ILPB1/415-908/13-2/IM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2013 r. Izba Skarbowa w Poznaniu ILPB1/415-908/13-2/IM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 9 sierpnia 2013 r. (data wpływu 9 sierpnia 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 sierpnia 2013 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest przedsiębiorcą branży handlowej. Podatek dochodowy z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej opłaca na zasadach określonych w art. 30c ustawy - wg stawki 19%. Na zakończenie każdego roku podatkowego Wnioskodawca składa zeznanie podatkowe na druku PIT-36L.

W najbliższym czasie, wraz z dwoma wspólnikami Wnioskodawca chce rozpocząć prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej (zwierzęta futerkowe - norki) - w formie spółki cywilnej.

Oprócz działalności gospodarczej Wnioskodawca nie posiada innych źródeł przychodów, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej opłaca składki ZUS w pełnej wysokości. Potencjalni wspólnicy Zainteresowanego są osobami nieposiadającymi żadnych dochodów. Działy specjalne Wnioskodawca wraz z wspólnikami chce opodatkować wg skali podatkowej, ustalając dochód wg norm szacunkowych, o których mowa w art. 24 ust. 4 i 7 ustawy oraz w załączniku nr 2 do ustawy. W tym celu w momencie rozpoczęcia chowu norek wspólnicy złożą stosowne deklaracje na drukach PIT-6.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1. Czy Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie działów specjalnych produkcji rolnej wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy, ustalać dochód na podstawie norm szacunkowych dochodu i rozliczać rok podatkowy na druku PIT-36, mimo prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, która rozliczana jest na zasadach podatku liniowego i na druku PIT-36L.

2. Czy każdy z pozostałych wspólników może wybrać opodatkowanie p.d.o.f. wg skali podatkowej, ustalając dochód na podstawie norm szacunkowych dochodu i także rozliczać się na druku PIT-36.

Zdaniem Wnioskodawcy, może wybrać opodatkowanie działów specjalnych produkcji rolnej wg skali podatkowej zgodnej z art. 27 ust. 1 ustawy o p.d.o.f., dochód może określić na podstawie norm szacunkowych dochodu oraz może złożyć za rok 2013 zeznanie podatkowe na druku PIT-36 (w części dotyczącej dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, zgodnie z procentowym udziałem Wnioskodawcy w zyskach i stratach spółki, wynikającym z umowy spółki cywilnej). W niczym nie koliduje to z rozliczeniem dochodu z tytułu pozarolniczej działalności gospodarczej, który Wnioskodawca rozliczy wg zasad podatku liniowego (wg stawki 19%) na druku PIT-36L.

W tym celu przed rozpoczęciem prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej Wnioskodawca musi złożyć we właściwym urzędzie skarbowym deklarację na druku PIT-6 oraz oświadczenie o wyborze formy opodatkowania działów specjalnych produkcji rolnej (wg skali podatkowej). Także potencjalni wspólnicy Wnioskodawcy mogą wybrać ten sam sposób opodatkowania (wg skali podatkowej, zgodnie z procentowym udziałem w zyskach i stratach spółki) po złożeniu we właściwym urzędzie skarbowym wymienionych powyżej dokumentów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych wyraźnie rozróżnia źródła przychodów oraz sposób opodatkowania dochodów z poszczególnych źródeł. Stosownie do przepisów tej ustawy, odrębnymi źródłami przychodów są określone w art. 10 ust. 1:

* pkt 3 - pozarolnicza działalność gospodarcza,

* pkt 4 - działy specjalne produkcji rolnej.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Podatnicy podejmujący działalność gospodarczą wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym mogą złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej.

Natomiast z art. 9a ust. 2 ww. ustawy wynika, że podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego do dnia 20 stycznia roku podatkowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Jeżeli podatnik rozpoczyna prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej, oświadczenie może złożyć na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, a jeżeli podatnik nie złożył oświadczenia na podstawie tych przepisów - pisemne oświadczenie składa właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego, nie później niż w dniu uzyskania pierwszego przychodu.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, lub działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, osiąganych przez podatników opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, nie łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

W myśl art. 2 ww. ustawy zasady wyrażone w ust. 1 stosuje się odpowiednio do:

1.

rozliczania kosztów uzyskania przychodów, wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów i strat;

2.

ulg podatkowych związanych z prowadzoną działalnością w formie spółki niebędącej osobą prawną.

Zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej określa natomiast przepis art. 24 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dochodem (stratą) z działów specjalnych produkcji rolnej jest różnica pomiędzy przychodem z tytułu prowadzenia tych działów a poniesionymi kosztami uzyskania, powiększona o wartość przyrostu stada zwierząt na koniec roku podatkowego w porównaniu ze stanem na początek roku i pomniejszona o wartość ubytków w tym stadzie w ciągu roku podatkowego. Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej, jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg, o których mowa w art. 15, ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lub jednostki produkcji zwierzęcej, określonych w załączniku nr 2. Normy szacunkowe dochodu na 2013 r. zostały ustalone w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 13 listopada 2012 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. z 2012 r. poz. 1272).

Zgodnie z art. 45 ust. 1 powołanej ustawy, podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

W terminie określonym w ust. 1 podatnicy - stosownie do treści art. 45 ust. 1a pkt 2 ww. ustawy - są obowiązani składać urzędom skarbowym odrębne zeznania, według ustalonych wzorów, o wysokości osiągniętego w roku podatkowym dochodu (poniesionej straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej, opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu i opłaca podatek dochodowy na zasadach określonych w art. 30c ustawy - wg stawki 19%. W najbliższym czasie, wraz z dwoma wspólnikami Wnioskodawca chce rozpocząć prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej (zwierzęta futerkowe - norki) - w formie spółki cywilnej. Działy specjalne chce opodatkować wg skali podatkowej, ustalając dochód wg norm szacunkowych, o których mowa w art. 24 ust. 4 i 7 ustawy oraz w załączniku nr 2 do ustawy.

Działy specjalne produkcji rolnej oraz pozarolnicza działalność gospodarcza (w tym prowadzona samodzielnie i w formie spółki niemającej osobowości prawnej) stanowią odrębne źródła przychodów.

W związku z tym, że dochody z działalności gospodarczej Wnioskodawca opodatkowuje na zasadach określonych w art. 30c ustawy, tj. podatkiem "liniowym" według stawki 19%, właściwym do rozliczenia zeznaniem rocznym jest zeznanie PIT-36L.

Natomiast w sytuacji, gdy dochód z działów specjalnych produkcji rolnej Wnioskodawca zamierza ustalać przy zastosowaniu norm szacunkowych, właściwym do rozliczenia tego dochodu za dany rok podatkowy jest formularz PIT-36.

Ponadto zauważyć należy, że na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie istnieją przeciwwskazania formalnoprawne, aby działalność gospodarczą opodatkować na zasadach przewidzianych w art. 30c, a działy specjalne produkcji rolnej opodatkować wg norm szacunkowych przewidzianych w załączniku nr 2 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca może wybrać opodatkowanie działów specjalnych produkcji rolnej wg skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1 ustawy, ustalać dochód na podstawie norm szacunkowych dochodu i rozliczać rok podatkowy na druku PIT-36, mimo prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, która rozliczana jest na zasadach podatku liniowego i na druku PIT-36L.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tutejszy organ wskazuje, że zgodnie z treścią art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Zatem interpretacje indywidualne prawa podatkowego wydawane są wyłącznie na pisemny wniosek zainteresowanego i tylko w jego indywidualnej sprawie. Zainteresowanym jest każdy, kto złoży wniosek w sprawie indywidualnej, która jego dotyczy. W związku z tym zaznacza się, że interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do Wnioskodawcy i nie ma zastosowania do wspólników spółki cywilnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl