ILPB1/415-911/08-2/AG - Czy można zastosować marżę 5% lub inną wskazaną przez urząd w przypadku, gdy sprzedaż z nowo zarejestrowanego podmiotu byłaby kierowana tylko na spółkę w przypadku wystąpienia dwóch podmiotów powiązanych (ta sama osoba jest właścicielem dwóch firm)?

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-911/08-2/AG Czy można zastosować marżę 5% lub inną wskazaną przez urząd w przypadku, gdy sprzedaż z nowo zarejestrowanego podmiotu byłaby kierowana tylko na spółkę w przypadku wystąpienia dwóch podmiotów powiązanych (ta sama osoba jest właścicielem dwóch firm)?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki jawnej, przedstawione we wniosku z dnia 28 października 2008 r. (data wpływu 3 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wysokości stosowanej marży przez podmiot powiązany - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wysokości stosowanej marży przez podmiot powiązany.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca (firma handlowa), spółka jawna, która od 1993 r. zajmuje się sprzedażą materiałów chemii budowlanej, wyprodukowanej przez włoską firmę Y.

W 2008 r. Y wprowadziła do sprzedaży na rynku polskim specjalistyczne materiały chemii budowlanej, tzw. zieloną linię. Spółka dostała propozycję dystrybucji tychże materiałów pod warunkiem zarejestrowania osobnego podmiotu gospodarczego, który dokonywałby zakupów w Y na ustalonych warunkach handlowych.

Mimo zarejestrowania osobnego podmiotu gospodarczego, nowa firma korzystałaby z tych samych magazynów, co Wnioskodawca, sprzedaż byłaby obsługiwana przez te same osoby, towar byłby rozwożony do klientów dotychczas posiadanymi środkami transportu, a w 95% ci sami klienci byliby obsługiwani przez przedstawicieli handlowych Wnioskodawcy.

Większościowy wspólnik Spółki jawnej byłby również osobą prowadzącą działalność nowo zarejestrowanego podmiotu - występują więc tutaj podmioty powiązane.

Zakupy towarów dokonywane byłyby na nowo zarejestrowany podmiot (zgodnie z wymogami ze strony przedstawicielstwa Y), natomiast sprzedaż towarów tzw. zielonej linii byłaby dokonywana na firmę - Spółkę jawną (podmiot powiązany) z marżą 5%. Dawałoby to znaczne oszczędności z powodów opisanych powyżej, nie wymagałoby ubezpieczenia należności w nowym podmiocie, ponieważ są one ubezpieczone w firmie (Spółce jawnej).

Obie firmy opodatkowują swoje dochody zgodnie z art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca podał, że nie byłoby więc uszczuplenia podatkowego, a pomiędzy obiema firmami zostanie sporządzona stosowna umowa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy można zastosować marżę 5% lub inną wskazaną przez urząd w przypadku, gdy sprzedaż z nowo zarejestrowanego podmiotu byłaby kierowana tylko na Spółkę w przypadku wystąpienia dwóch podmiotów powiązanych (ta sama osoba jest właścicielem dwóch firm)... Sporządzona do tego zostanie odpowiednia umowa uzasadniająca opisane oszczędności.

Zdaniem Wnioskodawcy, w opisanej sytuacji można zastosować marżę 5% lub inną wskazaną przez urząd, jest to sytuacja w pewnym stopniu narzucona, sprzedaż firmy powiązanej będzie odbywać się tylko na rzecz Spółki jawnej, nie będzie uszczuplenia podatkowego ze względu na jednakową stawkę podatku (19%).

Wnioskodawca podał ponadto, iż będzie do tego również odpowiednia umowa między obiema firmami, uzasadniająca oszczędność kosztów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), jeżeli te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów i jeżeli w wyniku takich powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą niezależne podmioty, i w wyniku tego podmiot nie wykazuje dochodów albo wykazuje dochody niższe od tych, jakich należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały - dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

Należy zaznaczyć, że żadna ustawa podatkowa nie określa wysokości marży jaką winien zastosować podatnik.

Natomiast zgodnie z art. 25 ust. 4 ww. ustawy, przepisy ust. 1-3a stosuje się odpowiednio, gdy:

1.

podmiot krajowy bierze udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu innym podmiotem krajowym lub w jego kontroli albo posiada udział w kapitale innego podmiotu krajowego, albo

2.

te same osoby prawne lub fizyczne równocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotami krajowymi lub w ich kontroli albo posiadają udział w kapitale tych podmiotów.

Stosownie do treści art. 25 ust. 4a cyt. ustawy, w przypadku gdy podmiot krajowy dokonuje transakcji z podmiotem mającym miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w rozporządzeniu, o którym mowa w art. 25a ust. 6, a warunki ustalone w takiej transakcji odbiegają od warunków jakie ustaliłyby między sobą niezależne podmioty i w wyniku tego podmiot krajowy nie wykazuje dochodów lub wykazuje dochody w zaniżonej wysokości - dochody podmiotu krajowego określa się w drodze oszacowania stosując metody wskazane w ust. 2 i 3 lub stosuje się odpowiednio art. 19.

Reasumując należy uznać, iż Wnioskodawca może zastosować marżę w wysokości 5% lub inną wskazaną przez urząd, bowiem żadne przepisy prawa podatkowego nie regulują tej kwestii i nie nakazują zastosować marży w jakiejkolwiek wysokości. Należy jednak zaznaczyć, iż sprzedaż z marżą w innej wysokości, jaką zastosowano by dla innego niezależnego podmiotu powodowałaby naruszenie postanowień powołanego art. 25 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ wówczas w myśl jego postanowień dochody danego podmiotu oraz należny podatek określa się bez uwzględnienia warunków wynikających z powiązań między podmiotami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl