ILPB1/415-980/08-6/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-980/08-6/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2008 r. (data wpływu 1 grudnia 2008 r.), uzupełnionym w dniu 16 lutego 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, w związku z czym pismem z dnia 2 lutego 2009 r., znak ILPB1/415-980/08-2/IM, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 9 lutego 2009 r., a w dniu 16 lutego 2009 r. wniosek uzupełniono o brakujące informacje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni, osoba fizyczna, prowadzi działalność edukacyjną, na podstawie wpisu do rejestru placówek oświatowych, polegającą na prowadzeniu kilku szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych, czyli szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Szkoły mieszczą się na terenie kilku województw, w znacznej odległości od siebie i znacznej odległości od siedziby osoby prowadzącej działalność.

Szkoły te kształcą słuchaczy w różnych kierunkach, między innymi jest technikum o profilu hodowca koni. Z tej działalności Wnioskodawczyni uzyskuje przychody w formie dotacji od organów samorządu terytorialnego, oraz przychody z tytułu czesnego, wpłacanego przez uczniów gotówką w sekretariatach poszczególnych szkół. Zebrane w ten sposób kwoty, jeden raz w miesiącu wpłacane są na rachunek bankowy prowadzącego działalność. Wysokość czesnego jest określona w ofercie szkoły. Prowadzący działalność oraz dyrektorzy szkół mają kompetencje do obniżania czesnego, bądź zwalniania poszczególnych słuchaczy albo całych grup z obowiązku jego uiszczania, obniżając tym samym cenę za naukę jednak nie mniej niż do wysokości wynikającej z dotacji uzyskiwanej od jednostki samorządu terytorialnego.

W kwietniu 2008 r. na potrzeby prowadzonej działalności został zakupiony samochód osobowy. Służy on wyłącznie prowadzeniu działalności oświatowej, wykonywanej przez Wnioskodawczynię, w szczególności do zaopatrywania szkół w materiały, pomoce naukowe, programy nauczania, wizytowanie i koordynowanie prac szkół, uczestniczenie w radach pedagogicznych, przejazdów nauczycieli z jednej szkoły do drugiej itp.

Dla potrzeb Technikum Hodowli Koni, Wnioskodawczyni planuje zakupić konie. Spełniać one mają funkcje dydaktyczne. Uczniowie, w ramach praktyk, będą wykonywać przy nich wszelkie prace związane z ich hodowlą i pielęgnacją.

Zakupiony samochód został zaliczony do środków trwałych. Podobnie, jeżeli dojdzie do zakupu konia, również zaliczony on zostanie do środków trwałych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania w zakresie zwolnień przedmiotowych.

Czy zakup koni dla potrzeb technikum hodowli koni, można uznać za pomoc dydaktyczną zgodnie z art. 21 ust. 7 i czy tym samym dochody z tytułu prowadzenia szkół korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 36 i czy zwolnienie dotyczy przychodów uzyskiwanych ze wszystkich szkół prowadzonych przez podatnika czy tylko przychodów ze szkół, dla których zakup stanowi pomoc dydaktyczną.

Zdaniem Wnioskodawczyni, konie można uznać za pomoc dydaktyczną i tym samym ich zakup spełnia warunki ustawowe do uzyskania zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 36. Jak podaje Wnioskodawczyni, ze względu na treść tego przepisu zwolnione są przychody podatnika z tytułu prowadzenia szkół a nie tylko przychody uzyskane tej szkoły, dla której zakupiono pomoc dydaktyczną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) system oświaty obejmuje m.in.:

Stosownie do treści art. 3 pkt 1 ww. ustawy ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o szkole - należy przez to rozumieć także przedszkole. Przechodząc na płaszczyznę prawa podatkowego należy wskazać, iż zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 36 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody z tytułu prowadzenia szkół w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w części wydatkowanej na cele szkoły w roku podatkowym lub w roku po nim następującym.

W myśl art. 21 ust. 7 ww. ustawy za wydatki, o których mowa w ust. 1 pkt 36, poniesione z tytułu prowadzenia szkoły niepublicznej w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jeżeli nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, uważa się wydatki na:

1.

zakup stanowiących środki trwałe pomocy dydaktycznych i innych urządzeń niezbędnych do prowadzenia szkoły,

2.

wydatki związane z organizowaniem wypoczynku wakacyjnego uczniów, w części stanowiącej wynagrodzenie personelu wychowawczego i obsługi, jeżeli nie zostało pokryte przez wpłaty rodziców.

Na gruncie prawa podatkowego koń jako inwentarz żywy nie stanowi rzeczowego składnika majątku podatnika (środka trwałego). Przepisy ustaw podatkowych definiując pojęcie środków trwałych nie objęły jego zakresem zwierząt (art. 22a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) dla celów odpisów amortyzacyjnych.

Jednakże pojęcie środków trwałych występuje również w innych aktach prawnych, w szczególności w ustawie z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) oraz rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317 z późn. zm.).

Przepisy Klasyfikacji Środków Trwałych klasyfikują inwentarz żywy do grupy 9, obejmującej zwierzęta hodowlane, zwierzęta gospodarskie, zwierzęta cyrkowe i w ogrodach zoologicznych oraz pozostałe zwierzęta żywe, zarówno pojedyncze sztuki zwierząt, jak i całe stada.

W ustawie o rachunkowości w art. 3. ust. 1 pkt 5 ilekroć mowa jest o środkach trwałych - rozumie się przez to, z zastrzeżeniem pkt 17, rzeczowe aktywa trwałe i zrównane z nimi, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, kompletne, zdatne do użytku i przeznaczone na potrzeby jednostki. Zalicza się do nich w szczególności:

a.

nieruchomości - w tym grunty, prawo użytkowania wieczystego gruntu, budowle i budynki, a także będące odrębną własnością lokale, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego oraz spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

b.

maszyny, urządzenia, środki transportu i inne rzeczy,

c.

ulepszenia w obcych środkach trwałych,

d.

inwentarz żywy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż wskazane we wniosku wydatki na zakup koni, będzie można zaliczyć do wydatków na cele szkoły, w rozumieniu powołanych wyżej przepisów.

Prowadzenie przez Wnioskodawczynię ośmiu szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych w rozumieniu ustawy o systemie oświaty stanowi jedno źródło przychodu określone w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych a więc zwolnienie przedmiotowe będzie dotyczyło całości przychodów uzyskiwanych ze wszystkich szkół prowadzonych przez Wnioskodawczynię.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i

stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie momentu uzyskania przychodów oraz w zakresie zwolnień przedmiotowych został rozstrzygnięty w dniu 26 lutego 2009 r. interpretacjami indywidualnymi nr ILPB1/415-980/08-4/IM i ILPB1/415-980/08-5/IM.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl