ILPB1/415-91/14-4/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-91/14-4/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, reprezentowanego przez Pełnomocnika, przedstawione we wniosku z dnia 22 stycznia 2014 r. (data wpływu 27 stycznia 2014 r.), uzupełnionym w dniu 21 marca 2014 r., o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części Nieruchomości stanowiącej grunt rolny - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 stycznia 2014 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części Nieruchomości stanowiącej grunt rolny oraz w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części Nieruchomości stanowiącej Część Inwestycyjną Nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, pismem z dnia 12 marca 2014 r. nr ILPB1/415-91/14-2/AP Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działający w imieniu Ministra Finansów wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem rozpatrzenia wniosku tylko w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części Nieruchomości stanowiącej grunt rolny, natomiast w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części Nieruchomości stanowiącej Część Inwestycyjną Nieruchomości - pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie wysłano w dniu 12 marca 2014 r., skutecznie doręczono w dniu 14 marca 2014 r., natomiast w dniu 21 marca 2014 r. do tut. Organu wpłynęła odpowiedź na ww. wezwanie, w której Zainteresowany uzupełnił ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 19 marca 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w dniu 8 września 2005 r. kupił nieruchomość gruntową o powierzchni 39.572 m2 składającą się z czterech działek (dalej jako "Nieruchomość"). Nieruchomość stanowiły niezabudowane grunty rolne wchodzące w skład gospodarstwa rolnego. Nieruchomość została nabyta do majątku prywatnego Wnioskodawcy, który działał w ramach tej transakcji jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.

W chwili zawarcia umowy zakupu nieruchomości rolnej Wnioskodawca nie posiadał statusu czynnego podatnika VAT i nie prowadził działalności gospodarczej.

Decyzją starosty powiatowego z dnia 6 stycznia 2006 r. zmienioną decyzją z dnia 22 lutego 2006 r. zezwolono Wnioskodawcy na trwałe wyłączenie z Nieruchomości części dwóch działek wchodzących w skład Nieruchomości o łącznej powierzchni 12.348 m2 i przeznaczenia ich pod budowę budynku biurowo-magazynowo-produkcyjnego (dalej jako "Część Inwestycyjna Nieruchomości").

Pozostała część Nieruchomości nieobjęta wspomnianą decyzją starosty powiatowego o trwałym wyłączeniu z gruntów rolnych pozostaje nadal gruntem rolnym w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 3 lutego 1995 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych. W planie zagospodarowania przestrzennego grunty te są przeznaczone pod aktywizację gospodarczą.

Po wydaniu decyzji przez starostę powiatowego, Wnioskodawca zawarł ze spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której jest większościowym udziałowcem (dalej jako "Spółka"), umowę najmu Części Inwestycyjnej Nieruchomości, na której Spółka pobudowała budynek biurowo-magazynowo-produkcyjny i rozpoczął prowadzenie działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów ustawy o VAT jako czynny podatnik. Przedmiotem tej działalności nie było i nie jest zarobkowe nabywanie nieruchomości celem ich dalszej odsprzedaży. Pomimo przeznaczenia Części Inwestycyjnej Nieruchomości pod wynajem, nie została ona wprowadzona do ewidencji środków trwałych w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Z tytułu najmu Wnioskodawca pobiera od Spółki czynsz i wystawia z tego tytułu faktury VAT.

Aktualnie Wnioskodawca rozważa decyzję o sprzedaży Nieruchomości (zarówno w części stanowiącej grunt rolny, jak i w części stanowiącej wynajmowaną Część Inwestycyjną Nieruchomości) na rzecz innego podmiotu (spółka prawa handlowego). W związku z planowaną sprzedażą gruntów rolnych Wnioskodawca nie podjął ani nie planuje podjąć aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami i angażować środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, co skutkowałoby koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a sprzedaż nastąpi w ramach zarządu jego majątkiem prywatnym.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części Nieruchomości stanowiącej grunt rolny.

Czy w związku z planowaną sprzedażą Nieruchomości przychód ze zbycia części Nieruchomości stanowiącej grunt rolny przewidziany pod aktywizację gospodarczą w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego wchodzący w skład majątku prywatnego Wnioskodawcy (a więc nie w wykonaniu działalności gospodarczej) będzie podlegał zwolnieniu na podstawie art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, w odniesieniu do ww. pytania, w oparciu o art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, brak jest jakichkolwiek wątpliwości, iż w sytuacji, gdy odpłatne zbycie gruntu rolnego nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej i nie zostanie dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, przychód uzyskany ze sprzedaży takiego gruntu nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a.

nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b.

spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c.

prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d.

innych rzeczy,

#8722; jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.

Podkreślić należy, że przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym, jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie powstaje przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w przytoczonym przepisie decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ma moment ich nabycia z uwagi na fakt, że przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulegały zmianie.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w dniu 8 września 2005 r. Wnioskodawca kupił nieruchomość gruntową (Nieruchomość) składającą się z czterech działek. Nieruchomość, którą stanowiły niezabudowane grunty rolne wchodzące w skład gospodarstwa rolnego, została nabyta do majątku prywatnego Wnioskodawcy, który działał w ramach tej transakcji jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej. Decyzją starosty powiatowego zezwolono Wnioskodawcy na trwałe wyłączenie z Nieruchomości części dwóch działek wchodzących w skład Nieruchomości i przeznaczenia ich pod budowę budynku biurowo-magazynowo-produkcyjnego (określanych jako "Część Inwestycyjna Nieruchomości"). Pozostała część Nieruchomości nieobjęta wspomnianą decyzją starosty powiatowego o trwałym wyłączeniu z gruntów rolnych pozostaje nadal gruntem rolnym w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie gruntów rolnych i leśnych i w planie zagospodarowania przestrzennego jest przeznaczona pod aktywizację gospodarczą. Wnioskodawca wskazał, że rozważa decyzję o sprzedaży Nieruchomości (zarówno w części stanowiącej grunt rolny, jak i w części stanowiącej wynajmowaną Część Inwestycyjną Nieruchomości) na rzecz innego podmiotu. W związku z planowaną sprzedażą gruntów rolnych Wnioskodawca nie podjął ani nie planuje podjąć aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, natomiast sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym Wnioskodawcy.

W związku z tym Wnioskodawca powziął wątpliwość dotyczącą skutków podatkowych sprzedaży Nieruchomości stanowiącej grunt rolny przewidziany pod aktywizację gospodarczą w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, wchodzący w skład majątku prywatnego Wnioskodawcy, w sytuacji, gdy sprzedaż nie będzie następowała w wykonaniu działalności gospodarczej.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz przytoczone regulacje prawne, tut. Organ zauważa, że planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż tej części Nieruchomości, która stanowi grunt rolny, nie będzie skutkować powstaniem przychodu ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ nastąpi ona po upływie pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym miało miejsce nabycie Nieruchomości. Należy bowiem wskazać, że ww. pięcioletni termin w odniesieniu do nieruchomości nabytej w 2005 r. minął z dniem 31 grudnia 2010 r.

Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do zapłaty podatku dochodowego od osób fizycznych w związku ze sprzedażą części Nieruchomości stanowiącej grunt rolny, ponieważ sprzedaż ta nie będzie skutkowała powstaniem przychodu ze źródła wskazanego w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W związku z tym należy zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, że w sytuacji, gdy odpłatne zbycie gruntu rolnego nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej i nie zostanie dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, przychód uzyskany ze sprzedaży takiego gruntu nie będzie podlegał opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Tut. Organ zauważa, że wprawdzie Wnioskodawca w treści zapytania oraz w treści własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w odniesieniu do zadanego pytania powołał art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który dotyczy odpłatnego zbycia innych rzeczy (innych niż wymienione w lit. a)-c) art. 10 ust. 1 pkt 8 cyt. ustawy). Jednakże Zainteresowany odniósł się do sytuacji, gdy odpłatne zbycie nieruchomości nie nastąpi w wykonaniu działalności gospodarczej i nie zostanie dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie, a zatem do warunków, które dotyczą nieruchomości i praw określonych w lit. a-c) art. 10 ust. 1 pkt 8.

W konsekwencji, z uwagi na treść wniosku oraz treść uzasadnienia stanowiska Wnioskodawcy - dotyczącą skutków podatkowych sprzedaży części Nieruchomości stanowiącej grunt rolny - tut. Organ zrozumiał, że Wnioskodawca omyłkowo wskazał lit. d art. 10 ust. 1 pkt 8 zamiast lit. a tego przepisu, mającą zastosowanie w rozpatrywanej sprawie.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Końcowo tut. Organ wskazuje, że wniosek w zakresie skutków podatkowych sprzedaży części Nieruchomości stanowiącej Część Inwestycyjną Nieruchomości został rozstrzygnięty interpretacją indywidualną z dnia 16 kwietnia 2014 r. nr ILPB1/415-91/14-5/AP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl