ILPB2/415-1035/12-4/WS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB2/415-1035/12-4/WS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2012 r. (data wpływu 14 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest partnerem wiodącym międzynarodowego projektu realizowanego w ramach programu finansowanego przez Komisję Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Jednym z działań w ramach projektu jest organizacja spotkań i warsztatów dla przedstawicieli administracji publicznej/samorządowej zaangażowanych w tworzenie polityki innowacyjnej.

W ramach tego działania Wnioskodawca pokrywa koszty podróży i zakwaterowania pracowników innych instytucji, przede wszystkim administracji publicznej/samorządowej biorących udział w warsztatach odbywających się poza granicami Polski, na terenie Unii Europejskiej. Wnioskodawca nie zleca tym osobom żadnych prac lub usług w ramach tego projektu. Pracownicy uczestnicząc w spotkaniach w ramach projektu, są do nich oddelegowani i wykonują swoje obowiązki służbowe. Wspomniane wyżej instytucje nie przekazują swoim pracownikom diet w związku z uczestnictwem w tych spotkaniach z powodu braku środków na ten cel w swoim budżecie. Wnioskodawca zamierza wypłacić równowartość diet, które przysługiwałyby im w związku z pokryciem kosztów związanych z odbyciem podróży służbowej w wysokości ustalonej w rozporządzeniu MPiPS z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. 236 poz. 1991 z późn. zm.).

Stosownie do treści art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21,52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b powołanej ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku niektórych świadczeń pieniężnych otrzymywanych przez osoby fizyczne związane z odbytymi podróżami. Zgodnie z treścią tego przepisu "wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby, nie będącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13".

Stosownie zaś do postanowień art. 21 ust. 13 wymienionej ustawy, wprowadzone od dnia 1 stycznia 2004 r. zwolnienie z opodatkowania diet i innych należności wypłacanych za czas podróży osobom innym niż pracownicy ma zastosowanie pod warunkiem, iż otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Analiza przytoczonego powyżej zapisu art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b w powiązaniu z art. 21 ust. 13 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. prowadzi do wniosku, iż zwolnienie od podatku ma zastosowanie do świadczeń z tytułu diet i innych należności związanych z podróżą, jeżeli te świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów - osób fizycznych otrzymujących te świadczenia oraz zostały poniesione:

* "w celu osiągnięcia przychodów" podmiotów otrzymujących te świadczenia, lub

* "w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie odrębnych ustaw" - dotyczy to świadczeń wypłacanych z tytułu podróży m.in. przez fundacje i stowarzyszenia, kluby sportowe oraz związki sportowe, szkoły, uczelnie, placówki oświatowo-wychowawcze, placówki naukowe, związki zawodowe, organizacje pracodawców, lub (...).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy wypłacone przez Wnioskodawcę diety będą korzystać ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych i czy w związku z tym Wnioskodawca ma obowiązek pobrać zaliczkę na podatek dochodowy i wystawić PIT-8C.

Zdaniem Wnioskodawcy, diety przekazane pracownikom urzędu marszałkowskiego są zwolnione z podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b w powiązaniu z art. 21 ust. 13 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. Uczestniczą oni w spotkaniach projektu w ramach pełnienia obowiązków służbowych, których celem jest osiągnięcie przychodów z tytułu umowy o pracę u swojego pracodawcy. W związku z tym pokrycie kosztów podróży przez inny podmiot niż pracodawca, w której wykonywali obowiązki służbowe spełnia warunek opisany w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b. Wnioskodawca nie musi pobierać zaliczki na podatek dochodowy od wypłaconych diet ani nie jest zobowiązany do wystawienia PIT-8C.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W art. 10 ust. 1 ww. ustawy zostały określone źródła przychodów. W pkt 9 tego artykułu wymienione zostały "inne źródła".

W myśl art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Sformułowanie "w szczególności" dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. O przychodzie podatkowym z innych źródeł należy mówić w każdym przypadku, kiedy u podatnika wystąpią realne korzyści majątkowe.

Zgodnie natomiast z art. 42a ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (tekst jedn.: PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca w ramach swojego działania pokrywa koszty podróży i zakwaterowania pracowników innych instytucji, przede wszystkim administracji publicznej/samorządowej, biorących udział w warsztatach odbywających się poza granicami Polski, na terenie Unii Europejskiej. Wnioskodawca nie zleca tym osobom żadnych prac lub usług w ramach tego projektu. Pracownicy uczestnicząc w spotkaniach w ramach projektu, są do nich oddelegowani i wykonują swoje obowiązki służbowe. Wspomniane wyżej instytucje nie przekazują swoim pracownikom diet w związku z uczestnictwem w tych spotkaniach z powodu braku środków na ten cel w swoim budżecie. Wnioskodawca zamierza wypłacić równowartość diet, które przysługiwałyby im w związku z pokryciem kosztów związanych z odbyciem podróży służbowej w wysokości ustalonej w rozporządzeniu MPiPS z 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. 236 poz. 1991 z późn. zm.).

Zwolnienie z opodatkowania otrzymanych diet przez osoby niebędące pracownikami reguluje art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z treścią ww. art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Aby jednak przedmiotowe świadczenia korzystały ze zwolnienia muszą być spełnione dwa warunki. Reguluje je art. 21 ust. 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z jego treścią zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1.

w celu osiągnięcia przychodów lub

2.

w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub

3.

przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub

4.

przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Należy zauważyć, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ustawy ustawodawca posłużył się terminem "podróż" bez określenia "służbowa", dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem, że wypłacone diety i inne należności nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów świadczeniobiorców, oraz zostały poniesione w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw.

Odrębnymi przepisami, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b ww. ustawy są przepisy odpowiednio:

1.

rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990 z późn. zm.),

2.

rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.).

W przedmiotowej sprawie przedstawionej przez Wnioskodawcę we wniosku zastosowanie ma rozporządzenie wymienione w pkt 2, tj. rozporządzenie dotyczące podróży służbowych poza granicami kraju.

Zauważyć należy, że w myśl § 2 ww. rozporządzenia dotyczącego podróży służbowych poza granicami kraju pracownikowi przysługują:

1.

diety,

2.

zwrot kosztów:

a.

przejazdów i dojazdów,

b.

noclegów,

c.

innych wydatków, określonych przez pracodawcę odpowiednio do uzasadnionych potrzeb.

Zgodnie z § 4 ust. 1 wyżej cytowanego rozporządzenia dieta jest przeznaczona na pokrycie kosztów wyżywienia i inne drobne wydatki. Wysokość diety za dobę podróży w poszczególnych państwach jest określona w załączniku do rozporządzenia (§ 4 ust. 2 rozporządzenia).

Reasumując, należy stwierdzić, iż diety wypłacane przez Wnioskodawcę podlegają zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych do wysokości określonej w Rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 z późn. zm.). W związku z powyższym na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek wystawienia informacji PIT-8C z tytułu wypłaty przedmiotowych diet.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl