu 28 stycznia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 22 stycznia 2014 r., znak ILPB2/415-1051/13 -2/AJ, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłano w dniu 22 stycznia 2014 r., skutecznie doręczono w dniu 24 stycznia 2014 r. W dniu 28 stycznia 2014 r. Zainteresowana uzupełniła wniosek (data nadania w polskiej placówce pocztowej w dniu 25 stycznia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 26 czerwca 2013 r. Wnioskodawczyni otworzyła (...).Rachunek Oszczędnościowy (...) w banku. Do rachunku otrzymałam kartę debetową (...). Posiadacze kart (...) mają w banku możliwość zarabiania z programem premiowym Kupujesz - Zyskujesz, dzięki któremu wraca na konto 1% kwoty każdej transakcji bezgotówkowej wykonanej kartą wydaną do konta w pakiecie (...) - do 750 zł w ciągu roku. Regulamin "określa zasady programu stanowiącego formę sprzedaży premiowej usług finansowych świadczonych przez Bank w ramach Konta". Ponieważ Zainteresowana uważała, że otrzymywane środki mogą stanowić dla Niej przychód w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od osób fizycznych, zwróciła się do banku z pytaniem, czy po zakończeniu roku podatkowego otrzyma PIT-8C w celu rozliczenia podatku od otrzymanych premii.

W opinii Banku, premie przyznawane przez Bank w ramach programów bonusowych oferowanych klientom stanowią nagrody uzyskane przez nich w ramach sprzedaży premiowej w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i korzystają ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób fizycznych, w konsekwencji czego na banku nie ciążą obowiązki informacyjne, o których mowa w art. 42a tej ustawy (wystawienie PIT-8C).

Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że bank udziela klientom informacji o wypłaconych premiach w ramach programów bonusowych, z których klienci korzystali. Dane takie mogę także znaleźć na comiesięcznych wyciągach z rachunku i/lub zestawieniach transakcji dla karty kredytowej. Odpowiedziano Zainteresowanej, że bank nie ma obowiązku wysyłania PIT-8C do Klientów. Na prośbę Klienta dokument taki może być wystawiony. W związku z tym, jeżeli Wnioskodawczyni chciałaby, aby bank wystawił PIT-8C, należało wysłać zgłoszenie w formie reklamacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy pieniądze otrzymywane od banku w ramach programu premiowego Kupujesz - Zyskujesz Wnioskodawczyni zobowiązana jest opodatkować pomimo, że bank twierdzi, że korzysta ona ze zwolnienia w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Czy Bank zobowiązany jest wystawić Wnioskodawczyni PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawczyni pieniądze otrzymywane od banku w ramach programu premiowego Kupujesz - Zyskujesz nie stanowią nagrody w ramach sprzedaży premiowej i powinny podlegać opodatkowaniu jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od osób fizycznych. Zainteresowana uważa, że powinna od banku otrzymać PIT-8C i doliczyć otrzymane premie do dochodu w rozliczeniu rocznym. W przypadku nie otrzymania PIT-8C Wnioskodawczyni powinna ująć te przychody korzystając z comiesięcznych wyciągów z rachunku ulub zestawień transakcji dla karty kredytowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych, bądź od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy stanowi, iż źródłem przychodów są inne źródła.

Na podstawie art. 11 ust. 1 ww. ustawy, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W świetle powyższego, za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Stosownie do art. 20 ust. 1 w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie natomiast z art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową - jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Dla zastosowania powyższego zwolnienia od podatku do nagrody związanej ze sprzedażą premiową niezbędne jest, aby:

* nagroda otrzymana przez klienta była związana ze sprzedażą premiową,

* jednorazowa wartość tych nagród nie może przekroczyć kwoty 760 zł,

* sprzedaż premiowa nie dotyczyła nagród otrzymanych przez klientów w związku prowadzoną przez nich działalnością gospodarczą.

Pojęcie "sprzedaży premiowej" nie występuje w żadnym akcie normatywnym. Tym niemniej umowa sprzedaży została uregulowana w art. 535 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.).

Zgodnie z treścią tej regulacji, przez umowę sprzedaży sprzedawca zobowiązuje się przenieść na kupującego własność rzeczy i wydać mu rzecz, a kupujący zobowiązuje się rzecz odebrać i zapłacić sprzedawcy cenę.

Z kolei, umowa rachunku bankowego jest uregulowana w odrębnym przepisie Kodeksu cywilnego, tj. w art. 725 tej ustawy, który stanowi, że przez umowę rachunku bankowego bank zobowiązuje się względem posiadacza rachunku, na czas oznaczony lub nieoznaczony, do przechowywania jego środków pieniężnych oraz, jeżeli umowa tak stanowi, do przeprowadzania na jego zlecenie rozliczeń pieniężnych. W konsekwencji ten stosunek prawny nosi znamiona umowy zlecenia.

A zatem z nagrodą związaną ze sprzedażą premiową mamy do czynienia wówczas, gdy dochodzi do zawarcia umowy sprzedaży, czyli przeniesienia własności rzeczy.

Umowa rachunku bankowego bądź umowa rachunku karty kredytowej nie jest tożsama z umową sprzedaży. Bank zawierając z Wnioskodawczynią umowę rachunku oszczędnościowego oraz przekazując Jej kartę debetową nie przenosi na Zainteresowaną własności rzeczy, a jedynie świadczy usługi, do których zobowiązał się w umowie, w tym m.in. do zwrotu środków pieniężnych wypłacanych Wnioskodawczyni w związku z używaniem karty debetowej do płacenia za zakupy związane z umową rachunku bankowego. A zatem otrzymywane przez Wnioskodawczynię zwroty środków pieniężnych są ściśle związane z prowadzonymi usługami bankowymi. Bank nie zawiera z Wnioskodawczynią umowy sprzedaży.

Mając powyższe na uwadze, przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 nie będzie miał zastosowania w przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego, gdyż umowę obejmującą realizację usługi rachunku bankowego nie można uznać za umowę sprzedaży.

W konsekwencji, wypłacane Wnioskodawczyni kwoty w ramach programu premiowego Zyskujesz - Kupujesz ("cashback") nie można uznać za nagrodę związaną ze sprzedażą premiową.

Reasumując, stwierdzić należy, że kwoty otrzymywane w ramach programu premiowego Kupujesz-Zyskujesz za transakcje dokonane kartą Wnioskodawczyni powinna wykazać w zeznaniu rocznym sporządzonym za 2013 r., jako przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W konsekwencji czego na banku ciążą obowiązki płatnika, o których mowa w art. 42a cyt. ustawy podatkowej.

Stosownie bowiem do tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (a w przypadku podatników, którzy w Polsce podlegają ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych).

Niewystawienie przez bank rocznej informacji PIT-8C nie zwalnia podatnika z obowiązku wykazania kwot otrzymanych z tego tytułu w rocznym zeznaniu podatkowym. W przypadku uzyskania przychodów z tzw. innych źródeł, rocznego rozliczenia podatku dochodowego podatnik dokonuje na formularzu PIT-36. Wysokość przychodu otrzymanego z tego tytułu podatnik może ustalić korzystając z danych zawartych w wyciągu konta bankowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl