ILPB1/415-965/08-4/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-965/08-4/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 25 listopada 2008 r. (data wpływu 26 listopada 2008 r.), uzupełnionym w dniu 30 stycznia 2009 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności dokonania korekty zeznania - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie konieczności dokonania korekty zeznania.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 22 stycznia 2009 r. znak ILPB1/415-965/08-2/AG na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

W dniu 30 stycznia 2009 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 29 stycznia 2009 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Pracownik był zatrudniony w zakładzie pracy Wnioskodawcy w okresie od października 2002 r. do września 2006 r.. We wrześniu 2005 r. pracownik złożył w zakładzie pracy oświadczenie dotyczące wynagrodzeń wypłacanych mu w 2005 r., zgodnie z którym ze względu na uzyskanie wynagrodzeń w kwocie przekraczającej roczne ograniczenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe zaprzestano pobierania składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe od wynagrodzeń wypłaconych po dacie złożenia ww. oświadczenia, tj. w okresie od października do grudnia 2005 r..

W 2008 r. zakład pracy otrzymał z ZUS zawiadomienie, z którego wynika, że pracownik błędnie obliczył kwotę otrzymanego w 2005 r. wynagrodzenia, a przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe nastąpiło w listopadzie 2005 r..

W związku z powyższym zakład pracy dokonał korekty list płac za miesiąc październik i listopad 2005 r., korekty deklaracji i raportów składanych do ZUS-u oraz dokonał zapłaty zaniżonych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe wraz z należnymi odsetkami. Pracownik dokonał zwrotu nadpłaty wynagrodzenia za październik i listopad 2005 r. na konto zakładu pracy.

Błędne obliczenie wynagrodzenia za październik i listopad 2005 r. spowodowało zaniżenie należnych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zawyżenie składki na ubezpieczenie zdrowotne i podatek dochodowy od osób fizycznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dokonanie w 2008 r. korekty wynagrodzenia za październik i listopad 2005 r., w związku z zaniżeniem wysokości należnych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz zawyżeniem wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne i podatek dochodowy od osób fizycznych, powoduje konieczność dokonania korekty PIT-11 pracownika za 2005 rok.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonanie korekty wynagrodzenia za październik i listopad 2005 r., związanej z naliczeniem składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe powoduje konieczność dokonania korekty PIT-11 za 2005 rok i uwzględnienie w poz. 75 zapłaconych składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, związanych z korygowanymi listami płac w poz. 76 kwoty zawyżenia składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz w poz. 37 kwoty zawyżenia podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 39 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004 r. do 31 grudnia 2008 r., w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74.

Powyższy zapis nakładał na Wnioskodawcę obowiązek prawidłowego, tj. zgodnego ze stanem faktycznym, sporządzenia imiennej informacji i przekazania jej podatnikowi oraz właściwemu organowi podatkowemu.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż w związku z nieprawidłowym ustaleniem daty uzyskania wynagrodzeń w kwocie przekraczającej roczne ograniczenie podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe, w 2005 r. w niewłaściwym terminie zaprzestano poboru powyższych składek.

W związku z otrzymaniem informacji z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o stwierdzeniu nieprawidłowości Wnioskodawca dokonał ponownego przeliczenia wysokości należnych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne oraz zaliczek na podatek dochodowy, w wyniku czego powstała niedopłata składek na ubezpieczenia społeczne oraz nadpłata składek na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczek na podatek. Pracownik dokonał zwrotu nadpłaconego wynagrodzenia.

Mając powyższe na uwadze tut. Organ wskazuje, że w przedmiotowej sprawie nie ma podstaw do skorygowania informacji PIT-11 za 2005 rok. Informacja ta bowiem została sporządzona w oparciu o dane i stan faktyczny istniejący w dniu jej wykonania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl