ILPB1/415-930/10-2/AG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 października 2010 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-930/10-2/AG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2010 r. (data wpływu 16 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wartości początkowej wnoszonego do spółki osobowej aportem przedsiębiorstwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wartości początkowej wnoszonego do spółki osobowej aportem przedsiębiorstwa.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca - osoba fizyczna - prowadzi działalność gospodarczą. Z dniem xx stycznia 2011 r. zamierza wnieść całe przedsiębiorstwo w formie aportu do spółki cywilnej. Posiadany przez Wnioskodawcę majątek trwały został zakupiony wiele lat temu i jego wartość bardzo odbiega od cen obecnie stosowanych. Dotyczy to głównie gruntów i budynków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca może skorzystać z przepisu art. 22g ust. 1 pkt 4 i wprowadzić do spółki składniki majątku w wartości zbliżonej do ceny rynkowej posiłkując się przy wycenie aktualnymi operatami szacunkowymi.

Zdaniem Wnioskodawcy, art. 22g może mieć zastosowanie w tej sytuacji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 22g ust. 12 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z późn. zm.) w razie zmiany formy prawnej, a także połączenia albo podziału podmiotów dokonywanych na podstawie odrębnych przepisów - wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych ustala się w wysokości wartości początkowej określonej w ewidencji (wykazie) podmiotu o zmienionej formie prawnej, podzielonego albo połączonego.

Powyższą zasadę - w myśl art. 22g ust. 14a ww. ustawy - stosuje się odpowiednio w razie nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w drodze wkładu niepieniężnego. Jeżeli składniki majątku wchodzące w skład wkładu niepieniężnego nie były wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzonej przez podmiot wnoszący wkład niepieniężny, stosuje się odpowiednio ust. 14.

Przepis art. 22g ust. 12 - zgodnie z treścią art. 22g ust. 22 - ma zastosowanie, jeżeli z odrębnych przepisów wynika, że podmiot powstały w wyniku zmiany formy prawnej, podziału lub połączenia lub podmiot istniejący, do którego przeniesiono w wyniku podzielenia część majątku podmiotu dzielonego, wstępuje we wszystkie prawa i obowiązki podmiotu o zmienionej formie prawnej, połączonego albo podzielonego. Powyższe oznacza, że środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, należy ująć w dokumentacji podatkowej spółki cywilnej w wartości wynikającej z ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych przedsiębiorstwa wnoszonego aportem do spółki cywilnej.

Zgodnie z treścią art. 22g ust. 14 powołanej ustawy, w razie nabycia w drodze kupna lub przyjęcia do odpłatnego korzystania przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, łączną wartość początkową nabytych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowi:

1.

suma ich wartości rynkowej w przypadku wystąpienia dodatniej wartości firmy, ustalonej zgodnie z ust. 2;

2.

różnica między ceną nabycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części, ustaloną zgodnie z ust. 3 i 5, a wartością składników majątkowych niebędących środkami trwałymi ani wartościami niematerialnymi i prawnymi, w przypadku niewystąpienia dodatniej wartości firmy.

Należy przy tym zaznaczyć, że unormowania określone w art. 22g ust. 1 pkt 4 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie znajdą w przedmiotowej sprawie zastosowania. Odnoszą się one bowiem do przypadków, gdy przedmiotem aportu są poszczególne środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne. W przypadku, gdy przedmiotem aportu jest przedsiębiorstwo bądź jego zorganizowana część, zastosowanie znajdzie przepis art. 22g ust. 14a bądź art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Reasumując, wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych stanowiących przedsiębiorstwo, wnoszonych jako wkład niepieniężny przez Wnioskodawcę do spółki cywilnej, w przypadku kiedy były one wprowadzone do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawcę ustala się na podstawie art. 22g ust. 12 powołanej ustawy. Natomiast wartość początkową tych składników, w przypadku kiedy nie zostały one wprowadzone do ewidencji działalności gospodarczej Wnioskodawcy ustala się na podstawie art. 22g ust. 14 cyt. ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznające, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie art. 22g ust. 1 pkt 4 jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl