ILPB2/415-1049/10-4/JK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 grudnia 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1049/10-4/JK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 13 grudnia 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskiwanych z wynajmu pokoi, w których jest prowadzona działalność agroturystyczna oraz w zakresie opodatkowania przychodów z najmu na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 września 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskiwanych z wynajmu pokoi, w których jest prowadzona działalność agroturystyczna, w zakresie opodatkowania przychodów z najmu na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz w zakresie opodatkowania najmu przez męża Zainteresowanej.

W związku ze stwierdzeniem braków formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa pismem z dnia 6 grudnia 2010 r. nr ILPB2/415-1049/10-2/JK, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Jednocześnie poinformowano, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem przez Zainteresowaną nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.

Wezwanie wysłane w dniu 6 grudnia 2010 r., skutecznie doręczone zostało w dniu 8 grudnia 2010 r. Natomiast w dniu 13 grudnia 2010 r. (data nadania 10 grudnia 2010 r.) do tut. organu wpłynęła odpowiedź na wezwanie, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Od 27 września 2000 r. Zainteresowana prowadzi gospodarstwo agroturystyczne wpisane do ewidencji obiektów hotelarskich i innych obiektów świadczących usługi hotelarskie prowadzonej przez Urząd Miasta i Gminy X, spełniając wymogi art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w sprawie zwolnienia od podatku dochodowego, tzn. jest to wynajem pokoi gościnnych, w budynku mieszkalnym położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku, przy ilości wynajmowanych pokoi nie przekraczającej 5.

Oprócz tego Wnioskodawczyni osiąga przychód z tytułu emerytury.

Mąż Zainteresowanej prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych (podatkowa księga przychodów i rozchodów) podatkiem liniowym. Jest to działalność nie związana z wynajmem lokali czy to mieszkalnych czy też użytkowych.

Ze względu na sezonowość usług agroturystycznych Wnioskodawczyni postanowiła rozszerzyć świadczone usługi o wynajem prywatny pokoi mieszkalnych dla pracowników firm przebywających w delegacjach.

W tym celu zgłosiła na piśmie do UMiG w X zawieszenie działalności gospodarstwa agroturystycznego, następnie zawarła umowę najmu prywatnego (art. 10 ust. 1 pkt 6 u.p.d.o.f.) z firmą po czym w odpowiednich terminach zgłosi do Urzędu Skarbowego w Y wybór opodatkowania w formie ryczałtu na podstawie art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także oświadczenie, o którym mowa w art. 8 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni wskazuje dodatkowo, iż najem pokoi mieszkalnych firmom na cele mieszkaniowe opodatkowany ryczałtem dotyczy tych samych pokoi w których jest prowadzona działalność agroturystyczna spełniająca wymogi przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Działalność agroturystyczna jest działalnością sezonową - wakacje, ferie, długie weekendy itp. W pozostałych terminach te same pokoje są (sporadycznie) wynajmowane firmom na cele mieszkaniowe opodatkowane ryczałtem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy można prowadzić działalność agroturystyczną spełniającą wymogi art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wynajem dla osób przebywających na wypoczynku) a więc zwolnioną z podatku dochodowego i równocześnie prowadzić wynajem prywatny pokoi mieszkalnych firmom na cele mieszkalne, opodatkowany ryczałtem od wynajmu.

2.

Czy osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej może wybrać opodatkowanie najmu prywatnego w formie karty podatkowej na podstawie art. 23 ust. 1a, cz. XII, pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przy zachowaniu wszystkich przewidzianych dla takiej formy opodatkowania wymogów.

3.

Czy mąż Wnioskodawczyni może prowadzić wynajem prywatny lokali mieszkalnych firmom na cele mieszkaniowe opodatkowany ryczałtem od wynajmu, niezależnie od prowadzonej dotychczas działalności gospodarczej, przy jednoczesnym prowadzeniu przez Zainteresowaną działalności agroturystycznej spełniającej wymogi art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tutejszy organ informuje, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie nr 1 i nr 2. Natomiast w zakresie odpowiedzi na pytanie nr 3 w dniu 20 grudnia 2010 r. wydano odrębne rozstrzygnięcie nr ILPB2/415-1049/10-5/JK.

Zdaniem Wnioskodawczyni, obowiązujące dzisiaj przepisy podatkowe nie wykluczają prowadzenia działalności agroturystycznej spełniającej wymogi art. 21. ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (wynajem dla osób przebywających na wypoczynku) a więc zwolnioną z podatku dochodowego, z równoczesnym prowadzeniem wynajmu prywatnego pokoi mieszkalnych firmom na cele mieszkaniowe opodatkowanym ryczałtem od wynajmu na podstawie art. 6 ust. 1a lub kartą podatkową na podstawie art. 23 ust. 1a, cz. XII, pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przy zachowaniu wszystkich przewidzianych dla takiej formy opodatkowania wymogów. Zainteresowana uważa również, że osoba nie prowadząca działalności gospodarczej może prowadzić wynajem prywatnego lokalu mieszkalnego firmie na cele mieszkalne. Sądzi także, że sytuacja opisana jako zdarzenie przyszłe jest możliwa z punktu widzenia przepisów podatkowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.), ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Osoby fizyczne osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych (art. 2 ust. 1a tej ustawy).

Zgodnie z art. 6 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają również otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze. Dla ustalenia wartości otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń z tytułu tych umów, stosuje się art. 11 ust. 2-2b ustawy o podatku dochodowym.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. a ww. ustawy, od przychodów, o których mowa w art. 6 ust. 1a, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%.

Warunkiem skorzystania z tej formy opodatkowania jest, zgodnie z art. 9 ust. 1 ww. ustawy, złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za dany rok podatkowy naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego, natomiast w przypadku podatnika rozpoczynającego działalność gospodarczą w trakcie roku podatkowego - do dnia poprzedzającego dzień rozpoczęcia działalności, nie później jednak niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu. Jeżeli do dnia 20 stycznia roku podatkowego podatnik nie zgłosił likwidacji działalności gospodarczej lub nie dokonał wyboru innej formy opodatkowania, uważa się, że nadal prowadzi działalność opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl natomiast art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.), wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane z tytułu wynajmu pokoi gościnnych, w budynkach mieszkalnych położonych na terenach wiejskich w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku oraz dochody uzyskane z tytułu wyżywienia tych osób, jeżeli liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Zwolnienie określone w tym przepisie uzależnione jest więc od spełnienia łącznie kilku warunków, a mianowicie:

* najem musi dotyczyć pokoi gościnnych znajdujących się w budynkach mieszkalnych,

* budynki, w których pokoje przeznaczone są na wynajem, położone są na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym,

* przedmiotem usług jest najem pokoi gościnnych osobom przebywającym na wypoczynku,

* liczba wynajmowanych pokoi nie przekracza 5.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Zainteresowana prowadzi działalność agroturystyczną spełniając wymogi określone w art. 21 ust. 1 pkt 43 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczącym zwolnienia od podatku dochodowego, dochodów z wynajmu pokoi gościnnych, w budynku mieszkalnym położonym na terenie wiejskim w gospodarstwie rolnym, osobom przebywającym na wypoczynku, przy ilości wynajmowanych pokoi nie przekraczającej 5. Jednocześnie Wnioskodawczyni zawarła umowę najmu prywatnego, który zamierza opodatkować albo w formie ryczałtu albo w formie karty podatkowej.

Mając na uwadze powyższe przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony we wniosku stwierdzić należy, iż obydwie podniesione kwestie regulują dwie odrębne ustawy podatkowe, a zatem nie jest możliwym prowadzenie równocześnie działalności agroturystycznej zwolnionej od opodatkowania na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i wynajmu pokoi opodatkowanego na zasadach przewidzianych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie natomiast z art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 i pkt 12 ww. ustawy, użyte w ustawie określenia oznaczają:

* działalność usługowa - pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z 1999 r. Nr 92, poz. 1045 i z 2001 r. Nr 12, poz. 94) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88, poz. 439, z 1996 r. Nr 156, poz. 775, z 1997 r. Nr 88, poz. 554 i Nr 121, poz. 769, z 1998 r. Nr 99, poz. 632 i Nr 106, poz. 668 oraz z 2001 r. Nr 100, poz. 1080), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3,

* pozarolnicza działalność gospodarcza - pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Pojęcie działalności gospodarczej - do którego odsyła wskazany powyżej przepis - zostało zdefiniowane w art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem za pozarolniczą działalność gospodarczą uważa się działalność zarobkową wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy.

Pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej użyte w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych opiera się na trzech przesłankach:

1.

zarobkowym celu działalności,

2.

wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły

3.

prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy, przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą.

Zgodnie z art. 23 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych, zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także - na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli - osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne. Zgodnie z treścią punktu 4 części XII tabeli, w formie karty podatkowej opodatkowane mogą być - usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.

Określenie przez ustawodawcę "usługi hotelarskie", a nie "wynajem pokoi" oraz zapis art. 2 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy jednoznacznie wskazuje, że możliwość opodatkowania tą formą dotyczy działalności gospodarczej - usług hotelarskich, a nie wynajmu, jako odrębnego od działalności gospodarczej źródła przychodu wymienionego w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższymi ustaleniami, Wnioskodawczyni mogłaby opodatkować przychód z tytułu najmu pokoi w formie karty podatkowej, ale wyłącznie w sytuacji, gdyby najem wykonywany był w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej. Nie ma możliwości opodatkowania w tej formie najmu wykonywanego poza działalnością gospodarczą.

Wobec powyższego stanowisko Zainteresowanej również w tym zakresie należało uznać jako nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl